اخبار

سرمایه‌گذاری هدفمند، راز ماندگاری

سرمایه‌گذاری هدفمند، راز ماندگاری
نویسنده: میثم شهنیانی
سمت: معاون برنامه‌ریزی و توسعه
سرمایه‌گذاری تاثیرگذار، علاوه‌ بر بازدهی مالی، زمینه توسعه پایدار سازمان را نیز فراهم می‌سازد. این نوع از سرمایه‌گذاری‌ها، در کنار رفع چالش‌ها و مشکلات، توسعه زیرساخت‌ها و تامین نیازهای فعلی و آینده بازار، موجب سودآوری و ماندگاری سازمان‌ها در چرخه رقابت کسب‌وکارها نیز می‌شوند. شرکت فولاد خوزستان هدف اصلی سیاست‌های سرمایه‌گذاری خود را تکمیل زنجیره ارزش فولاد قرار داده است و می‌کوشد تا با ورود به بخش بالادستی و حل مشکلات زیرساختی، زمینه مناسبی را برای تولید پایدار خود فراهم آورد. مهم‌ترین اولویت‌های این مجموعه در زمینه طرح‌های توسعه، رفع مشکلات و گلوگاه‌های زیرساختی در فرایندهای تولید این مجموعه است.

سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در یک شرکت یا سازمان به هر گونه سرمایه‌‌گذاری هوشمندانه اشاره دارد که علاوه بر بازدهی مالی، منفعت‌ اجتماعی و زیستمحیطی نیز به همراه داشته باشد و زمینه توسعه پایدار در یک سازمان را فراهم کند. سرمایه‌گذاری تاثیرگذار یک سرمایه‌گذاری برد ـ برد است و سرمایه‌گذاری برای آینده و حمایت از اهداف توسعه پایدار و دلایل ارزشمندی است که در نهایت منافع بزرگتری را برای تمام ذینفعان خود ایجاد خواهد کرد.

لزوم سیاست‌گذاری مناسب برای سرمایه‌گذاری‌ها

در ایران، زمینه سرمایه‌گذاری تاثیرگذار در بخش طرح‌های توسعه پایدار در صنایع مختلف از جمله در صنعت فولاد تا حدود زیادی مورد توجه قرار گرفته و در سند طرح جامع توسعه فولاد کشور تا افق 1404 لحاظ شده است. سرمایه‌گذاری‌های خوبی نیز از روش‌های مختلف تامین منابع مالی توسعه یافته است که از جمله آن‌ها می‌توان بهره‌گیری از بازار سرمایه داخلی، افزایش سرمایه سهامداران، تخصیص بخشی از سود انباشته، توجه ویژه به صادرات محصول و استفاده از اعتبار و تضامین قراردادهای فروش صادراتی را عنوان کرد. به رغم تحریم‌های ظالمانه، منابع مالی خوبی به منظور سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه از طریق منابع مالی خارجی جذب شده است.

راز ماندگاری در چرخه رقابت در تمام کسبوکارهای تجاری و صنعتی، تعریف و اجرای طرحهای توسعه پایدار متناسب با نتایج مطالعات بازار و با هدف تامین نیازهای فعلی و جدید بازارهای موجود و بازارهای جدید است. با سرمایهگذاری لازم در اجرای طرحها و پروژههای توسعه‌ای، به‌خصوص تامین مالی آنها از طریق سرمایه‌گذار خارجی، علاوه بر جذب منابع مالی مورد نیاز و جذب و انتقال تکنولوژیها و ظرفیت‌های جدید، قیمت تمامشده نهایی محصول کاهش خواهد یافت و با این مزیت رقابتی، ماندگاری در چرخه رقابت و حفظ و توسعه سهم بازار سازمان تضمین خواهد شد.

در مسیر توسعه پایدار

با توجه به اهمیت توسعه پایدار که همواره در ایجاد ظرفیت‌های جدید و جهش تولیدات یک سازمان پیشگام است، در شرکت فولاد خوزستان نیز همواره گام‌هایی بلند در مسیر توسعه‌ برداشته شده، به طوری که از سال 1375 تا پایان سال 1395 سه فاز توسعه به اتمام رسید و ظرفیت اولیه 5/1 میلیون تن در سال به ظرفیت 7/3 میلیون تن در پایان سال 1395 افزایش یافت. همین افزایش ظرفیت منجر به رشد تولیدات محصولات ریختهگری اسلب، بلوم و بیلت پس از طی منحنیهای یادگیری به منظور رسیدن به ظرفیتهای جدید شده است. همچنین از ابتدای سال 1396 فاز چهارم توسعه ظرفیت تا افق 1404 گروه فولاد خوزستان برای دستیابی به ظرفیت 6 میلیون تن پایدار در کل زنجیره ارزش فولاد از سنگ تا محصول نهایی برنامهریزی شده و در حال اجراست. در حال حاضر، ظرفیت فعال ایجادشده بالغ بر 8/3 میلیون تن است.

برنامه عملیاتی سبد طرح‌ها و پروژه‌های توسعه شرکت فولاد خوزستان در سال 1400 پنجمین برنامه عملیاتی مبتنی بر طرح جامع فاز چهارم توسعه ظرفیت و زیست‌محیطی است که مشتمل بر 132 پروژه با سرمایه‌گذاری 17 هزار میلیارد تومانی می‌شود. در این برنامه، پروژههای بزرگی تعریف شده و در حال پیگیری و اجرا هستند، مثل پروژه احداث مگامدول زمزم 3 با مشخصات منحصربه‌فرد در سطح کشور و نیز پروژه احداث پکیج ماشین ریختهگری اسلب عریض که نقش مهمی در توسعه بازار هدف فولاد خوزستان خواهند داشت. همچنین سایر پروژههای زیرساختی همچون احداث کارخانه اکسیژن چهار خط و پست چهارصد کیلوولت در دستور کار قرار گرفته‌اند و بر اساس برنامه‌های زمانبندی مربوطه، در حال پیگیری و اجرا هستند.

سرمایهگذاری در بخش معدن و تکمیل پروژه‌های آن از قبیل سنگ‌شکن، کنسانتره‌سازی و نیز افتتاح پروژه گندله‌سازی به میزان 5/2 میلیون تن در ابتدای سال 1399 در شرکت تابعه صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد از تاثیرگذارترین سرمایه‌گذاری‌هایی هستند که با هدف توسعه پایدار شرکت فولاد خوزستان و در راستای تامین بخشی از کمبود گندله مورد نیاز برای ظرفیت 6 میلیون تن فولاد پایدار مورد نظر در فاز چهارم توسعه شرکت صورت گرفته‌اند.

مهم‌ترین اولویت در اجرای طرح‌های توسعه فولاد خوزستان رفع مشکلات و گلوگاه‌های ظرفیتی و زیرساختی در زنجیره فرآیندهای داخلی تولید و تکمیل زنجیره ارزش فولاد از طریق ورود به بالادست و پایین‌دست این زنجیره و همچنین جایگزینی تکنولوژی‌های قدیمی به منظور افزایش پایداری تولید است. از جمله این طرح‌ها و پروژه‌ها میتوان به خرید سهام مدیریتی شرکت فولاد شادگان، خرید سهام مدیریتی شرکت توسعه صنعتی و معدنی سناباد، احداث مگامدول آهن اسفنجی زمزم ۳ در شرکت فولاد خوزستان، احداث خط و پست چهارصد کیلوولت و سایر پروژه‌های عمده زیرساخت و طرح پایداری اشاره کرد.

شرکت فولاد خوزستان، به عنوان دومین قطب تولید فولاد کشور، با اجرای طرح جامع فاز چهارم توسعه پایدار ظرفیت خود در افق 1404، به ظرفیت پایدار 6 میلیون تن در سال دست خواهد یافت و جایگاه خود را تثبیت خواهد کرد.

 

 

۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۳۳۵
کد خبر : ۹۷۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید