اخبار

باشگاه فولاد خوزستان کارخانه‌ی تمام وقت کشف و پرورش استعداد است

باشگاه فولاد خوزستان کارخانه‌ی تمام وقت کشف و پرورش استعداد است
با شیوع ویروس کرونا و ایجاد محدودیت‌ها، فعالیت‌های ورزش حرفه‌ای نیز به تبع دیگر مشاغل و حرفه‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شد. رشته فوتبال نیز از این قاعده مستثنی نبود و حتی لیگ برتر فوتبال برای مدتی، تعطیل شد. این تعطیلی برای لیگ‌های پایه شدیدتر بود. به طوری که از اسفند 98 تا خرداد 99، تمرین در زمین چمن ممنوع بود. در ادامه و با بهتر شدن شرایط، و ابلاغ شیوه‌نامه‌های بهدشتی، فعالیت‌های ورزش حرفه‌ای از سر گرفته شد. باشگاه فولاد خوزستان که سالهاست در رده‌های پایه، یکی از قطب‌های کشور لقب گرفته، از این تعطیلات حداکثر استفاده برده است. برای اطلاع از وضعیت تیم‌های پایه و شرایط مسابقات با علی‌اکبر مهدی‌پور مدیر تیم‌های پایه فولاد خوزستان همکلام شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

در ابتدا از نحوه تعطیلی مسابقات رده‌های پایه بگویید؟

مسابقات تیم‌های پایه چند ماه دیرتر از رقابت‌های لیگ برتر آغاز می‌شوند. زمانی که شیوع ویروس کرونا اعلام عمومی شد، این مسابقات در اوج حساسیت بودند، به طوری که تیم‌های رده‌ی بالا برای کسب مقام قهرمانی در حال رقابت بودند. تیم فوتبال امید و جوانان  فولاد خوزستان یک هفته به پایان رقابت‌ها در صدر قرار داشتند. در رده‌ی نوجوان و نونهالان توانسته بودیم، در مارتنی نفس‌گیر به جمع چهار تیم برتر راه پیدا کنیم و با توجه به امکانات مناسب، میزبانی دور نهایی را از آن خود کنیم. اما به یکباره، و تنها یک هفته مانده به پایان رقابت‌ها، خبر شیوع ویروس همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد. به خاطر حفظ سلامت ورزشکاران و مربیان و دیگر عوامل تاثیر‌گذار، رقابت‌ها با ابلاغ فدراسیون به حالت تعلیق درآمد. البته با توجه به امتیازات دو تیم امید و جوانان، هر دو تیم از سوی فدراسیون فوتبال، قهرمان مسابقات اعلام شدند.

در مدتی که مسابقات برگزار نمی‌شد و از طرفی تمریناتی هم انجام نمی‌شد، ارتباط با ورزشکاران به چه صورت برقرار می‌شد؟

وقتی اطمینان پیدا کردیم، شرایط به گونه‌ای است که مسابقاتی برگزار نمی‌شود و از طرفی تمرینات حضوری هم ممنوع است، با همکاری مربیان و سرپرستان، به سمتی حرکت کردیم که آمادگی جسمانی و شرایط مسابقه‌ای ورزشکاران را حفظ کنیم. برای این کار، در ابتدا برای هر یک از تیم‌های، در فضای مجازی گروه ایجاد کردیم. ارسال برنامه‌های تمرینی که امکان اجرا در فضای بسته را دارا باشد، پایش تمرینات صورت گرفته از سوی ورزشکاران، ارتباط مستقیم مربی و سرپرست با ورزشکاران در مورد مسائل تمرینی و تکنیکی، ارسال برنامه رژیم غذایی مناسب، مواردی بود که به طور منظم و پیوسته انجام می‌شد. این کار به صورت روزانه و مستمر صورت می‌گرفت. از ورزشکار خواسته می‌شد که نسبت به حفظ آمادگی جسمانی کوشا باشد. از ورزشکار خواسته می‌شد که از تمرینات فیلم گرفته و برای مربی ارسال کند. این شرایط تا شهریور ماه ادامه داشت.

در گام بعدی، فدراسیون فوتبال اعلام کرد، مسابقات بدون حضور تماشاگر برگزار می‌شود، در چنین شرایطی چه برنامه‌هایی برای بازگشت به شرایط مسابقه انجام گرفت؟

همانطور که قبلا هم اشاره شد، در مدت زمانی که مسابقات تعطیل بود، حداکثر توان خود را به کار گرفتیم که ورزشکاران، آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند. در مهرماه سال جاری اعلام شد، مسابقات برگزار می‌شود. منتها با شرایط جدید که مهم‌ترین آن حضور نداشتن تماشاگر و پایش مدام ورزشکاران، مربیان و عوامل اجرایی از نظر سلامت و مبتلا نبودن به بیماری کرونا. در چنین شرایطی،  از کادر پزشکی باشگاه کم گرفته شد. محل تمرین، رختکن، و مکان‌های عمومی به طور مستمر، ضدعفونی می‌شد. در هر نوبت تک‌تک حاضرین از سوی پزشک مورد معاینه قرار می‌گرفتند و با تایید پزشک اجازه حضور در تمرینات داشتند. تمرینات با هفته‌ای یک جلسه آغاز شد.

لیگ‌هایی که رقابت‌هایشان شروع شده است، کدامند و نحوه برگزاری به چه صورت است؟

از یک و نیم سال پیش، مسابقات امید و جوانان شروع شده است. تفاوتی که در این رقابت‌ها به چشم می‌خورد، سخت‌گیری در مورد سلامت عوامل است. یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها، اطمینان از مبتلا نبودن به ویروس کرونا است. همان‌طور که وزرات بهداشت اعلام کرده است، قرار گرفته در محیط‌های بسته و رعایت نکردن فاصله‌ی اجتماعی و استفاده نکردن از ماسک، در تشدید بیماری و شیوع آن موثر است. به همین خاطر، از بازیکنان و دیگر عوامل تست کرونا گرفته شد و شرط حضور در مسابقات سلامت کامل و عاری بودن از ویروس کرونا است. با گذشت چهار هفته از رقابت‌های امید و جوانان، توانسته‌ایم به لطف خدا و به مانند سال‌های گذشته در هر دو رده، در میان تیم‌های صدر جدول قرار بگیریم. البته تغییر سبک زندگی و نحوه‌ی تمرینات، شرایط سخت‌تری بوجود آورده است. امیدواریم با همین شریط هم بتوانیم، قهرمانی سال‌های گذشته را تکرار کنیم. مسابقات کشوری نوجوانان و نونهالان اوایل بهمن ماه آغاز می‌شوند.

مسابقات پایه در دو سطح کشوری و استانی  برگزار می‌شوند، نحوه حضور تیم‌های باشگاه فولاد خوزستان در این رقابت‌ها به چه صورت است؟

باشگاه فولاد خوزستان هشت تیم فعال در رده‌های مختلف سنی پایه دارد. رده‌ی سنی این تیم‌ها از 12 سال شروع می‌شود. رقابت‌های  12‌، 13، 14 و 17 سال به صورت استانی  برگزار می‌شود و مسابقات نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید به صورت کشوری انجام می‌شوند. مجموع بازیکنانی که به صورت مستمر در تیم‌های پایه فعالیت دارند، دویست تن است. این تعداد ورزشکار حرفه‌ای برای باشگاه به مانند یک سرمایه عظیم تمام نشدنی است. شناسایی، برنامه‌ریزی، تمرین‌دهی، پرورش و در نهایت تبدیل شدن به یک بازیکن حرفه‌ای مراحلی هستند که بازیکنان فوتبال، از زمان ورود به باشگاه فولاد خوزستان پشت سر می‌گذارند. باشگاه فولاد خوزستان کارخانه‌ی تمام وقت کشف و پرورش استعداد است. کارخانه‌ی که به لطف، استعداد خدادادی این رشته‌ی پرطرف‌دار در خوزستان برای همیشه به فعالیت خود ادامه می‌دهد. برای تربیت و شکوفایی یک استعداد، تلاش‌ بسیاری صورت می‌گیرد. برای اینکه یک نهال به درخت تنومند تبدیل شود، باغبان عمرش را صرف می‌کند. همین شرایط برای مربیان زحمت‌کش و دیگر عوامل تاثیرگذار حاکم است. همانطور که باغبان با برداشت ثمره‌ی درخت، خوشحال و امیدوار می‌شود، مربیان با تماشای موفقیت و حضور شاگردان در تیم‌های بزرگسال و بعضا در تیم ملی فوتبال، خستگی از تنشان رفته و برای ادامه‌ی کار انگیزه‌ی مضاعف پیدا می‌کنند.

نحوه راهیابی به تیم‌های پایه فولاد خوزستان چگونه است؟

در ابتدا عرض کنم، درهای باشگاه فولاد خوزستان بر روی استعدادهای رشته‌ی فوتبال باز است. شناسایی و جذب بازیکن در رده‌ی پایه به چند روش صورت می‌گیرد. همه ساله از سوی باشگاه به صورت رسمی و فراگیر، فراخوانی در ماه‌های خرداد و تیر صادر می‌شود. مخاطب این فراخوان، افردای هستند که احساس می‌کنند، استعدادی در فوتبال دارند. از طرفی از مربیان مدارس فوتبال، مربیان ورزش مدارس نیز کمک گرفته می‌شود. روش سوم حضور مربیان تیم‌های پایه در محلات است. در ادامه، و با در نظر گرفتن معیارهای علمی نسبت به شناسایی استعدادها در پست‌های مختلف اقدام می‌کنیم. اولویت جذب در تیم‌های پایه، ورزشکاران خوزستانی است و اگر استعدادی بخواهد از بیرون از استان، حاضر شود، می‌بایست، در شرایط عالی باشد. بعد از اتمام استعدادیابی، افراد منتخب در رده‌های مورد نیاز، تقسیم شده و برنامه‌ی تمرینی جداگانه‌ای برایشان به اجرا در‌می‌آید. البته این استعدادیابی علاوه بر بازیکنان باشگاه فولاد خوزستان انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر، بازیکنان بسیاری از رده‌‌ی تیم پایه به بزرگسالان راه پیدا کرده‌اند، در مورد تعامل تیم بزرگسالان با رده‌ی پایه توضیح دهید؟

یکی از اهداف مهم فعالیت در رده‌ی پایه، بوجود آوردن، پشتوانه برای تیم بزرگسالان است. از طرفی، آرزوی هر فوتبالیستی است که در لیگ برتر حضور پیدا کند و در نهایت دیده شود. خوشبختانه، ارتباط مربیان تیم بزرگسالان و تیم‌های پایه  دوسویه است. همه ‌ساله، شاهد حضور چند بازیکن مستعد و آینده‌دار از رده‌های امید و جوانان در میان تیم اصلی بودیم. سرمایه‌گذاری در رده‌های پایه علاوه بر ایجاد فضای سالم و به دور از هرگونه گزند برای ورزشکاران رده‌های پایه، مخزنی برای تامین بازیکنان مستعد در پست‌های مختلف به منظور بکارگیری در تیم بزرگسالان است. فعالیت در رده‌ی پایه، سرمایه‌گذاری با بازدهی کوتاه‌مدت و همیشگی است. باشگاه فولاد خوزستان به منظور استمرار در فعالیت‌های پایه، برنامه‌ی استراتژیک توسعه جوانان را تدوین کرده است و بر اساس این برنامه فعالیت‌های مختلف را برنامه‌ریزی، اجرا و در نهایت تجزیه و تحلیل می‌کند. فعالیت‌های همچون: آموزش، توسعه زیرساخت، فرهنگی و عملکردی که در نهایت به یک نتیجه واحد منجر می‌شود. پرورش استعدادهای فوتبال استان و تحویل به تیم‌ بزرگسالان و در صورت درخشش حضور در تیم ملی کشورمان ختم می‌شود.

و سخن پایانی؟

جا دارد از زحمات خالصانه‌ی همکاران در شرکت فولاد خوزستان صمیمانه تشکر کنم. اگر باشگاه فولاد خوزستان در ورزش کشور می‌درخشد، قطعا مدیون زحمات همکاران سخت‌کوش است. هرگونه موفقیتی که در رده‌های مختلف برای باشگاه فولاد خوزستان بدست می‌آید، متعلق به کارگران، کارمندان و مدیران شرکت فولاد خوزستان است. از همین جا به تک‌تک کارکنان فولاد خوزستان قول می‌دهیم، علاوه بر حفظ روند موفقیت‌ها، در آینده‍ی نزدیک در رده‌های مختلف سکوی قهرمانی را از آن باشگاه فولاد خوزستان کنیم.
۲۶ اسفند ۱۳۹۹ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۴۸۲
کد خبر : ۹۷۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید