به عقیده دیوید پارنل(David Parnel) نویسنده و
مشاور در حوزه ارتباطات، مهارت برقراری ارتباط یعنی داشتن صفات مختلفی که فرد به واسطه ی آنها
قادر است به خوبی با دیگران تعامل و ارتباط داشته باشد.
از نظر او گاهی این صفات در دو
ویژگی «دوست داشتنی بودن» یا «داشتن شخصیت خوب» خلاصه میشود. اما برای داشتن همین
دو ویژگی باید صفات دیگری نیز در ما شکل بگیرد تا در نهایت، زمینه ساز ایجاد
ارتباط موثر شود. در ادامه این بحث با مهمترین مهارتهای ارتباطی که برای موفقیت
شغلی، به آن نیاز دارید، آشنا میشوید.
لین تیلور (Lynn Taylor) کارشناس
محیطهای کاری و نویسنده کتاب روشهای کنترل رفتارهای رییس مآبانه این مهارتها را
تعاملی سازنده با در نظر گرفتن مصلحت طرفین تعریف میکند. او رفتارها را در محیط
کاری اینگونه توضیح میدهد: کارمندان ترجیح میدهند در محیطهای دوستانه کار کنند.
محیطهای خشک و جدی راندمان کاری را کاهش میدهد. با تقویت مهارتهای ارتباطی، میتوان
بازده کار خود را افزایش داد. افراد مدبر، که از هوش اجتماعی قوی برخوردارند، در
محیطهای کاری به رهبرانی مقتدر و موثر تبدیل میشوند.
این افراد میدانند اعتماد کردن
به روابطی که بر پایه احترام و دموکراسی است، رمز موفقیت شغلی و بهرهوری است. با
یادگیری مهارتهای ارتباطی، رفتارهای منفی در محیط کار کاهش مییابد و با رویکردی
مثبت میتوان از بروز درگیریها و تنشها جلوگیری کرد. ایجاد ارتباط با دیگران و
درک موقعیت و دیدگاه آن یکی از مهارتهای ارتباطی مهم در حوزهی روابط تجاری است.
گاهی برقراری ارتباط بسیار ساده
است، همین که محترمانه موافقت یا مخالفت خود را با دیگران اعلام میکنیم در واقع
با آنها ارتباط برقرار کردهایم. وقتی با تجربه و کارآزموده باشید، تقریبا با هر
شخصی می توانید ارتباط برقرار کنید.
یکی دیگر ازمهارتهای ارتباطی،
سخنوری است. تسلط ما بر شیوه بیان موضوع، بیشترین تاثیر را بر مخاطب میگذارد و او
را برای شنیدن ایدههای ما ترغیب میکند.
با مهارت در سخنوری، ایجاد تعامل
و ارتباط امکانپذیر میشود. تیلور در این رابطه میگوید: اگر در شیوههای گفتاری
و نوشتاری، از استعداد کافی برخوردار باشید، موفقیت از آن شما خواهد بود. در جهان امروز که دقت بسیار
مغتنم است و تکنولوژی اسباب ارتباط مستمر و دائم را فراهم آورده، بیان واضح و روشن
مسائل بسیار حائز اهمیت است. چون جهانبینی افراد و درک آنها از مسائل، با ما
تفاوت دارد باید از بروز ابهامات معنایی در کلام خود جلوگیری کنیم. افرادی که به
اصول ارتباطات اگاه هستند با شفافسازی گفتار خود از بروز ابهام در کلامشان
خودداری میکنند.
مورد بعدی در مهارتهای
ارتباطی، مدارا کردن است. وقتی اهل مدارا کردن با دیگران هستید، در برابر آن صبوری
به خرج میدهید و در موقعیتهای استرسزا به خوبی میتوانید خونسردی خود را حفظ
کنید. قطعاً این ویژگی شما از چشم رئیس دور نخواهد ماند.
اگر نتوانید به خوبی از پس
موقعیتهای این چنین برآیید، باید با ارتقاء و موقعیت شغلی خداحافظی کنید!
یکی از مهم ترین دلایل رشد و پیشرفت
مجموعههای کاری موفق سرپرستی قوی و روش مدیریتی است که با توجه به روحیه و توانایی
افراد چیدمان درستی در مجموعه انجام دهد و با اجرای اصول صحیح سازمانی در پیشرفت و
اعتلای مجموعه نقش کلیدی به عهده خواهد داشت. حتی زمانی که در شرایط ایده آل قرار ندارید
اگر توانایی بالایی در برقراری ارتباط خوب و موثر داشته باشید میتوانید شرایط را
به نفع خود تغییر دهید.