اخبار

استراتژی‌هایی برای عبور از چالش‌ها

استراتژی‌هایی برای عبور از چالش‌ها
میثم شهنیانی
معاون برنامه‌ریزی و توسعه:
تحقق چشم‌اندازهای ترسیم‌شده برای صنعت فولاد کشور با چالش‌های متعددی روبه‌روست که حل این چالش‌ها به سرمایه‌گذاری‌های سنگینی نیاز دارد. شرکت فولاد خوزستان بزرگ‌ترین عرضه‌کننده شمش فولادی در کشور است و چشم‌انداز این شرکت تولید 6 میلیون تن شمش فولاد در افق 1404 توسعه است. در همین راستا، این شرکت اولویت سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت خود را تکمیل زنجیره فولاد و شناسایی و رفع مشکلات و گلوگاه‌های ظرفیتی و زیرساختی، از جمله تامین مواد اولیه و لجستیک قرار داده است.

سازمان‌های پویایی که هدف بلندمدت آن‌ها سودآوری پایدار از طریق حفظ و توسعه سهم در بازارهای رقابتی است و بر اهمیت این موضوع حیاتی به‌خوبی واقف‌اند همواره بر اساس نتایج مطالعات جامع، در جهت تولید محصولات متنوع و جدید مطابق نیاز بازار، به سرمایه‌گذاری در طرح‌ها و پروژه‌های توسعه ظرفیت و تکنولوژی اقدام کرده‌اند و با توجه به بازدهی و توجیهپذیری اقتصادی مناسب اغلب این طرح‌ها و پروژه‌ها، منابع مالی مورد نیاز آن‌ها از طریق جذب منابع فاینانس و یا بخشی از درآمدهای داخلی این سازمان‌ها در زمان مناسب تامین شده است. از آنجایی که شرکت فولاد خوزستان نیز بهخوبی بر اهمیت این موضوع واقف است، در این زمینه اقدامات و سرمایه‌گذاری‌های مناسبی را در دستور کار قرار داده که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

توسعه ظرفیت‌ها در راستای چشم‌اندازها

راهبرد توسعه‌ای گروه فولاد خوزستان مبتنی بر قابلیت‌های محوری، منابع و نیازهای فرایندی و تکنولوژیکی سازمان ترسیم شده و این مجموعه همواره در این مسیر گام برداشته است، به طوری که بر اساس طرح جامع فولاد کشور که در آن دستیابی به ظرفیت تولید سالانه 55 میلیون تن فولاد خام در انتهای سال 1404 مد نظر قرار گرفته است، شرکت فولاد خوزستان نیز نقش خود در این مسیر را بسیار تاثیرگذار می‌داند. در این راستا، این شرکت با استفاده از ظرفیت‌های کارشناسانه داخلی خود و با کمک مشاوران خبره داخلی و خارجی در هریک از بخش‌های تولیدی، گلوگاه‌های تولید و کمبودهای ظرفیتی در طول زنجیره ارزش فولاد از معدن تا نورد را شناسایی و به منظور رسیدن به ظرفیت پایدار 6 میلیون تن فولاد در افق 1404، اقدام به تدوین برنامه فاز چهارم توسعه خود کرده است.

بر این اساس، پروژه‌های بزرگی چون احداث مگامدول زمزم 3 که به لحاظ ظرفیتی و مشخصات تکنولوژیکی آن در ایران منحصربه فرد است، پروژه احداث ماشین ریخته‌گری اسلب جایگزین، پروژه خط و پست چهارصد کیلوولت، پروژه احداث کارخانه اکسیژن 4 و همچنین سایر پروژه‌ها در قالب طرح‌های پایداری تولید، افزایش ظرفیت، بهینه‌سازی، عمومی پشتیبانی شامل پروژه‌های زیست‌محیطی، مسئولیت‌های اجتماعی و ساختمانی سرمایه‌گذاری می‌شود و پیشرفت اجرایی آن‌ها طبق برنامه‌های عملیاتی مورد پایش قرار می‌گیرد.

استراتژی‌های سرمایه‌گذاری شرکت فولاد خوزستان

سرمایه‌گذاری در اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مرتبط با تکمیل زنجیره ارزش فولاد از طریق ورود به بالادست و پایین‌دست آن مطابق طرح جامع توسعه گروه فولاد خوزستان و نیز انجام پشتیبانی و رفع مشکلات و گلوگاه‌های ظرفیتی و زیرساختی فرایندهای تولیدی، مهمترین اولویت در شکل‌گیری شرکت‌های وابسته گروه فولاد خوزستان بوده است. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌های مناسبی در این زمینه انجام شده است. از جمله این اقدامات می‌توان به خرید سهام مدیریتی و تکمیل پروژه‌های شرکت فولاد شادگان، خرید سهام مدیریتی و تکمیل پروژه‌های شرکت توسعه صنعتی و معدنی سناباد و نیز تشکیل سایر شرکتهای پشتیبانی، خدماتی، تامین و لجستیکی فرایندهای تولیدی گروه فولاد خوزستان اشاره کرد. همچنین در ادامه این روند و در راستای تکمیل زنجیره ارزش فولاد و ورود به شرکت‌های نوردی پایین‌دست زنجیره ارزش فولاد نیز گروه فولاد خوزستان پیگیری‌ها و تفاهمات لازم را برای خرید سهام شرکت نورد ورق عریض فولاد اکسین به عمل آورده و همچنین سرمایه‌گذاری‌های خوبی را در بالادست زنجیره ارزش فولاد به منظور اکتشاف پهنه‌های امیدبخش معادن سنگآهن انجام داده است.

به‌علاوه، توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در عرصه مهندسی، پژوهشی و علمی همواره یکی از اولویت‌های مهم شرکت فولاد خوزستان بوده است. در این زمینه شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب، به عنوان یکی از شرکت‌های تابعه گروه فولاد خوزستان، با هدف تقویت خدمات مشاوره‌ای طراحی و مهندسی و خدمات مشاوره نظارت کارگاهی به طرح‌ها و پروژه‌های گروه فولاد خوزستان تشکیل شده است. این شرکت، با بهره‌گیری از نیروهای متخصص و باتجربه در زمینه‌های مختلف و با سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده در آن، زمینه بومی‌سازی تکنولوژی‌های صنعت فولاد در سطح شرکت‌های گروه فولاد خوزستان و نیز سایر شرکت‌های فولادی را فراهم ساخته است.

در زمینه تامین پایدار سنگ‌آهن برای ظرفیت 6 میلیون تن فولاد در افق 1404، گروه فولاد خوزستان با چالش‌هایی روبه‌روست و اتصال به معادن سنگ‌آهن در بالادست زنجیره ارزش فولاد را یک امر ضروری و حیاتی برای خود می‌داند. یکی از اقدامات صورتگرفته به منظور تامین سنگ‌آهن مورد نیاز، انجام سرمایه‌گذاری‌های لازم و مشارکت در اکتشاف پهنه‌های امیدبخش معادن سنگ‌آهن جدید است که از طریق شرکت ایساتیس در حال انجام است.

همچنین گروه فولاد خوزستان در زمینه حل چالشهای موجود خود در زمینه لجستیک و حملونقل محصولات و مواد اولیه مورد نیاز، که از فرایندهای بسیار مهم پشتیبانی تولید است، سرمایه‌گذاریهای لازم را از طریق تشکیل یکی دیگر از شرکتهای تابعه خود به نام «شرکت چندوجهی فولاد لجستیک» به عمل آورده تا از بابت حمل مواد اولیه و محصولات خود با مشکلات و ناپایداریهای کمتری روبه‌رو باشد.

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ ۱۰:۲۱
تعداد بازدید : ۱,۲۲۷
کد خبر : ۹۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید