اخبار

باید به موضوع صادرات و توسعه آن توجه داشته باشیم

باید به موضوع صادرات و توسعه آن توجه داشته باشیم
اردشیر سعد محمدی سرپرست امور معدن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه امسال از مرز تولید ۳۱ میلیون تن فولاد عبور خواهیم کرد، توجه به موضوع صادرات و توسعه آن را ضروری دانست.
سعد محمدی گفت: انجمن تولیدکنندگان فولاد باید شرایط آینده بازار را رصد کند و اگر قرار باشد تولید افزایش یافته اما آشنایی با شرایط منطقه نداشته باشیم، نقطه ضعفی برای ما است. برخی کشورهای اطراف ما در حال سرمایه‌گذاری در طرح‌های توسعه هستند و این رصد باید توسط وزارت صمت و انجمن فولاد انجام شود.
سعد محمدی در هفتمین کنفرانس بین المللی استیل پرایس با عنوان «نوآوری در تولید و فروش» که تاکنون چند بار به دلیل محدودیت های کرونایی به تعویق افتاده بود و روز دوشنبه ۱۳ بهمن ماه ۹۹ در هتل بین المللی المپیک انجام شد، با بیان این مطلب افزود: مجلس شورای اسلامی برای تدوین نهایی شیوه‌نامه زنجیره فولاد ۱۵ روز مهلت داده است.
وی افزود: روز گذشته در مجلس طرح قانون برای شیوه نامه عملکردی فولاد در دست تهیه بود، اما از کمیسیون صنایع و معادن فرصت خواستیم این تعامل با انجمن فولاد، انجمن نورد کاران و لوله و پروفیل صورت گیرد و تدوین شیوه نامه را در دستور کار قرار دهیم.
سعد محمدی تصریح کرد: این مهم به منظور رضایتمندی انجمن های یاد شده و کل زنجیره تولید فولاد بوده است و در نهایت کمیسیون موافقت کرد تا ظرف ۱۵ روز تدوین برنامه جدید با الگویی که از مجلس گرفته می‌شود انجام شود.
وی تاکید کرد: تولید، صادرات و فروش باید بر اساس اصول کارشناسی، علمی و منطقی در زنجیره باشد. امروز یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون تن فولاد در جهان تولید می شود که بیش از ۵۳ درصد آن یعنی یک میلیارد تن آن در چین تولید می شود و بیش از ۹۰۰ میلیون تن در داخل همان کشور مصرف می‌شود.
سرپرست معاونت معدن و صنایع معدنی وزارت صمت خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد در فضای بین‌المللی کار کنیم باید حرف های مشترک فنی با خارجی ها داشته باشیم و بتوانیم در طرح های توسعه از منابع مالی خارجی استفاده کنیم.
سعد محمدی گفت: باید ارتقای کیفی محصولات مدنظر باشد و اینکه بتوانیم دانش‌مان را به دانش روز جهان ارتقا دهیم. در این راستا ارتقای آموزش‌ها یک ضرورت است، زیرا در غیر این صورت از موضوعات جهانی جا می‌مانیم.
وی در پایان بیان داشت: برای بازاریابی جهانی حرفه‌ای عمل کنیم و بتوانیم به صورت آنلاین جابجایی محصول را تعریف کنیم. باید بدانیم کدام کشورها وارد کننده هستند، روی آنها کار کنیم و برنامه های آینده شان را بدانیم.
در ادامه مراسم وجیه‌الله جعفری، رئیس هیات عامل ایمیدرو اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود شرایط اقتصادی دنیا در سال ۲۰۲۱ تغییر کرده و مطلوب شود.
وی افزود: چین به عنوان بزرگ‌ ترین مصرف‌کننده فولاد و فلزات، برنامه‌ های بزرگی در بخش زیرساخت‌ها در نظر گرفته است که مستلزم تولید و مصرف حجم بزرگی از فولاد و فلزات است.
جعفری در ادامه گفت: به احتمال زیاد با توجه به ظرفیت فعال کنونی و ظرفیت‌های در حال احداث، در افق ۱۴۰۴ به ظرفیت ۵۵ میلیون تن فولاد خواهیم رسید.
وی افزود: در سال جاری ظرفیت‌های خوبی در کنسانتره، گندله، آهن اسفنجی و شمش فولادی به بهره‌برداری رسیده است. سال جاری در تولید محصولات فولادی (شمش)، ۱۰ درصد افزایش داشته‌ایم. با توجه به افزایش ظرفیت در بخش پایین دستی تولید فولاد، بخش اولیه زنجیره تولید در بالا دست که همان اکتشاف و استخراج می باشد باید افزایش یابد.
جعفری خاطرنشان کرد: سهم بخش معدن و صنایع معدنی از ارزش افزوده صادرات افزایش یافته است. با اینکه اکتشاف توسط شرکت‌های بزرگ تهیه و تولید انجام شده، اما کافی نیست. توسعه اکتشاف می‌تواند تضمینی برای تامین مواد اولیه زنجیره تولید فولاد باشد.
بهمن تجلی‌ زاده معاون بازاریابی و فروش شرکت فولاد خوزستان در همایش استیل پرایس، اظهار داشت: کرونا در تسریع انقلاب صنعتی چهارم تاثیر گذار بوده است. موضوع تاب‌آوری در همه ابعاد زندگی اجتماعی و صنعتی اهمیت دارد و مربوط به شرایط کرونا نیست. استانداردی برای تاب‌ آوری در دنیا تعریف شده که در ایران ترجمه و اجرا نشده است.
وی افزود: زمانی یک سیستم تاب آور است که بتواند مخاطرات موقت یا دائم را جذب کرده و خود را با شرایط به سرعت در حال تغییر انطباق دهد، بدون اینکه کارکرد خود را از دست بدهد.
تجلی زاده در ادامه گفت: موسساتی که به اختراع مجدد خود می‌پردازند تا بهترین ایده ها را ایجاد کنند و با تغییر در ترجیحات همراه شوند از موفقیت بیشتری برخوردار می‌شوند.
وی افزود: برای تاب‌آوری در فولاد خوزستان سه مولفه زمان بحران، راه حل‌ها و بحران‌های بعدی بررسی شدند.
معاون بازاریابی و فروش فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: فولاد و معدن در رده دارای ریسک متوسط آسیب دیدن از کرونا قرار می‌گیرد. رفتار مشتریان به دلیل شیوع کرونا تغییر یافته و عمدتا آنلاین شده است.
تجلی زاده تصریح کرد: باید در پنج گام اصلی به حرکت خود ادامه دهیم و به رهبری از زمان شروع بحران فعلی تا رسیدن به دنیای عادی جدیدی بپردازیم که پس از پیروزی بر ویروس کرونا شکل خواهد گرفت. این گام‌ها عبارتند از: حل کردن، تاب‌آوری، بازگشت، بازتصویرآرایی و اصلاح.
وی افزود: تاب‌آوری (Resilience) عبارت است از توانایی و ظرفیت یک سازمان در مواجهه و مقابله با بحران‌ها و چالش‌ها، و توانایی بازگشت به شرایط عادی کسب‌ وکار. تاب‌آوری، ویژگی بسیار مهمی است که سازمان‌ها باید برای بقا و تداوم کسب‌و کارشان به آن مجهز باشند.
تجلی زاده ادامه داد: انعطاف پذیری کلید هر کسب و کاری است که می خواهد در دنیایی همیشه در حال تغییر، رشد کند. یک استاندارد جدید که به تازگی منتشر شده است، در قرار گرفتن سازمان ها در موقعیت بهتر برای مقابله با چالش های پیش رو کمک می کند.
وی افزود: استاندارد جدید ۲۲۳۱۶ ISO‌، امنیت و انعطاف پذیری، انعطاف پذیری سازمانی، اصول و ویژگی‌ها و چارچوبی را برای کمک به سازمان‌ها برای اثبات آینده کاری شان فراهم می‌کند.
تجلی زاده در پایان تاکید کرد: در فولاد خوزستان روندها بررسی و استراتژی‌های مرتبط با آن تدوین می‌شود.
گفتنی است، بهمن تجلی زاده معاون فروش و بازاریابی، سیدمجتبی سید نور کارشناس فروش و الهام ثمرباف کارشناس تحقیقات فروش و بازاریابی در این همایش از طرف شرکت فولاد خوزستان حضور داشتند.

سازمان ایمیدرو، فولاد خوزستان‌، فولاد خراسان، فولاد مبارکه، گل گهر، چادرملو، صبانور، فولاد هرمزگان، انجمن تولیدکنندگان فولاد، فولاد آلیاژی ایران، میدکو، اپال پارسیان سنگان، آهن آنلاین، غدیر نی‌ریز، ذوب آهن، اپال کانی پارس و پارس فولاد سبزوار، حامیان این همایش بین المللی بودند.


625
521
215
2
54

۱۶ بهمن ۱۳۹۹ ۲۰:۳۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۵۲۸
کد خبر : ۹۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید