اخبار

حفظ سلامتی کارکنان اولویت اول ماست

حفظ سلامتی کارکنان اولویت اول ماست
قائم مقام مدیرعامل در امور سلامت و بهداشت کارکنان:همراه با شیوع غافلگیرکننده ویروس منحوس کرونا تمامی سازمان‌ها به تکاپو افتادند و برای حفظ سلامتی کارکنان خود دست به کار شدند. کنترل شیوع این ویروس منحوس خصوصا در شرکت‌های بزرگ به دغدغه اصلی آن‌ها تبدیل شد. شرکت فولاد خوزستان دومین تولیدکننده فولاد خام کشور با بیش از 11 هزار نیروی کار، اولین شرکتی بود که همزمان با تایید نخستین مورد ابتلاء به ویروس کرونا در ایران، کمیته عالی مقابله با کرونا را در بالاترین سطح با حضور معاونین و مدیران کلیدی سازمان در یکم اسفندماه 1398 تشکیل داد. ریاست این کمیته عالی با دکتر علیرضا مخبردزفولی قائم مقام مدیرعامل در امور سلامت و بهداشت کارکنان است. به مناسبت تجلیل از کارکنان برتر در رعایت نکات بهداشتی با ایشان به گفت و گو نشسته‌ایم.

تدابیر و اقدامات پردامنه‌ای از سوی کمیته عالی مقابله با کرونا در این ده ماه  انجام شده و آثار آن در شرکت ملموس است. اگر از شما به عنوان رییس این کمیته مهم‌ترین و مؤثرترین اقدامات را بخواهیم چه پاسخی می‌دهید؟

باعرض سلام خدمت جنابعالی و همکاران پرتلاش روابط عمومی که نقش ارزنده‌ای را در زمینه فرهنگ‌سازیِ رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در شرکت داشته‌اید باید عرض کنم جمع‌بندی اقدامات ده ماهه و بسیار ارزشمند این کمیته واقعا دشوار است. ولی من به خاطر طولانی نشدن مصاحبه فقط به مواردی که برای اولین بار در صنایع کشور و استان خوزستان در زمینه مقابله با کرونا در شرکت فولاد خوزستان رخ داده است اکتفا می‌کنم فقط به این نکته اشاره کنم که در بیماریابی روزانه، ما اولین شرکت در زمینه اتخاذ تدابیر و انجام اقدامات ذیل بودیم:

·        تشکیل کمیته عالی مقابله با کرونا در عالی‌ترین سطح

·        حضور مدیرعامل در فرآیند تصمیم‌گیری‌ها و حمایت ایشان که ضامن اجرای مصوبات کمیته بود.

·        خرید فوری اقلام بهداشتی قبل از کمیاب شدن آن‌ها و تب‌سنجی در مبادی ورودی

·        جلوگیری از حضور افراد پرخطر در شرکت و پرداخت کامل حقوق آن‌ها

·        قبول استعلاجی افراد با کمترین علائم تنفسی مشکوک به منظور عدم حضور آنان در محل کار و جلوگیری از انتشار ویروس و پرداخت کامل حقوق آن‌ها

·        معرفی کارکنان مشکوک به مراکز بهداشتی دانشگاه و انجام تست PCR برای آنان

·        بیماریابی روزانه و بی‌نظیر به صورت نمونه‌گیری اختصاصی در محل شرکت با کیت‌های بسیار باکیفیت و دقیق مرجعِ دانشگاه علوم پزشکی که از 5 ماه قبل تاکنون با پذیرش هزینه‌های سنگین آن و موافقت مدیرعامل در حال انجام است و نقش بی‌بدیلی در کنترل انتشار ویروس در شرکت داشته است. شاید همکاران ندانند که در فرآیند نمونه‌گیری از افرادِ با علامت و بی‌علامت تاکنون از نزدیک به 25 درصد کارکنان تست PCR گرفته شده که در سطح کشور بی‌نظیر است. منفی شدن تست بسیاری از کارکنان موجب آرامش روانی خود آن‌ها و همکارانشان شده و با خیال راحت به محل کار برگشته‌اند و از طرفی موارد مثبتِ بی‌علامت کشف شده و از انتشار ویروس در شرکت جلوگیری شده است.

·        گشت‌های بسیار ارزشمند بهداشتی برای اطمینان از اجرای مصوبات کمیته که گزارش آن را رییس طب صنعتی خواهند داد.

·        حمایت‌های متعدد و متنوع معیشتی از کارکنان که از طرف مدیرعامل مورد تایید قرار گرفت.

·        ارائه منظم بسته‌های بهداشتی به کارکنان. شاید بسیاری از همکاران مطلع نباشند که هم تامین این تعداد وحجم از اقلام بهداشتی مانند ماسک و مواد ضدعفونی و مواد گندزدا (برای گندزدایی روزانه) چه قدر دشوار است و هم چه هزینه‌های سنگینی برای شرکت دارد. البته چون حفظ سلامتی کارکنان اولویت اصلی ما است به هیچ وجه در بذل این هزینه‌ها تردید نداشته و نخواهیم داشت.

این‌ها بخشی از اقدامات مهم و مؤثر این کمیته بوده است که به صورت واقعا جهادی از سوی حوزه‌های مختلف انجام شده است.شاید روشن‌ترین و بارزترین نماد و نمود موفقیت این اقدامات رکوردشکنی‌های مکرر تولیدی در بحبوحه تورم و تحریم و کرونا باشد که نشانه لبیک بلند فولاد خوزستان به دستور رهبر معظم انقلاب در سال جهش تولید باشد.

در زمینه فرهنگ‌سازی هم به نظرم شرکت فولاد خوزستان عملکرد موفقی داشته است، لطفاً در این زمینه هم نکاتی را بیان بفرمایید.

ببینید بدون فرهنگ‌سازی هیچ اتفاق مطلوبی در هیچ جامعه‌ای نمی‌افتد. پایداری یک رفتار بهداشتی نیازمند فرهنگ‌سازی دقیق و هدفمند است. با اقدامات سلبی می‌شود به طور موقت و موضعی دیگران را به انجام رفتاری وادار کرد ولی بدون اقدامات ایجابی و تشویقی و فرهنگ‌ساز نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود. ما در کنار اقدامات الزامی و نظارتی، رویکردهای اطلاع‌رسانی متنوع و اقناع‌سازی و تشویقی را هم به موازات آن پیگیری و اجرا کرده‌ایم که جا دارد در همین زمینه از تلاش‌های مجموعه روابط عمومی شرکت تشکر کنم که با شیوه‌های نوین تبلیغی و اطلاع‌رسانی سعی کردند مصوبات کمیته عالی مقابله با کرونا را در شرکت به خوبی ترویج کنند. استفاده از فضای مجازی، طراحی پیام‌های کوتاه و تصویری، تدوین کلیپ‌های آموزشی و کارهای حجمی جالبی که به زودی از آنها رونمایی خواهد شد؛ بخشی از این اقدامات است.

یکی از ارزشمندترین اقداماتی که از ماه گذشته در این راستا انجام شده است ارسال پیامک برای کارکنان است. تذکر به معدود کارکنانی که رعایت الزامات را جدی نمی‌گیرند و در 2 صورت استمرار این رفتار حتما با آنها برخورد قانونی خواهد شد و تشویق کسانی که متعهدانه به نماد رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محل کار خود تبدیل شده‌اند بخشی از اقدامات موثر و فرهنگ‌ساز است و از تعدادی از این عزیزان تقدیر به عمل آمد که این روال استمرار خواهد داشت.

اگر به عنوان پیام پایانی نکته ای دارید لطفا اشاره بفرمایید.

پیام پایانی من دو بخش دارد. یک بخش تشکر است و یک بخش توصیه! تشکر از شخص مدیرعامل به خاطر حمایت‌های بی‌نظیرشان از کمیته عالی مقابله با کرونا و معاونان و مدیران مختلف شرکت در همراهی و همکاری با ما. به طور خاص از همکاری معاونین بهره‌برداری، منابع انسانی و امور اجتماعی، برنامه‌ریزی و توسعه و خرید تشکر می‌کنم و از همه مدیرانی که هر کدام در اجرای مصوبات زحمات زیادی کشیدند. به طور ویژه از مدیران HSE، خدمات و امور اجتماعی، خرید، اداری، روابط عمومی، بازرسی و نظارت، آی تی و آموزش تشکر می‌کنم که ماه‌هاست به صورت جهادی در حال اجرای دقیق مصوبات کمیته مقابله با کرونا هستند. از دو نفر هم به طور فردی دوست دارم نام ببرم یکی جناب آقای مهندس نیکوکار که در طول مدت حضور در کمیته عالی مقابله با کرونا مجدانه حضور مؤثری داشتند و یکی از جناب آقای ولی مهدی پور که به صورت شبانه روزی در حوزه انعکاس اقدامات و فرهنگ‌سازی نقش ارزشمندی داشته‌اند؛ نهایتاً از کارکنان فهیم شرکت فولاد خوزستان که با رعایت شیوه‌نامه‌های ابلاغی باعث بهبود ملموس وضعیت بهداشتی شرکت فولاد خوزستان شدند. 

توصیه اصلی من هم به همکاران عزیز و شرافتمند خودم است که اگر رعایت نکات اصلی بهداشتی یعنی زدن ماسک، حفظ فاصله و شست و شوی مرتب دست‌ها را مورد توجه قرار دهند؛ همان طور که از موج‌های طوفانی گذشته کرونا به سلامت گذشتیم آخرین موج خطرناک زمستانه را هم با سربلندی و با کمترین ابتلاء، پشت سر خواهیم گذاشت ولی اگر خدای ناخواسته در این موارد سهل‌ انگاری کنیم؛ زمستان سختی در پیش رو خواهیم داشت. از شما هم بابت زحمت تدارک این مصاحبه متشکرم.

 

 

۷ دی ۱۳۹۹ ۱۱:۵۶
تعداد بازدید : ۳۴۴
کد خبر : ۹۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید