اخبار

ایمنی و بهداشت در ورزش

ایمنی و بهداشت در ورزش
محمدرضا رویوران
کارشناس HSE مجموعه ورزشگاه شهدای فولاد خوزستان:
ورزش فعالیتی بدنی است که برای ایجاد سلامتی و همچنین افزایش آمادگی جسمانی انجام می‌گیرد. این فعالیت بدنی اگر به صورت حرفه‌ای دنبال شود تبدیل به ورزش حرفه‌ای شده و به عنوان یک شغل برای ورزشکار ایجاد درآمد خواهد کرد. اما به ورزش چه به دید یک تفریح نگاه کنید و چه به عنوان یک شغل، باید ایمنی خود را در درجه اول در نظر بگیرید. اهمیت ایمنی در ورزش از آنجایی مورد توجه قرار می‌گیرد که درصورتی که ورزشکار دچار حادثه شود ممکن است تا آخر عمر نتواند زندگی عادی داشته باشد.

ایمنی اماکن و وسایل ورزشی باید توسط خود ورزشکار مورد توجه قرار گیرد و در صورت تشخیص وجود نواقصی در آنها از ورزش کردن در این اماکن خودداری نماید.

ایمنی اماکن ورزشی در ایجاد فعالیت‌های ورزشی افراد، با مزایای دور ماندن از آسیب جسمانی، لذت بردن از ورزش و آرامش ذهنی برای افراد بسیار موثر است.هر کس حق دارد که در ورزش و تفریح شرکت کند و اطمینان حاصل کند که از محیطی امن بهره می‌برد. توانایی مدیریت و حل مسائلی که ممکن است به وجود آید، مهمترین نقش را در ایجاد محیطی ایمن ایفا می‌کند. اگر خودتان به تنهایی برای ورزش کردن اقدام می‌کنید باید اهمیت ایمنی در ورزش را جدی گرفته و  لباس مناسب و کفش مناسب به همراه داشته باشید.

اما اگر برای ورزش به باشگاه مراجعه می‌کنید دقت کنید اماکن ورزشی باید تمامی تجهیزات ایمنی اعم از جعبه کمک‌های اولیه، وسایل ورزشی ایمن و مکانی امن برای ورزش داشته باشد. در یک باشگاه ورزشی نحوه تامین ایمنی فرد در هنگام ورزش بر عهده مربی و مسئول باشگاه است و این فرد باید بهداشت و ایمنی اماکن ورزشی را شناخته و رعایت نماید. هر مکانی که در آن ورزش کردن رواج دارد مانند باشگاه یا سالن ورزشی، مدرسه و پارک به عنوان یک مکان ورزشی به شمار می‌آید.

اما ورزش با وسایل ورزشی پارکها کمی می‌تواند نگران کننده باشد زیرا افراد تجربه چندانی در ورزش کردن با وسایل ورزشی پارک‌ها ندارند و ممکن است با توجه به عدم داشتن آگاهی از نحوه انجام صحیح ورزش، سلامتی خود را به خطر بیاندازد.

موارد ایمنی در ورزش

برای اینکه ورزش کردن با ایمنی کامل انجام گیرد ورزشکار باید با رعایت ایمنی در ورزش سعی کند به بدن خود آسیب نرساند. تحقق ایمنی در ورزش با رعایت موارد ایمنی در ورزش انجام پذیر است. موارد ایمنی در ورزش به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود که مهمترین آنها: لباس ورزشی، کفش ورزشی، رعایت بهداشت فردی، ایمنی وسایل ورزشی، ایمنی در مکان ورزشی است.

لباس ورزشی: لباس ورزشی باید کاملا نخی باشد و امکان رد و بدل شدن هوا در آن وجود داشته باشد. این لباس باید با نوع ورزش همخوانی داشته باشد.

کفش ورزشی: در ورزش‌هایی که نیاز به پوشیدن کفش دارند باید کفشی مناسب و مخصوص ورزش به پا کنید. این کفش باید بتواند پای شما را در برابر وضعیت های خطرناک ایمن نماید.

رعایت بهداشت فردی: در زمان ورزش کردن باید موارد بهداشتی را به درستی رعایت نمایید. بعد از انجام ورزش بدن خود را بشویید و حمام کنید. بهداشت و ایمنی اماکن ورزشی مواردی مهمی هستند که باید هر دو توسط ورزشکار رعایت شود.

ایمنی وسایل ورزشی: اگر از وسایلی برای ورزش کردن استفاده می‌کنید به ایمن بودن آنها توجه کنید. مخصوصاً در ورزش‌هایی همچون بدن‌سازی که در آنها ابزار و وسایل بسیار سنگین به کار می‌رود. آشنایی با وسایل ورزشی و نحوه انجام درست حرکات ورزشی به عهده ورزشکار است که می‌تواند از مربی کمک بگیرد.

ایمنی در مکان ورزشی: مکانی که برای ورزش انتخاب می‌کنید باید از هر لحاظ ایمن و بهداشتی باشد. ایمنی باید در تجهیزات مکان ورزشی و محیط آن برقرار باشد تا بتوانید در ایمنی و بهداشت کامل ورزش نمایید. ایمنی اماکن و وسایل ورزشی مهمترین دلیل سلامت ورزشکار است.
۱۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۱:۳۷
تعداد بازدید : ۴,۲۰۵
کد خبر : ۸۸۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید