اخبار

معرفی پروژه‌های ناحیه احیا

معرفی پروژه‌های ناحیه احیا
امین فقهی
مدیر پروژه ناحیه احیا:
واحد پروژه‌های ناحیه احیا یکی از واحدهای زیرمجموعه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه است که کار راهبری پروژه‌های بخش احیا را که یکی از بخش‌های اصلی چرخه تولید آهن و فولاد است بر عهده دارد. به همین منظور گفت و گویی با مدیر پروژه ناحیه احیا داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

لطفا با معرفی خود، از سوابق تحصیلی و شغلی خود برای ما توضیح بفرمایید.

امین فقهی دارای مدرک کارشناسی مهندسی مکانیک و در مجموع ۲۰ سال در فولاد خوزستان ‌مشغول به کار هستم که مدت 10 سال در مجموعه معاونت بهره‌برداری و ۱۰ سال در مجموعه معاونت برنامه‌ریزی و توسعه افتخار خدمت داشته‌ام و از سال ۹۳ به عنوان مدیر پروژه ناحیه احیا مشغول به فعالیت می‌باشم.

جناب مهندس از پروژه احداث کارخانه مگا مدول  زمزم 3 برای خوانندگان ما توضیح بفرمایید.

این پروژه یکی از بزرگترین پروژه‌های فاز چهارم توسعه فولاد خوزستان است و ‌با احداث آن معادل یک میلیون و 760 هزار تن در سال به ظرفیت تولید آهن اسفنجی شرکت افزوده خواهد شد. این کارخانه با جدیدترین تکنولوژی روز دنیا و دانش فنی بومی شده داخلی و با استفاده حداکثری از امکانات ساخت و تولید داخلی، احداث و به بهره‌برداری خواهد رسید.

محصول تولیدی این کارخانه به لحاظ کیفی نیز از کیفیت بالایی برخوردار خواهد بود. همچنین زیرساخت‌های اولیه لازم برای افزایش ظرفیت‌های آتی (بعد از راه اندازی و بهره‌برداری) در طرح پیش بینی شده و اجرا می‌شود. این پتانسیل افزایش ظرفیت آتی، وجه تمایز این پروژه نسبت به سایر مگا مدول‌های احداث شده تاکنون و حتی پروژه‌های جاری سطح کشور بوده به نوعی این پروژه را منحصر به فرد کرده است.

این پروژه از مهرماه ۹۸ با سرمایه‌گذاری 135 میلیون یورو از طریق منابع فاینانس داخلی و خارجی شروع به کار کرده و پیمانکار پروژه شرکت مهندسی فن آور معادن و فلزاتMMTE  و مشاور طرح نیز شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب می‌باشد.

هدف از ایجاد کارخانه آهن اسفنجی در فولاد خوزستان چیست ؟

فولاد خوزستان در حال حاضر به دلیل اجرا نشدن پروژه‌های طرح توازن طی سال‌های گذشته، دچار کمبود آهن اسفنجی است که به ناچار برای تامین کسری آهن اسفنجی فعلی، از منابع بیرونی این کمبود را تامین نماید.

لازم به ذکر است منابعی که در حال حاضر به عنوان منبع تامین کننده کمبود آهن اسفنجی مورد استفاده قرار می‌گیرند، طی سال‌های آینده و با احداث و راه اندازی زنجیره پایین دستی تولید (فولادسازی) دیگر در دسترس نخواهند بود. لذا هدف اولیه این پروژه، تولید کمبود آهن اسفنجی در درون فولاد خوزستان بوده است. همچنین تامین آهن اسفنجی مورد نیاز فاز ۴ توسعه نیز جزو اهداف این پروژه می‌باشد.

چه عواملی در پیشبرد و تسهیل روند پروژه موثر هستند؟

همانگونه که می‌دانیم نیروی انسانی کارآمد و توانمند، موتور محرک و قلب تپنده هر فعالیت، خصوصا در پروژه‌ها می‌باشد. تامین نیروی انسانی مورد نیاز پروژه چه در بخش کارفرما و چه در بخش مشاور یکی از الزامات اساسی اجرای موفق و به موقع این پروژه بوده و نیازمند حمایت معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی در این زمینه می‌باشد.

در خصوص ثبت سفارش قطعات خارجی در سال گذشته با همکاری مشترک معاونت خرید و معاونت برنامه‌ریزی و توسعه و هیات مدیره فولاد خوزستان و ‌با پیگیری‌های این امور، این کار با موفقیت انجام شد و ثبت سفارش تمامی قطعات خارجی پروژه به انجام رسید. در حال حاضر بخشی از قطعات وارد گمرک شده‌اند که نیاز هست شرکت فولاد خوزستان به عنوان متولی ثبت سفارش و ترخیص کالا، جهت تسهیل در پروژه، ترخیص این کالاها را پیگیری و تسریع نماید.

همچنین این پروژه دارای یکسری پروژه‌های پیش نیازی همانند احداث تیپلر شماره 3، احداث سیستم حمل مواد جدید انتقال گندله به پلنت زمزم 3، بازچرخانی پساب خروجی و تامین آبRO  پلنت زمزم 3 و... هست که همانند یک شبکه به هم متصل بوده و راه اندازی و بهره‌برداری به موقع این طرح مستلزم پیشرفت و راه‌اندازی کلیه پروژه‌های پیش نیاز آن می‌باشد.

پروژه احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم ۳) چه مزیتی برای فولاد خوزستان دارد؟

مزیت این پروژه این است که شرکت فولاد خوزستان در بحث آهن اسفنجی خودکفا می‌شود و دیگر نیاز نیست آهن اسفنجی را از منابع بیرونی تامین کند. همچنین آهن اسفنجی مورد نیاز فاز 4 توسعه فولاد خوزستان نیز با اجرای این پروژه به طور کامل مرتفع خواهد شد و نیز با راه‌اندازی این پروژه فرصت انجام تعمیرات به موقع و با کیفیت بر روی سایر مدول‌های موجود فراهم خواهد شد.

مدت زمان اجرای پروژه چند ماه می‌باشد و چقدر پیشرفت فیزیکی داشته است؟

مدت زمان اجرای پروژه ۳۵ ماه می‌باشد که از مهر ماه ۹۸ شروع به کار کرده و تا شهریور ۱۴۰۱ طبق برنامه زمان‌بندی شده به بهره‌برداری می‌رسد و در حال حاضر ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که روند مطلوبی را دنبال می‌کند.

آیا تحریم‌های ظالمانه توانستند در روند اجرای پروژه خلع ایجاد کنند؟

با وجود تحریم‌های ظالمانه کالاهای اساسی مورد نیاز خریداری شده و یا در حال ساخت و خرید می‌باشند. بخش‌هایی از این کالاها در حال حاضر در گمرکات ایران و منتظر ترخیص می‌باشند و با وجود تحریم‌های ظالمانه روند تامین کالای پروژه  مطلوب است. البته همانطور که ذکر شد با توجه به اینکه در این پروژه سعی شده است که با نگاه به داخل، از دانش و توانمندی‌های تولید و ساخت داخلی حداکثر استفاده به عمل آید، این تحریم‌ها تاکنون نتوانسته است در روند پروژه خللی وارد کنند.

آیا شیوع بیماری کرونا در روند پروژه  تاثیری داشته است؟

با شیوع بیماری کرونا و مصوبات استانی و همچنین مصوبات کمیته پیشگیری در فولاد خوزستان مبنی بر تعطیلی و یا کاهش ساعات  کار، وقفه‌هایی در کار بوجود آمد که در ادامه با همکاری خوبی که با ستاد پیشگیری از بیماری کرونا در شرکت داشتیم، توانستیم مجوزات لازم برای افزایش ساعات کاری را از کمیته اخذ نموده و همچنین با مدیریت زمان در دسترس برای انجام کار، اثر کاهش ساعات کاری و تعطیلی‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

همچنین در طی این مدت با انجام طب سنجی در محل پروژه از تمامی افراد شاغل و نیز ضدعفونی منظم محل‌های مورد نظر و بطور کلی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی در این زمینه تلاش شده است که سلامت افراد شاغل در پروژه نیز حفظ و پاسداری گردد. در صورت بروز و مشاهده علایم این بیماری در هر یک از افراد، برای جلوگیری از سرایت به دیگر نفرات، سریعاً فرد یا افراد مذکور از محیط جدا شده و ضمن هماهنگی با طب صنعتی فولاد خوزستان، تست لازم صورت پذیرفته و در صورت مثبت بودن جواب تست، مراقبت‌های لازم برای آنها انجام شده است.

در پایان چه صحبتی برای همکاران خود دارید؟

با توجه به تحریم و کمبود منابع برای اجرای پروژه‌ها، انجام این پروژه در شرایط کنونی، یک کار بسیار بزرگ در سطح ملی بوده و  انجام این مهم جز با همکاری تمام ارکان سازمان و خصوصاً حمایت‌های مدیرعامل، اعضای هیات مدیره امکان‌پذیر نبوده است و برای پیشبرد و اتمام این پروژه کماکان نیازمند همکاری تمامی ارکان سازمان در بخش‌های مختلف می‌باشیم.

 
۱۹ آبان ۱۳۹۹ ۱۰:۴۴
تعداد بازدید : ۵۲۴
کد خبر : ۸۷۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید