اخبار

کسب رتبه دوم مسابقات هوا فضای کنگره بین المللی IFAC_2020

کسب رتبه دوم مسابقات هوا فضای کنگره بین المللی  IFAC_2020
صفایی رئیس کمیسیون معاملات فولادشادگان :در بخش مسابقات هوا و فضای کنگره بین المللی IFAC_2020 کارشناس شرکت فولاد شادگان موفق به کسب رتبه دوم شد.
به گزارش خبرنگار روابط عمومی، این کنگره بین المللی به درخواست و حمایت شرکت هواپیماسازی ایرباس فرانسه و دانشگاه Stellenbosch، با حضور ده‌ها تیم از دانشگاه‌های سراسر جهان در کشور آلمان برگزار و تیم مشترک گروه مهندسی برق کنترل با حضور حسین صفایی پور دانشجوی دکترای کنترل و با هدایت دکتر مهدی فروزانفر عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و دانشگاه کالابریا ایتالیا انجام و موفق به اخذ رتبه دوم شدند.

حسین صفایی پور دانشجوی دکترای کنترل در خصوص راهیابی این مقاله به گنکره اظهار داشت: فدراسیون بین‌المللی کنترل اتوماتیک(IFAC)  در کنگره‌ای که هر ساله برگزار می‌کند، راهکارهای شناسایی خطاهای اوسیلاتوری در کنترل پرواز ناوگان هوایی این شرکت را بررسی و مقالات معتبر در این زمینه را به چاپ می‌رساند.

وی افزود: با تکمیل مقاله با موضوع «تشخیص عیوب تدریجی در سیستم‌های حلقه بسته، دارای نویزهای گوسی و غیرگوسی»  و ارسال برای چاپ در نشریه معتبر بین المللی و ارائه طرح در این مسابقات شرکت کردیم. چهار طرح نهایی در مسابقات IFAC به صورت آنلاین و فیلم‌واره پخش شد. طرح اول با محاسباتی سبک‌تر از دانشگاه delft هلند و طرح دوم از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز و کالابریا ایتالیا در جایگاه دوم برگزیده شدند و گواهی‌نامه IFAC، شرکت ایرباس و دانشگاه Stellenbosch را از آن‌خود کرد.

وی در باب شفاف‌سازی و اهمیت موضوع گفت: به عنوان مثال مشابه انفجاری که در بندر بیروت اتفاق افتاد، اگر سیستم‌های پایش مخصوص عیوب تدریجی وجود داشته باشد، به راحتی از بروز چنین حوادثی در صنایع که مشابه آن به وفور وجود دارد، پیشگیری می‌شود. در واقع با استفاده از این روش و با تشخیص زود هنگام عیب تدریجی بیرینگ الکتروموتورها و یا گیربکس کمپرسورها که از عیوب تدریجی قابل تشخیص در فازهای اولیه با هزینه‌های بسیار پایین می‌باشند، از توقف‌های تولیدی و آسیب جدی به تجهیزات جلوگیری به ‌عمل می‌آید.

رئیس کمیسیون معاملات فولاد شادگان افزود: پرفسور کازاولا پیشنهاد نمود که بر روی پلتفرم ارائه شده از طرف شرکت ایرباس و دانشگاه Stellenbosch، به بررسی پرداخته و برای برطرف نمودن عیوب مطرح شده، سیستم عیب‌یاب اوسیلاتوری طراحی نماییم. در باب بیان اهمیت این عیب‌یابی، به عنوان مثال اگر یک هواپیما در حال حرکت را در نظر بگیریم، عیوب اسیلاتوری با نماد اختصاری OFC نمایش داده می‌شوند و در دو حالت مختلف پیش می‌آیند. در حالت اول به صورت نویز بر روی فرمان خلبان ایجاد و تاثیر گذاشته و منجر به ایجاد لرزش مداوم در باله‌های هواپیما می‌گردند و پیری و تخریب تجهیزات و گاهاً انحراف در فرمان خلبان به وجود می‌آید که برای جلوگیری از این موضوع، بدنه و تجهیزات هواپیما سنگین‌تر از حالت مورد نیاز طراحی می شود که بازدهی و جنبه اقتصادی را تحت تاثیر قرار می دهد. حالت خطرناک دیگری نیز وجود دارد که این عیوب به جای فرمان خلبان از کابین، به تجهیز وارد شده و آثار آن از کنترل خارج نمودن هواپیما می‌باشد که خطرات آن بسیار جدی است. بنابراین تشخیص این عیوب از موضوعاتی است که توسط شرکت ایرباس فرانسه مورد توجه قرار گرفته است. همچنین، این خطا برای تمامی اشیای پرنده می‌تواند اتفاق بیفتد. بنابراین اهمیت این امر، پیشگیری برای از دسترس خارج شدن آن وسیله هوابردی می‌باشد. از سال ۱۹۸۰ شرکت‌های هواپیمایی بزرگ بر روی این طرح متمرکز شده و تا حدودی این مشکلات را برطرف نموده‌اند در حال حاضر به بخش خاصی از این مشکل محدود شده که هدف این مسابقه یافتن عیب کمتر از سه سیکل از فرکانس آن عیب می‌باشد. عیب یابی در فرکانس‌های یک هرتز که سیکل آن یک ثانیه می‌باشد کار دشواری نبود، اما زمانی که فرکانس این عیوب ۱۰ هرتز باشد، سه سیکل آن به سه دهم ثانیه کاهش می‌یابد و عیب‌یابی در این بازه زمانی، کار بسیار دشواری است که در این کنگره به اشتراک گذاشته شد و در نهایت چهار طرح از طرح‌های ارائه شده پذیرفته شد.

صفایی پور در خصوص اهمیت گواهی‌نامه شرکت ایرباس و مسابقات IFAC گفت: این گواهینامه از آن جهت اهمیت دارد که با حضور اساتید از دانشگاه‌های کشورهای ابرقدرت در این مسابقات، کسب مقام دوم افتخاری ارزنده برای کشور محسوب می شود و خوشحالم که این مقام به نام استان خوزستان و دانشگاه آزاد اهواز به ثبت رسیده است. همچنین طرح یاد شده، برای حل مشکلاتی که در صنایع، به ‌خصوص تجهیزات برقی مهم و گران‌قیمت همانند ترانسفورماتورهای قدرت وجود دارد، راه حلی کم هزینه با قابلیت اجرایی بالا است.

رئیس کمیسیون معاملات فولادشادگان در پایان سخنان خود از حمایت‌های مدیرعامل و مسئولان شرکت صنعت فولاد شادگان در جهت تسهیل شرایط کاری و تشویق به تحقیقات علمی و دکتر فروزانفر که با ایده‌های خود در زمینه کنترل در این مسابقه با برطرف نمودن عیب‌های این طرح وی ‌را یاری رساندند، تشکر نمود.

 
۱۵ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۵۷
تعداد بازدید : ۴۹۲
کد خبر : ۸۵۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید