اخبار

بررسی گذشته، راهکار آینده

بررسی گذشته، راهکار آینده
محمد رضایی:
نوزدهمین دوره از رقابت‌های لیگ برتر، با عنوان سومی فولاد خوزستان همراه شد؛ جایگاهی که پس از سال‌ها نشان از بازگشت اعتبار این تیم و به نوعی شگفتی فصل به شمار می‌آید.

شاید در ابتدای رقابت‌ها کمتر کارشناس و فوتبال دوستی، بَخت فولادی‌ها را تا این اندازه بلند متصور می‌شد اما فولادمردان دیار کارون با برنامه‌ریزی و تلاش نشان دادند این تیم اصالتی جنگنده دارد و به کمتر از سهمیه قانع نیست. این مجموعه اما یک فصل فوتبالی سخت در پیش روی خود دارد چراکه انتظار هواداران از فولاد هم چند پله صعود کرده است. در ادامه علاوه بر مروری بر عملکرد این تیم در لیگ نوزدهم به لازمه هایی برای تداوم موفقیت های آن اشاره می‌کنیم.

 

*خط و نشان شاگردان نکونام برای مدعیان

کارنامه فولاد در لیگ نوزدهم قابل قبول است. این تیم، لیگ را با قرعه ای سخت آغاز کرد و هرچند در هفته نخست برابر نفت آبادان باخت اما در ادامه با 2 تساوی مقابل تیم‌های استقلال و سپاهان برای مدعیان لیگ خط و نشان کشید. پس از این فولاد در هفته چهارم با برتری مقابل شهر خودرو اولین چراغ سبز را در مقدس مشهد روشن کرد. هفته بعد اما فولاد در ورزشگاه خود مقابل پیکانِ فرکی به تساوی رضایت داد.

در ایستگاه ششم و هفتم فولاد 2 بازی خارج از خانه داشت؛ یکی در بوشهر و دیگری در تبریز. بازی‌هایی که باید آن را اوج هنرنمایی شاگردان نکونام دانست و 6 امتیاز برای آنها به همراه داشت. شادی فولادی‌ها که مقام چهارم را برایشان به ارمغان آورده بود با اولین پیروزی خانگی این تیم در ورزشگاه زیبای شهدای فولاد برابر نساجی مازندران تکمیل شد. به این ترتیب تیم محبوب اهوازی خیلی زود نشان داد می‌تواند به اهداف بالاتری فکر کند. فولاد نهایتاً در 30 هفته رقابت‌ها که یک سال به طول کشید، این آمار را بدست آورد؛ 14 بُرد، 9 تساوی، 7 باخت، 28 گل زده، 19 گل خورده و جایگاه سوم جدول. (نکته: به اذعان کارشناسان با سَهل انگاری داوران حداقل ۵ امتیاز از کف فولاد رفت که با این اوصاف جایگاه اصلی این تیم عنوان نایب قهرمانی بود. )

 

* تیمی که فقط به قهرمان امتیاز داد

تیم جواد نکونام در لیگ نوزدهم با 19 گل خورده (تنها 5 گل خورده در بازی های خانگی) یکی از سرسخت‌ترین تیم‌های لیگ به شمار می‌رود و از این حیث نهایتاً پس از پرسپولیس قهرمان در رده دوم ایستاد. راز موفقیت فولاد را باید در شخصیت جنگنده آن جست، تیمی که به راحتی به حریفان خود باج نمی‌داد و به غیر از پرسپولیس از همه تیم‌ها امتیاز گرفت. نکته جالب اینکه فولادی‌ها سه تیم ماشین‌سازی، شهرخودرو و شاهین را در دو بازی رفت و برگشت شکست دادند. این تیم همچنین مقابل تیم‌های سایپا، استقلال، پیکان، نفت مسجدسلیمان، گل گهر و پارس جم هیچ گاه بازنده نبود. قرمز‌های اهوازی در تقابل با تیم‌های نفت آبادان و سپاهان فقط یک امتیاز به دست آوردند.

 

* بازیکنان موثر و مطمئن

علاوه بر تفکرات خوب کادر فنی، یکی از عوامل توفیق فولاد را باید در لیست بازیکنان آن جستجو و از آن ها یاد کرد. از شهاب‌الدین گردان که با ثبت 15 کلین‌شیت در نیمی از بازی‌های فصل دروازه‌ سرخ‌پوشان را بسته نگه داشت تا پریرا؛ این برزیلی تمام نشدنی که در ۲۵۳۱ دقیقه حضورش برای این تیم 7 گل زد و 3 پاس گل داد. همچنین ایوب والی که قبل از مصدومیت با 4 گل دومین گلزن این تیم لقب گرفت. حسن بیت سعید با 3 گل و 2 پاس گل، وحید حیدریه با 5 پاس گل، به همراه احمد عبدالله زاده، فرشاد احمدزاده، موسی کولیبالی، محمد آبشک، محمد قاسمی نژاد و سایر بازیکنان فولاد همگی عملکرد خوبی داشتند و توانستند بالاتر از تیم‌های مدعی مثل تراکتور، شهرخودرو و سپاهان در جایگاه سوم قرار گرفته و فرصت حضور در مرحله پلی‌آف آسیایی را به دست آورند.

 

* نبرد در دو جبهه؛ لیگ و آسیا

فولاد با داشتن 2 جام قهرمانی لیگ برتر و زیرساخت‌ها کافی، اینک از حضور آذری مدیر باسابقه ورزشی و مربی با دانش و با انگیزه‌ای همچون نکونام که ارتباط تنگاتنگی با شاگردانش دارد، بهره می‌برد. البته لیگ نوزدهم نقطه عطفی برای این 2 چهره فوتبالی بود، از یک طرف سعید آذری سریال موفقیت‌هایش را در خارج از ذوب آهن و اصفهان ادامه داد و از سوی دیگر جواد نکونام با فولاد سیر صعودی‌اش را از بازیکنی موفق به یک سرمربی دارای سبک و قابل اطمینان بدل ساخت. اینک این مجموعه لیگ بیستم و پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را در پیش دارد و با بازشدن پنجره نقل و انتقالات بر روی فولادمردان، شاهد تکاپو برای تمدید قرارداد با بازیکنان پیشین و جذب چهره های جدید هستیم.

 

 * نیاز به بازیکنانی شش دانگ

فولاد و هوادارانش می‌دانند برای حضور در پله‌های بالاتر و کسب قهرمانی در لیگ بیستم به بازیکنانی به مراتب خلاق و موقعیت طلب‌تر نیاز دارند. شاید در نبود گردانِ باتجربه، مهمترین نیاز کادر فنی را باید جذب یک گلر شش دانگ برای حفاظت از دروازه این تیم دانست اما این همه ماجرا نیست. در سایر خطوط هم فولاد حداقل به یک مهره کارآمد نیاز دارد. کادر فنی فولاد با ترکیبی از برترین‌های فوتبال در فصل گذشته با حداقل‌ها دست به کار بزرگی زدند، اما اکنون این تیم برای قدرت‌نمایی مقابل حریفان داخلی و آسیایی به مهره‌هایی 6 دانگ نیاز دارد. تمدید با فرشاد احمد زاده، شیمبا و پاتوسی و همچنین جذب شروین بزرگ بازیکنِ خلاق و با انگیزه لیگ یکی را باید از خبرهای خوب فولاد تا اینجای کار دانست.

حسین ابراهیمی و احمد گوهری وینگر و گلر فصل قبل نفت مسجد سلیمان به همراه سید مهران موسوی مدافع فصل قبل پیکان و سینا شاه‌عباسی مدافع جوان داماش دیگر خریدهای این فصل فولاد (تا لحظه نگارش این گزارش) هستند، اما آنچه مشخص است یارگیری این تیم طبق برنامه و در مسیر خوبی قرار دارد و تفکرات جواد نکونام و پیاده‌سازی این الگو در فولاد در کنار آنالیزهای خوب رجبی در کادر فنی این نوید را می‌دهد که شاهد بازیکنان بیشتری از این دست که با تکنیک فردی توان باز کردن گره از تیم را دارند، باشیم. یکی از جذابیت‌های فولاد در فصل گذشته میدان دادن کادر فنی به حردانی‌ها و نجاریان بود. بازی دونده و پرفشار این دست بازیکنان در لیگ بیستم هم می‌تواند با توجه به افت توان برخی بازیکنان فولاد از دقایق 70 به بعد، نتیجه بخش باشد. در لیگ گذشته ضعف فولاد در خط حمله کاملا محسوس بود و انتظار می‌رود با بازگشت پاتوسی به فرم ایده آل، این تیم خط حمله‌ای زهردارتر برای رقبای داخلی و آسیایی بسازد.

 

* اهمیت آماده‌سازی

در پایان نباید از این نکته غافل بود که موفقیت فولاد در فصل آینده تنها از مسیر «آماده سازی» می‌گذرد.

فولاد با داشتن بدنساز حرفه‌ای و مربیانی دلسوز در این برهه زمانی مسئولیت افزایش هرچه بیشتر توان و هماهنگی بازیکنان در اردو و بازی‌های تدارکاتی بر عهده دارد. علاوه بر آن فولاد از نظر روحی نیاز به آمادگی دارد، موضوعی که برگ برنده این تیم در لیگ نوزدهم بود و حس جنگندگی را تا دقیقه آخر در وجود تک تک بازیکنان آن نمایان می‌ساخت. مطمئناً فولاد امروز مایه مباهات و غرور خوزستانی‌هاست، تیمی که همه مردم دیار کارون به آن افتخار می‌کنند و حامی نکونام و شاگردانش هستند. هوادارانی که همواره در شرایط آب و هوایی نامساعد خود را به ورزشگاه می‌رسانند اینک با توجه به شیوع بیماری کرونا، به اشکال مختلف و بیشتر در فضای مجازی حمایتشان از این تیم را اعلام می‌کنند و با توجه به بالا رفتن انتظارات از این تیم اینک چشم انتظار جایگاهی بهتر در لیگ بیستم و صعود از مرحله پلی آف و یک خاطره شیرین از لیگ قهرمانان آسیا هستند.

241

321  

۱۵ مهر ۱۳۹۹ ۰۹:۴۴
تعداد بازدید : ۷۴۸
کد خبر : ۸۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید