اخبار

افتخارآفرینی باشگاه فولاد خوزستان در رقابت‌های رده پایه کشور

افتخارآفرینی باشگاه فولاد خوزستان در رقابت‌های رده پایه کشور
با قهرمانی تیم‌های امید و جوانان باشگاه فولادخوزستان در لیگ‌های برتر کشور و صعود مقتدرانه نوجوانان و نونهالان فولاد به دور نهایی چهار تیم لیگ برتر، برگ زرینی دیگر به کارنامه پر افتخار باشگاه فولاد خوزستان اضافه شد.

استان خوزستان مهد فوتبال کشور، همیشه از پیر تا جوان را به عشق این بازی پر‌هیجان و یا دیدن آن، به کوچه‌ها، خیابان‌ها، زمین‌های خاکی و ورزشگاه‌ها می‌کشاند و از دیرباز شاهد پیروزی‌ها و قهرمانی‌های‌ غرور‌آفرینی بوده که فوتبال‌دوستان این دیار را شادمان و دلگرم می‌کرد.

قهرمانی تیم‌های امید و جوانان فولاد خوزستان در لیگ‌های کشور و همچنین صعود مقتدرانه تیم‌های نوجوانان و نونهالان فولاد به دور نهایی چهار تیم لیگ برتر کشور از همین جنس افتخاراتی است که ما را بر آن داشت که مصاحبه‌ای با علی اکبر مهدی‌پور مدیر آکادمی باشگاه فولاد خوزستان و سرمربیان تیم‌های پایه فولاد انجام داده که در ادامه می خوانیم

علی اکبر مهدی‌پور متولد آبان 1361 در شهرستان شوشتر که به دلیل علاقه بسیار به ورزش فوتبال این ورزش را از رده‌های پایه در آن شهر آغاز و به صورت حرفه‌ای آن را در شهرستان‌های مسجدسلیمان و اهواز ادامه داد و سابقه بازی در تیم لیگ برتر تهران را نیز دارد. عُمر فوتبالی وی به دلیل آسیب‌دیدگی جدی کوتاه بود. اما اراده و علاقه به مستطیل سبز سبب شد که با ادامه تحصیل و طی کردن مسیر دشوار و با اخذ مدرک  لیسانس مدیریت تربیت بدنی و فوق لیسانس فیزیولوژی ورزش، به مربی‌گری فوتبال روی آورد.

وی کار خود را در مدارس فوتبال باشگاه فولادخوزستان آغاز و با مربیگری در تیم‌های نونهالان، نوجوانان، جوانان و امید فولاد دنبال نمود. از سال  96 نیز مدیر آکادمی باشگاه فولاد خوزستان را بر عهده گرفت.

 

جناب مهدی‌پور کسب دو مقام قهرمانی تیم‌های امید و جوانان فولاد خوزستان این باشگاه را در لیگ برتر امید‌ها و جوانان به شما تبریک می‌گوییم، دلیل تکرار قهرمانی تیم‌های پایه فولاد چیست؟

نه تنها قهرمانی در یکی از رده‌های امید و جوانان، که حتی پیروزی در یک مسابقه هم بسیار سخت است. باشگاه‌های سرشناس لیگ‌ برتری در رده‌های پایه، سرمایه‌گذاری های بلند‌مدت انجام‌می دهند. این امر به علت نیاز تیم بزرگسالان هر باشگاه فوتبال بر ارتقای توانایی فیزیکی و تاکتیکی است. کسب قهرمانی کار آسانی نیست و نیاز به برنامه ریزی، امکانات و حمایت دارد.  با توجه به تعیین اهداف و برنامه ریزی اولیه،  بر سکوی قهرمانی قرار گرفتن حداقل دو تا سه تیم از رده‌های پایه و ورود چند بازیکن باکیفیت به تیم‌های بزرگسالان و فولاد ب را پیش‌بینی کرده بودیم. خوشبختانه چند بازیکن از تیم های پایه به تیم بزرگسالان پیوسته اند. تیم‌های نوجوانان و نونهالان فولاد  به مرحله نهایی مسابقات رسیده‌اند و به‌ علت شیوع کرونا ادامه رقابت‌ها به تعویق افتاده و طبق اعلام فدراسیون در ابتدای فصل مسابقات انجام خواهند شد و البته دو تیم نوجوانان و نونهالان فولاد خوزستان از امیدهای اول  قهرمانی هستند.

تیم زیر  17 سال ما که در سال جاری تشکیل شده، قهرمان تیم‌های مسابقات  اهواز شد و خود را برای مسابقات استانی آماده می‌نمود که انجام این بازی‌ها به علت شیوع کرونا به زمان دیگر موکول شد. تیم 15 سال نیز در بازی‌های مناطق به مرحله دوم مسابقات صعود کرد که انجام این بازی‌ها نیز بعلت شیوع کرونا لغو شد.

 5

مهمترین عوامل موفقیت تیم‌های فولاد در این فصل را در چه می‌دانید؟

فاکتورهای بسیاری در موفقیت یک برنامه تاثیرگذارند. در فصل جاری، حمایت، هدایت و پشتیبانی مدیریت شرکت فولاد خوزستان و مدیریت باشگاه از برنامه‌های آکادمی مهمترین عوامل تاثیرگذار در کسب رده‌های قهرمانی مسابقات لیگ کشور به شمار می‌آیند. از طرفی بومی‌گرایی به این معنا که، اعتقاد به وجود استعدادهای درخشان در خوزستان مهد فوتبال ایران داریم، بسیار حائز اهمیت است.

بر همین اساس ۹۷ درصد  اعضای تیم‌های پایه فولاد را از بازیکنان بومی استان تشکیل داده‌ایم و این اصل را در انتخاب کادر فنی خود نیز لحاظ کرده‌ایم. همچنین اصول دیگری چون کارآمدی، تجربه و ضوابط قانونمند و مدون جهت عضویت، به تشکیل کادری قدرتمند کمک نموده است. برنامه‌ریزی مدون و منسجم بر اساس برنامه توسعه جوانان باشگاه فولاد، به منظور افزایش کیفیت و سطح تمرینات بازیکنان و کادر فنی باشگاه و تشکیل کمیته فنی از ابتدای فصل که‌ متشکل از مربیان باتجربه است، از عوامل دیگر موفقیت ما بود. در واقع هدف از تشکیل کمیته، انتخاب بازیکن در تست‌ها تا جذب مربیان، برنامه‌ریزی تمرینات و مسابقات دوستانه و... با تبادل نظر و انتقال تجارب، نیل به مقصود بود. اضافه نمودن مربی ژیمناستیک و روانشناس جهت مدارس فوتبال و تیم‌های پایه فولاد، تفکیک سنی تیم‌ها از دو سال به یک سال از موارد تاثیرگذار دیگر است.

شایان ذکر است، باشگاه فولاد در تمامی سال‌ها از زیر 6 سال تا 21 سال تیم‌داری می‌کند. دلیل این حرکت، انتقال پلکانی بازیکن در هر سال از یک رده به رده بالاتر و بدون فاصله صورت است.

 

مهمترین دستاوردهای شما در این فصل چه بوده است؟

·        قهرمانی تیم امید فولاد خوزستان در لیگ برتر امیدهای کشور

·        قهرمانی تیم جوانان فولاد خوزستان در لیگ برتر جوانان کشور

·        صعود مقتدرانه تیم نوجوانان فولاد از مرحله گروهی و دور دوم و صعود به مرحله نهایی مسابقات لیگ برتر نوجوانان کشور

·        صعود مقتدرانه تیم نونهالان فولاد از مرحله گروهی و دور دوم و صعود به مرحله نهایی مسابقات لیگ برتر نونهالان کشور

·        صعود تیم 15 سال باشگاه فولاد به مرحله نهایی مسابقات لیگ مناطق

·        قهرمانی تیم 17 سال باشگاه فولاد در اهواز و صعود به مرحله نهایی مسابقات لیگ مناطق استان خوزستان

·        کسب عنوان آکادمی برتر فصل 98-99 و انتقال بیش از 6 بازیکن بومی به تیم‌های بزرگسالان و فولاد ب

·        جذب بیش از 600 بازیکن در رده مدارس فوتبال جهت پشتوانه سازی تیم‌های پایه

·        کاهش سن آموزش و جذب به زیر 6 سال در مدرسه فوتبال

·        معرفی بیش از 15 بازیکن ملی‌پوش به رده‌ تیم‌های پایه؛ کسب این دستاوردها، این فصل را برای آکادمی فولاد به فصلی فوق‌العاده و خاطره‌انگیز تبدیل کرد.

 

با توجه به شیوع ویروس کرونا، تاثیر آن بر آکادمی چگونه بوده و چه راهکارهایی برای مقابله با آن اندیشیده‌اید؟

همانطور که قبلا گفته شد، اگر شیوع کرونا و توقف مسابقات نبود، به‌طور حتم تاکنون تعداد آمار قهرمانی تیم‌های پایه بیشتر بود. شیوع کرونا و اجرای دستورالعمل‌ها و پروتکل‌های وزارت بهداشت، اکثر برنامه‌ریزی‌های تمرینات و مسابقات را دچار اخلال نمود و در گام نخست انگیزه، شادابی و روحیه بازیکنان و کادر فنی تحت تاثیر قرار گرفت. البته با توجه به اینکه در بلندمدت با این ویروس درگیر خواهیم بود، به امید شکست آن، خود را بازسازی کردیم و برای مقابله با آن آماده شدیم.

در مرحله اول برای جلوگیری از انتقال ویروس، برنامه‌های جمعی از قبیل تمرینات، کلاس‌های آموزشی را لغو کردیم. دستورالعمل‌ها و توصیه‌های بهداشتی ستاد کرونای باشگاه به بازیکنان را از طریق سرپرستان تیم‌ها پیگیری نموده و با توصیه به رعایت فاصله اجتماعی، شستشوی دستها، استفاده از ماسک، دستکش مناسب و مسائل قرنطینه در مسیر  تثبیت سلامتی بازیکنان و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا حرکت کردیم. در این مدت برای حفظ آمادگی بازیکنان و تمرینات انفرادی در خانه و‌ از طریق فضای مجازی و با نظارت سرپرستان تیم دنبال می‌شد.

مهارت‌های دانش افزایی چه جایگاهی در پیشرفت آکادمی دارد؟

در دنیای امروز،‌ پیشرفت علم به صورت لحظه‌ای است. این روند شامل ورزش حرفه‌ای هم می‌شود. تبادل اطلاعات و انتقال تجارب  یکی از راه‌های ارتباط‌گیری با دنیای اطراف است. نیاز مبرم به استفاده از تجارب اساتید در دوره‌های آموزشی ضرورت انکارناپذیر است. برگزاری دوره‌های دانش‌افزایی به وسیله اساتید برجسته در کنار استفاده از تجربیات مربیان تیم بزرگسالان فولاد و دانش افزایی انفرادی مربیان، با جابجایی بازیکنان باشگاه خود به اروپا، ارتباط را با فوتبال اروپا توسعه داده و با گسترش آن، امکان تبادل و استفاده از تجارب جهانی بیشتر می‌شود.

انتظار داریم فدراسیون  با استفاده از مربیان باشگاه‌های برتر لیگ‌های پایه در رده‌های تیم‌های پایه ملی ایران، از مربیان مجرب داخلی استفاده نماید تا امکان کسب تجربه بیشتر در تقابل با فوتبال دنیا را برای آنان فراهم سازند.

 

بهترین خاطره‌ای که‌ از مسابقات دارید، چیست؟

یک خاطره فراموش نشدنی به مسابقه نوجوانان فولاد با سپاهان در فصل گذشته برمی‌گردد، که در زمین سپاهان دو بار پیش افتادیم و بار دوم با یک پنالتی که مورد اعتراض ما بود بازی به تساوی کشیده شد و ما نه نفره شده بودیم و تحت فشار شدید سپاهان بودیم که با دوندگی فوق‌العاده بازیکنان توانستیم در دقیقه 88 گل سوم را بزنیم و در نهایت با دست پر به اهواز برگشتیم.

در این فصل نیز چون نتیجه بازی جوانان فولاد با شاهین بوشهر و کسب سه امتیاز آن برای تثبیت صدرنشینی جوانان ما بسیار مهم بود ، تا دقیقه نود و سه 1-1 برابر بودیم که در این لحظه با شوت بسیار زیبای از راه دور و ریباند سید رضا موسویان به پیروزی رسیدیم و در آن لحظه از خوشحالی فراوان با سایر اعضای کادر فنی و بازیکنان داخل زمین شدیم و با شور بسیار به شادمانی پرداختم.

 

و اما سخن آخر؟

جا دارد که تشکر ویژه داشته باشم از پشتیبانی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان که با حمایت و پشتیبانی خود موجب تحقق اهداف مورد نظر باشگاه و آکادمی فولاد بوده‌اند، همچنین تشکر فراوان از هیئت مدیره شرکت، مدیرعامل باشگاه فولاد و هیئت مدیره، همکاران و کارگران زحمت‌کش شرکت که مدیون آنها هستیم و در حقیقت این موفقیت را از زحمات آنها می‌دانیم.

جا دارد از همه سرمربیان، مربیان، پزشکیاران و خدمات تیم‌ها، مربیان و مدرسان مدرسه فوتبال، بازیکنان، خانواده آنان تقدیر و تشکر نمایم و دست یکایک آنان را جهت زحمات‌شان برای کسب این موفقیت‌های درخشان می‌فشارم.

در ادامه گفت و گویی اختصاصی با سرمربیان تیم های امید، جوانان، نوجوانان و نونهالان فولاد خوزستان داشته ایم که می خوانید.

اعضای تیم امید فولاد خوزستان: سرمربی: حبیب خدریان، مدیر تیم: بهروز برون، مربیان: بهمن فریس، یعقوب سلحشور، مربی دروازه‌بانان: فیض‌اله مرادی، پزشکیار: امیر فرامرزی، تدارکات: داوود شریفی

بازیکنان: علی غلام‌زاده، محمدرضا گلی، رضا جلالی، امیرمحمد ممبینی، رضا کرمپور، علیرضا شهرویی، وحید نیکنام، یوسف شراکی، حسین ایزدی، محمدصادق حسین‌پور، شایان حسنی، امید صیدالی، علیرضا سواری، محمدمهدی لطفی، محمود صالحی، حیدر حیدری، علی عالی‌نژاد، سینا احمدی، حسین شرفی، مصطفی طهماسبی، علی حمودی، امجد پورفاضل، فیروز گودرزی و رضا اورکی.

 

جناب خدریان، ضمن معرفی خودتان، درباره قهرمانی تیم امید برای مخاطبان ما توضیح بفرمایید.

حبیب خدریان سرمربی تیم امید فولاد خوزستان و به مدت 5 سال است که در خدمت آکادمی فولاد هستم. در سه فصل گذشته یک نایب قهرمانی و دو قهرمانی با تیم امید را در کارنامه دارم. امکانات سخت افزاری و استفاده از استعدادها در باشگاه فولاد فراهم است اما کسب نتیجه در مسابقات تیم‌های پایه فولاد بسیار مشکل است. اکثر تیم‌های مقابل و مخصوصا خوزستانی، در تمامی رده‌ها مقابل فولاد با بیشترین انگیزه وارد میدان می‌شوند و خود را برای مقابله با یک تیم قوی آماده می‌کنند و این امر کسب حداکثر امتیاز از بازی‌ها را سخت می‌کند.

خوشبختانه ما از حمایت و پشتیبانی مدیرعامل، مدیریت باشگاه و مدیر آکادمی برخورداریم و همگی زمینه‌ها را آماده می‌سازند تا با استفاده بهینه از استعدادهای بومی استان به نتایج درخور برسیم. بهترین خاطره من، قهرمانی هر دو تیم امید و جوانان در این فصل است.

اعضای تیم جوانان فولاد خوزستان: سرمربی: محمود جادری، مدیر تیم: منوچهر بیات، مربیان: ناصر چالشتری، رضا راهرو احمدی، مربی دروازه‌بانان: رضا مهدی‌پور، پزشکیار: قاسم زرگانی، تدارکات: سید ابوطالب موسوی

بازیکنان: محمد نیسی، علیرضا رستگار، امیرحسین بهاروند، حسین دژمان، محمدامین محمدرضایی، مرتضی فرحانی، امیرحسین جلالی‌وند، محمدرضا ملحانی، کاظم دورقی، هیثم ناصری، آرمان طاهری، محمد خردمند، قاسم جمشیدی، علیرضا باویه، احمدرضا جنادله، علی شفیعی، محمدمهدی قمری، سید حسن موسوی، محمدامین حزباوی، عبدالخالق عباد، حسین جابری، سهیل دلفیه فرد، رضا صفی‌نیا، دانیال سعدی، محمدامین شهرویی، دانیال محمودی و سیدرضا موسویان.

 

جناب جادری، ضمن معرفی خودتان، قهرمانی تیم جوانان را برای مخاطبان توضیح بفرمایید.

محمود جادری هستم، سرمربی تیم جوانان فولاد خوزستان، 14 سال است که با باشگاه همکاری دارم و طی این مدت موفق به کسب هفت قهرمانی و سه نایب قهرمانی و دو مقام سومی در لیگ‌های برتر امید و جوانان فولاد شده‌ام. خوشحال هستم که هر دو تیم جوانان و امید فولاد در این فصل موفق به کسب مقام قهرمانی شده‌اند و به خصوص که دو تیم نوجوانان و نونهالان فولاد نیز از اولین شانس‌های قهرمانی هستند.

بهترین اتفاق خوب این فصل  کسب  قهرمانی مسابقات کشور بود. شیرینی این قهرمانی زمانی بیشتر به چشم ‌می‌آید که توانستیم در دو بازی با تیم خوب جوانان سپاهان با یک برد و یک تساوی از رقیب خود پیش بیافتیم و با اقتدار قهرمان شویم .

در این فصل کیفیت بازی گروهی جوانان چشم‌گیر بود. در بُعد اخلاق بسیار خوب بودیم و با افتخار اعلام می‌کنم، این فصل را  بدون دریافت حتی یک کارت قرمز، به پایان رساندیم.

 

جناب شاه‌مرادی، با معرفی خودتان، از وضعیت تیم نوجوانان فولاد برایمان بگویید.

حسنعلی شاه‌مرادی هستم و سال‌هاست که سرمربیگری تیم‌های مختلفی در استان خوزستان را بر عهده داشتم، قهرمانی و صعود به رده‌های بالاتر را با تیم‌های مختلف در کارنامه دارم. دراین فصل سرمربی تیم نوجوانان فولاد بودم و در مرحله اول مسابقات در یک گروه هفت تیمی با ده برد و دو تساوی و بدون باخت بعنوان تیم اول به مرحله دوم راه یافتیم.

در مرحله دوم با تیم‌های نوجوانان تراکتور سازی، گلگهر سیرجان، فجر سپاسی و شهروند نور هم‌گروه بودیم که  مقتدرانه با قهرمانی به مرحله نهایی صعود کردیم. قابل ذکر است که طی این مراحل با 45 گل زده و تنها 7 گل خورده، بهترین خط حمله و بهترین خط دفاع به باشگاه فولاد خوزستان تعلق گرفت.

 

جناب اسکندری، ضمن معرفی خود، از وضعیت تیم نونهالان فولاد برایمان بگویید.

علیرضا اسکندری سرمربی نونهالان فولاد هستم و بیش از 14 سال است که افتخار همکاری و کار با استعدادهای پایه باشگاه فولاد را بر عهده دارم. اگر آسیب‌های قرنطینه بابت شیوع کرونا نبود و مسابقات ما هم به انجام می‌رسید، آکادمی فولاد فصل جاری را با قهرمانی‌های بیشتری به پایان می‌رساند. قدم‌های اول موفقیت نونهالان از آغاز فصل با برپایی تست‌هایی با شرکت بیش از 750 نوآموز و همکاری کمیته فنی در انتخاب استعدادهای برتر برای ورود به تیم نونهالان  برداشته شد. نونهالان فولاد به عنوان تیم اول مرحله گروهی به مرحله بعد رفت و در آن مرحله نیز با افتخار صعود کرد و با اقتدار به جمع چهار تیم راه یافته به فینال رسید که قرار است درآغاز فصل جدید این مسابقات انجام شود. بهترین خاطره من در این فصل به شب قبل از مسابقه با تیم اَلبَدر برمی‌گردد که آقای مهدی‌پور برای روحیه دادن به بازیکنان، مشغول بازی گل یا پوچ با آنها شدند و جو شادمانی و نشاط را بین بازیکنان به ارمغان آوردند.

در خاتمه بابت پشتیبانی و حمایت بی‌دریغ مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان، مدیر باشگاه فولاد و مدیر تیم‌های پایه فولاد و تمامی اعضای کادر فنی تیم خود، سپاسگزارم و امیدوارم که در مسابقات فینال نیز جواب زحمات‌شان را با قهرمانی نونهالان پاسخ دهیم.

 

۱۲ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۰۶
تعداد بازدید : ۵,۵۴۰
کد خبر : ۸۱۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید