اخبار

ارتباطات نوین، ارکان جوامع

ارتباطات نوین، ارکان جوامع
ابراهیم متین‌سیرت
کارشناس روابط‌عمومی

بدون ارتباط، زندگی اجتماعی معنا ندارد. ارتباط سنگ بنای جوامع انسانی است. از سوی دیگر امروزه ارتباطات لازمه‌ی حوزه‎های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی است. گسترش ارتباطات الکترونیک و وسایل ارتباطی نوین ارکان جوامع بشری را تحت تاثیر قرار داده است. دنیای کودک در چها سال پیش، خیابان و محله‌اش بود، اما کودک امروز از طریق گوشی تلفن همراه، در آن واحد به همه‌ی جای دنیا سرک می‌کشد.

ارتباط جمعی، تلفیقی از هنر، مهارت و علم  است. هنر چون در آن خلاقیت دخیل است و مهارت چرا که نیاز به بکارگیری فنون و قابل یادگیری است و در نهایت علم است، چون از اصول معین و قابل اثباتی در ارتباط استفاده می‌شود تا اثربخشی بهتری داشته باشد.

در ادامه مطلب خلاصه‌وار به تعاریف و مفاهیم مربوط به ارتباط اشاره می‌کنیم.

ارتباط(COMMUNICATIO)  : ارتباط فن انتقال اطلاعات، افکار و رفتارهای انسانی از یک شخص به شخص دیگر است. به عبارتی دیگر، انتقال پیام از فرستنده به گیرنده، به شرط وجود مشابهت معنایی است.

اطلاع(INFORMATION)  : هر پیام به منظور انتقال یک «آگاهی تازه» عرضه می‌شود و میزان همین آگاهی تازه است که اطلاع نامیده می‌شود. مهم‌ترین ویژگی اطلاع تازگی و بدیع بودن است. نکته اینجاست که هر اطلاع‌رسانی نوعی ارتباط محسوب می‌شود، ولی هر ارتباطی اطلاع‌رسانی نیست.

انواع ارتباط

1.     درون فردی(INTRA PERSONAL) : ارتباط فرد با خودش و یا به عبارتی گفت و گوی درونی

2.     میان فردی(INTER PERSONAL) : ارتباط دو فرد با یگدیگر به دو شکل مستقیم (چهره به چهره) و غیر مستقیم (تلفنی، اینترنتی و...)

3.     گروهی(GROUP COMMUNICATION) : پیام‌گیران قابل شمارش هستند. مانند شاگردان یک کلاس

4.     جمعی (MASS COMMUNICATION ) : پیام‌گیران غیرقابل شمارش هستند. مانند مخاطبان رسانه‌ها

ارتباط موثر: فرض کنید با نیتی خیرخواهانه به کسی تذکر می‌دهید، اما او به جای اینکه خوشحال شود، ناراحت می‌شود، دلیل این رفتار چیست؟ در دنیای واقعی به دلیل ناتوانی ما در بیان کامل مقصود و یا تفاوت دنیای تجربی و پیشینه‌ی ذهنی مخاطب، عمدتاً پیام‌ها با اختلال دریافت می‌شوند. به بیان ساده‌تر محتوای مورد نظر ما با محتوای مورد نظر مخاطب همپوشانی کمی دارد. ارتباط موثر زمانی رخ می‌دهد که مشابهت «معنای مورد نظر فرستنده» در ذهن گیرنده به صورت کامل رخ دهد. در این حالت ارتباط به بهترین شکل ممکن و بودن اختلال شکل گرفته و فرستنده پیام را به بدون کم و کاست به گیرنده انتقال داده است.

ارتباط موثر به دلیل اینکه می‌تواند درک بیشتر، مسرت از ارتباط، نفوذ در نگرش‌ها و گسترش روابط را برای کارمندان ایجاد کند، یادگیری روش‌های آن ضروری است. سه  اصل اعتماد به نفس فرستنده پیام، شناخت مخاطب و در نظر گرفتن محیط ارتباطی در ایجاد ارتباط موثر نقش بنیادی ایفا می‌کنند.

در قسمت بعد به عواملی اختلال در ایجاد ارتباط موثر و تکنیک‌های ارتباط موثر در محیط کار پرداخته  می‌شود.

۳۱ خرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۴۰
تعداد بازدید : ۱,۰۱۰
کد خبر : ۷۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید