اخبار

حفظ روند تولید باکیفیت و اجرا نمودن پروژه‌ها در مدت زمان معین اولویت ما در سال جهش تولید است

حفظ روند تولید باکیفیت و اجرا نمودن پروژه‌ها در مدت زمان معین اولویت ما در سال جهش تولید است
شرکت فولادخوزستان به عنوان دومین قطب تولید فولاد خام در کشور و صادرکننده برتر، نقش موثری در اقتصاد کشور و ارزآوری دارد. این مجموعه به عنوان یکی از موفق‌ترین شرکت‌های صنعتی در سال گذشته در حوزه فولادی بوده است. از این رو گفت و گویی با علی محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

شرکت فولاد خوزستان در سال گذشته که رونق تولید نامگذاری شده بود، چه نتایجی در زمینه تحقق این شعار کسب کرد؟

خوشبختانه در سال ۱۳۹۸ شرکت فولاد خوزستان توانست، اهداف از پیش تعیین شده خود را پوشش دهد. دستیابی به تولید 3 میلیون و700  هزار تن شمش فولاد و صادرات پنجاه درصدی محصولات تولیدی، در حالی محقق شد که شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکا هر روز سخت‌تر می‌شد. افتخار این میزان از تولید همزمان با محدویت‌های بین المللی در کنار عمل به مسئولیت‌های اجتماعی، یعنی گام برداشتن در مسیر شعار سال 98.

جنابعالی برای اجرای سیاست جهش تولید در شرکت فولاد خوزستان برای سال جاری چه برنامه‌ای دارید؟

همان طور که گفته شد، حفظ روند تولید با کیفیت از یک سو و اجرا نمودن پروژ‌هایی که در مدت زمان معین باید به بهره‌برداری برسند از سوی دیگر، اولویت فولاد خوزستان در سال جهش تولید است. البته این روند از سال‌های گذشته آغاز شده است و پروژه‌هایی نظیر: احداث کارخانه مگا مدول آهن اسفنجی با ظرفیت 1.7 میلیون تن و پست برق ۴۰۰ کیلو ولت نمونه‌ای از این پروژه‌ها است که در حال اجرا می‌باشند.

در واقع در کنار تولید پایدار، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی که جزو مهمترین مسائل مدنظر شرکت است، پیگیری و به نتیجه رساندن پروژه‌های در دست اجرا خود گامی در راستای «جهش تولید» و افزایش ظرفیت آن است.

به‌نظر شما، در اجرای سیاست جهش تولید، استمرار صادرات از چه اهمیتی برخوردار است و شرکت فولاد خوزستان چه برنامه‌ای در این زمینه دارد؟

سال گذشته در بحث صادرات توانستیم با اولویت تامین نیاز داخلی کشور، بیش از ۵۰ درصد محصولات خود را صادر کنیم. این حجم از صادرات علاوه بر جایگزینی صادرات نفتی، ارز آوری چشم گیری برای کشور به همراه داشت و فولاد خوزستان را در میان صادر کنندگان نمونه‌ی کشور جای داد. از طرفی با توجه به تولید سفارشی و مرغوبیت بی‌بدیل بلیت تولیدی فولاد خوزستان در بازارهای جهانی، این شرکت تعیین کننده‌ ی قیمت پایه این محصول به شمار می‌آید.

تاکید مقام معظم رهبری بر جایگزینی اقتصاد نفتی است. با این رویکرد، یکی از بسترهایی که می‌تواند، ارز‌آوری قابل توجهی به همراه داشته باشد، حوزه معدن و فولاد است. امسال هم با تامین اولویت داخل و حمایت از شرکت‌های که تولیدکننده محصولات نهایی در کشور هستند،‌ روند صادرات در این مجموعه ادامه دارد و سعی داریم با حفظ بازارهای هدف خارجی و مشریان خود، در این حوزه نیز دامنه فعالیت خود را حفظ و گسترش دهیم.

به ‌نظر شما وزارت صنعت، معدن و تجارت برای اجرای هدف جهش تولید چه کمکی را می‌تواند به واحدهای فولادساز انجام دهد؟

مطمئناً وزارت صمت،‌ نقش راهبردی در ساماندهی بازار فلزات و صنایع معدنی بر عهده دارد. تسهیل تعاملات میان تامین کنندگان و صنایع تولیدی فولاد، شناسایی گلوگاه استراتژیک و رفع موانع صادراتی از مهم ترین مواردی هستند که جز از عهده‌ی مسئولان وزارتی بر نمی‌ آید و امیدواریم در این زمینه چتر حمایتی دولت و وزارت صمت بر روی شرکت های معدنی و صنایع وابسته آن کشیده شود.

جناب مدیرعامل صنعت حمل و نقل کشور در حوزه صنایع معدنی و به ویژه فولاد با چه چالش هایی روبرو است؟

حمل و نقل مواد اولیه و محصولات زنجیر تولید صنعت فولاد، با توجه به مسافت های طولانی بین معادن سنگ آهن و کارخانه‌های گندله سازی و همچنین واحدهای تولیدی آهن اسفنجی، با مشکلاتی مواجه است که یکی از مهمترین پارامترهای اثرگذار در این امر حمل و نقل می‌باشد. آمارها نشان می‌دهند ۳ کشور برتر در حوزه حمل و نقل ریلی بیش از ۸۴ درصد خطوط ریلی جهان را در اختیار دارند و ایران نیز با داشتن حدود ۱۵ هزار کیلومتر خط ریلی، در شرایط فعلی رتبه بیست و یکمین را در جهان  به خود اختصاص داده است و البته حجم جابه جایی در کشور بالای ۵۰۰ میلیون تن بوده که صرفاً ۱۲ درصد آن بصورت ریلی صورت می‌پذیرد. لذا لازم است با برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری و اختصاص سهم عمده از اعتبارات کلی در این حوزه سرمایه‌گذاری ویژه‌ای شود و بر اساس برنامه ششم توسط دولت و مجلس و نهادهای عمومی نگاه ویژه‌ای به این بخش شود.

چالش‌هایی که در حوزه حمل و نقل وجود دارد، تولیدکنندگان صنایع معدنی را با چه مشکلاتی روبرو می‌کند؟ این موضوع چه تاثیری بر قیمت تمام شده و سود نهایی این شرکت‌ها دارد؟

یکی از اصلی‌ترین زیرساخت‌ها در حوزه صنعت و تولیدکنندگان، بخش حمل و نقل آن است که سهم قابل توجهی از نظر قیمت تمام نشده و تاثیر بسزای آن در نرخ تمام شده محصول وجود دارد. سیستم حمل و نقل ریلی یکی از موثرترین و ارزان ترین سیستم‌ها نسبت به حمل و نقل جاده ای می‌باشد که می‌تواند راندمان و بهره‌وری یک مجموعه را تا حد قابل قبولی افزایش دهد. اما بررسی‌ها نشان داده که توسعه خطوط ریلی کشور متناسب با توسعه معادن و تولید محصولات شرکت‌ها، انجام نشده است.

شرکت فولاد خوزستان با ظرفیت حمل ۱۰ میلیون تن کنسانتره و محصولات تولیدی ظرفیت خوبی در حوزه حمل و نقل به ویژه حمل و نقل ریلی دارد و با داشتن ۷۰ کیلومتر خط ریلی در داخل شرکت ،۱۴ کیلومتر خط ریلی در اسکله اختصاصی و زمین صادراتی در بندر امام خمینی و ۸ دیزل مانوری و دو تیپلر (واگن برگردان) و یک سکوی تخلیه با ظرفیت تخلیه ۵ میلیون تن، در این حوزه موفق عمل نموده است.

همچنین این شرکت با وجود زیرساخت ریلی مناسب در داخل شرکت، توان بارگیری و ارسال کامل محصولات تولید شده با ظرفیت 3.8 میلیون تن با استفاده از واگن را دارد.

اما در خطوط ریلی کشور برای این صنعت، ظرفیت ریلی کافی وجود ندارد به همین دلیل سهم بخش ریلی با تلاش‌های که صورت گرفته کمتر از ۵۰ درصد حمل و نقل این شرکت را تامین می‌نماید و  از طرفی با توجه به روند توسعه واحدهای معدنی و نیز افزایش میزان حمل و  نقل مواد معدنی و سنگ آهن و محصول در آینده نزدیک به ویژه در چشم انداز ۱۴۰۴ توسعه، لازم است توجه ویژه و یک نگاه کلی برای توسعه حمل و نقل ریلی در کشور بوجود آید.

با توجه به اهداف توسعه‌ای کشور در صنایع معدنی به ویژه فولاد، کمبود در ظرفیت‌های حمل و نقل این صنایع را با چه مشکلاتی مواجه می‌کند؟

زنجیره تولید در موازنه زنجیره فولاد در تحقق اهداف برنامه ۱۴۰۴ و توسعه صنعت فولاد کشور و با توجه به برنامه پیش بینی شده در جهت رسیدن به تولید ۵۵ میلیون تن شمش فولادی، با برآورد تقریبا ۸۹ میلیون تن سنگ آهن و ۵۰ میلیون تن آهن اسفنجی و ۸۰ میلیون تن گندله، نیازمند ایجاد ظرفیت حمل و نقل این بخش را می‌طلبد. با توجه به ظرفیت حمل و نقل ریلی و جاده‌ای، یکی از اصلی‌ترین چالش‌های بخش حمل و نقل در سال‌های آینده خواهد بود و در این شرایط نیازمند برنامه‌ریزی دقیق و تحول اساسی در زیرساخت‌های حمل و نقل به ویژه در حوزه ریلی بایستی ایجاد گردد.

شرکت فولاد خوزستان با بهره‌گیری از تمامی توان موجود و با ایجاد شرکت حمل و نقل چند وجهی فولاد لجستیک توانسته بخش عمده‌ای از مدیریت این بخش را در حوزه تخصصی خود متمرکز نماید و با توجه به محدودیت‌ها و مشکلات موجود در حوزه حمل و نقل کمبودهای موجود را پوشش دهیم. اما همچنان با چالش‌هایی در حوزه حمل و نقل به ویژه در حمل و نقل ریلی و جاده‌ای مواجهه هستیم و امیدواریم مسئولین ذینفع در حوزه وزارت محترم راه و شهرسازی و به طبع آن دولت در توسعه این بخش تصمیمات و تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.

به عنوان آخرین سوال آیا در حمل‌ و نقل صنایع معدنی، نکات ایمنی به‌ طور کامل رعایت می‌شود؟ چه نقاط ضعفی در این خصوص وجود دارد؟

مهمترین مساله در انجام کارها رعایت مسائل ایمنی است. به عنوان مثال در حمل و نقل جاده‌ای کلید اصلی در حوادث و تصادفات، عموما کمبود مهارت و نقص در آموزش رانندگان و رعایت نکردن قوانین از سوی آنان است. بنابراین می‌توان گفت نکات ایمنی بطور صد درصد رعایت نمی‌شود اما در عرصه رقابتی بازار کنونی تنها سازمان‌ها و صنایعی به موفقیت دست خواهند یافت که در زمینه‌های خدماتی خود از استانداردهای مرتبط و متناسب با نوع و ماهیت کار خود پیروی نموده و خود را هرچه بیشتر در جهت تحقق اهداف استانداردهای مورد نظر قرار دهند. با رشد روز افزون تکنولوژی و ماشینی شدن، هر روزه شاهد آمار بالای حوادث صنعتی و اتلاف سرمایه های انسانی و مادی در کشور هستیم. لذا نیاز به استانداردهای ایمنی و بهداشت حرفه‌ای بیش از پیش احساس می‌شود و چنانچه سازمان‌ها از حدود مشخص شده تجاوز نمایند، مشکلاتی بی‌شمار و در نهایت ضرر و زیان جبران‌ناپذیری برای سازمان خود رقم خواهند زد.
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۹ ۱۰:۰۷
تعداد بازدید : ۵۴۰
کد خبر : ۶۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید