اخبار

به میزبانی شرکت فولاد خوزستان برگزار شد؛

تور تعالی ۱۴۰۲ با عنوان داستان موفقیت و تعالی سازمان‌های برتر

تور تعالی ۱۴۰۲ با عنوان داستان موفقیت و تعالی سازمان‌های برتر
به گزارش خبرنگار روابط عمومی، تور تعالی سازمانی روز چهارشنبه ۱۷ آبان‌ماه ۱۴۰۲ با حضور نمایندگان شرکت‌های‌ صنعت فولاد شادگان، صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد، چندوجهی فولاد لجستیک، ایده پردازان صنعت فولاد، مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب، توسعه معادن فولاد خوزستان، بیمه تامین آتیه فراگیر، توسعه اقتصادی پایدار فراگیر، توسعه اقتصادی فراگیر وفا، صنعتی و معدنی پیشگامان فولاد شرق، لوکوموتیو ریل اروند، فرهنگی ورزشی آینده سازان فولاد خوزستان و محسن شیری‌ بابادی مدیر استراتژی و تضمین کیفیت شرکت فولاد خوزستان و علی بدوی مدیر برنامه ریزی و توسعه راهبردی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در سالن کنفرانس شهدای مدافع حرم خوزستان برگزار شد.
حمیدرضا ملازاده مقدم مدیر سیستم‌های توگا مپنا در این جلسه گفت: مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) بیش از ۷۰ شرکت را در زیرمجموعه خود دارد. 
 
مقدم در ادامه اظهار داشت: در شرکت توگا، یک کمیته تعالی وجود دارد که بالاترین کمیته موجود در این شرکت می‌باشد. برای حفظ فعالیت های مرتبط با تعالی سازمانی در گروه مپنا یک مدل داخلی تعالی ایجاد شده است و به منظور حفظ برند مپنا، شرکت های تابعه گروه که موفق به اخذ تندیس در جایزه تعالی مپنا می شوند، اجازه حضور در جایزه ملی تعالی سازمانی را پیدا می کند.
 
وی افزود: مهم تر از ارزیابی شدن در جایزه تعالی سازمانی، شناخت پروژه های بهبود از زمینه های قابل بهبود گزارش بازخورد ارزیابی و همچنین اولویت بندی و اجرای آن ها در فاصله بین ارزیابی های بیرونی است. پروژه های بهبود می بایست قبل از شروع اجرا، شناسنامه آنها تهیه شود، در مدت اجرای پروژه نیز میزان تحقق اهداف در کمیته مرتبط بررسی و در خاتمه کار، میزان دستیابی به اهداف تعیین شده در شناسنامه پایش خواهد شد.  
 
وی در تعریف اظهارنامه تعالی سازمانی گفت: اظهارنامه نخستین تعریف و چکیده رویکردهای متعالی سازمان است که به دست ارزیابان می‌رسد. مطالب مرتبط با رویکردهای ارائه شده در اظهارنامه باید به‌وسیله‌ی اعضای مرتبط که اشراف کافی دارند نوشته، اصلاح و صحه‌گذاری شوند. 
45
مقدم در پاسخ به این سوال که چگونه می توان دلبستگی به سازمان را در میان کارکنان ایجاد کرد، گفت: رویکردهای متعددی وجود دارد که مهم ترین آن سبد جبران خدمات هدفمند می باشد. همچنین داشتن برنامه برای جبران خدمات اعضای گروه‌های تعالی در ایجاد دلبستگی آنان به استقرار رویکردهای تعالی سازمانی  تاثیرگذار است. 
 
وی گفت: در مسیر تعالی توگا، برگزاری کارگاه‌های تدوین شناسنامه پروژه‌های بهبود، آموزش‌ اعضای تیم‌های تعالی، رهبران، تربیت ارزیاب و آموزش تخصصی در رابطه با تعالی سازمانی، جلسات آن‌چه لازم است تمام کارکنان بدانند با حضور معاونان شرکت، تشکیل سفیران تعالی، چاپ کتاب در حوزه تعالی همچون ترجمه مدل 2020 EFQM، برگزاری تور تعالی با موضوعات مختلف از جمله نوآوری و فن‌آوری، ERP، ایجاد بخش تعالی در سایت شرکت، چک‌لیست آماده‌سازی در سایت ویزیت از رویکردهای مناسب فرهنگ سازی تعالی سازمانی می باشد.  
 
در ادامه مدل های توربین گازی و بخار ساخته شده در شرکت توگا به نمایش گذاشته شد.  
 
محسن شیری بابادی مدیر  استراتژی و تضمین کیفیت فولاد خوزستان گفت: تعالی یعنی بهترین وجه عملکرد یک سازمان؛ مواجهه مناسب با تغییرات دورنی و بیرونی و استفاده بهینه از منابع و قابلیت های سازمانی. تعالی سازمانی یک بدنه است که دو بال دارد. بال نخست گروه رهبری سازمان بوده و بال دوم، کارکنان این سازمان می باشند، که اگر هر کدام از آن‌ها درست عمل نکند، سازمان در مسیر تعالی به اهداف تعیین شده نخواهد رسید. هر سازمان، نیاز به آموزش مداوم برای به روز‌رسانی خود دارد‌. 
 
شیری بابادی در ادامه گفت: سازمان هایی که در مسیر تعالی قرار نمی گیرند و یا آنکه میانه مسیر متوقف می شوند، عمدتا به دلیل عدم حمایت رهبران آن سازمان ها است. همچنین عدم آگاهی و آموزش گروه رهبران و کارکنان در حمایت نکردن از سازمان تاثیر دارد. عدم هماهنگی واحدهای مختلف سازمان در رسیدن به تعالی تاثیر منفی می‌گذارد.  هرچه پیگیری در سازمان بیشتر انجام شود، رسیدن به اهداف سازمان بیشتر اتفاق می افتد. 
 
وی افزود: تعالی سازمانی از طریق تمرکز بر حوزه ها، زیر ارتقای سازمانی را رقم می زند: شناسایی و اولویت بندی نیازها و انتظارات ذینفعان، عمق بخشیدن به تحلیل های محیطی، تمرکز بر زنجیره ارزش، خلق محیط متعالی، آگاهی از چرخه عمر محصول، شایستگی‌های گروه رهبری، چابکی در سازمان، تشویق کارگروهی، شناسایی و اولویت بندی پروژه‌های های بهبود.

علی بدوی مدیر برنامه ریزی و توسعه راهبردی گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان در این جلسه گفت: مهم ترین مدل های مطرح در سطح جهان مدل های تعالی اروپا، دمینگ و مالکوم بالدریج می‌باشد. آخرین ویرایش مدل تعالی اروپا 2020 می‌باشد که به سه بخش جهت گیری، اجرا و نتایج تقسیم شده است. 

 

وی در ادامه به طور مختصر الگوی تعالی سازمانی ۱۴۰۰ را تشریح نمود. بر اساس استقرار نظام تعالی در شرکت‌ها باید، ارکان تعالی تشکیل شده، ارزیابی سازمان انجام، شناسایی و اولویت بندی پروژه‌های بهبود، استقرار پروژه‌ها و اقدامات سریع تعالی سازمانی، ارزیابی اثربخشی پروژه‌ها و اقدامات سریع تعالی سازمانی، مستند سازی و توسعه برنامه‌های بهبود تعالی سازمانی انجام شود. 

 

بدوی با اشاره به چرخه موفقیت در سایت ویزیت گفت: تسلط بر متن اظهارنامه و منطق رادار، دسته بندی مستندات الکترونیکی، حضور به‌موقع در محل جلسه، درک سوال ارزیاب، اثبات مناسب بودن و جاری‌سازی رویکرد بر اساس مستندات، ارائه مستندات بازنگری رویکرد و بهبودهای انجام شده، اثبات درستی داده‌ها بر اساس مستندات، تشریح مناسب منطق هدف‌گذاری و علل تغییرات شاخص‌ها و در نهایت ارائه منابع مقایسه شاخص‌ها روند یک چرخه موفقیت در سایت ویزیت است. 

 

بدوی خاطرنشان کرد: سازمان هایی که موفق به کسب بالاترین رتبه در جایزه تعالی اروپا شده اند، رشد قابل توجه خود را ناشی از استفاده مدل تعالی سازمانی اعلام کرده اند. این مدل تیم آن ها را تشویق می‌کند تا روی ذینفعانی که روزانه با آن ها تعامل دارند تمرکز کنند. مدل به آن ها کمک کرده است که فرآیندهای خود را در جهت ارائه محصولات و خدمات در کلاس جهانی و رشد مداوم در محیط رقابتی بهبود دهند.

 

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: مهم ترین عامل در استقرار مدل تعالی سازمانی در سازمان ها، تعهد مدیران ارشد می باشد.

 

45

۱۸ آبان ۱۴۰۲ ۲۳:۰۶
تعداد بازدید : ۵۳۱
کد خبر : ۲,۱۱۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید