اخبار

مدیرعامل فولاد خوزستان سخنران ویژه هفتمین نمایشگاه صنعت دیرگداز:

اولویت فولاد خوزستان تامین نسوز از تولیدکنندگان داخلی و حرکت به سمت بومی‌سازی است

اولویت فولاد خوزستان تامین نسوز از تولیدکنندگان داخلی و حرکت به سمت بومی‌سازی است
به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان، در مراسم افتتاحیه هفتمین نمایشگاه صنعت دیرگداز (تولید، تجهیزات و فناوری‌های وابسته) که ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۱ در هتل المپیک آغاز به کار کرد، امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان سخنران ویژه مراسم بود.

امین ابراهیمی در ابتدا اشاره‌ای به تولید ۵۵ میلیون تُن فولاد در افق ۱۴۰۴ کشور داشت و افزود: برای تولید این مقدار فولاد نیاز به ۲۵۳ میلیون دلار ارز برای تامین مواد و محصولات نسوز خواهد بود. ظرفیت اسمی ۵۹۰ هزار تُن در سال تولیدات نسوز کشور است که میزان فعلی تولید نسوز در کشور ۳۳۰ هزار تُن است. ۲۴۳ هزار تُن، نزدیک به ۷۴ درصد در صنایع  فولاد مصرف می‌شود. با در نظر گرفتن افق ۱۴۰۴ تولید فولاد و رشد تولید مواد نسوز،  با کسری تولید ۳۵۴ هزار تُن مواد نسوز مواجه هستیم. انتظار می‌رود با توجه به اینکه عمده توسعه در صنعت فولاد بر پایه کوره‌های قوس الکتریکی و کوره‌های القایی شکل گرفته، برنامه‌ریزی‌ توسعه تولید محصولات نسوز قلیایی باشد. برآورد نیاز محصولات نسوز قلیایی در افق ۱۴۰۳، پانصد و شانزده هزار تَن پیش‌بینی شده است.

مدیرعامل فولاد خوزستان اشاره‌ای هم به چالش‌های تولیدات داخلی برای مصرف‌کنندگان داشت و اظهار داشت: تثبیت کیفیت و انطباق با الزامات تولید، فرسودگی ماشین‌آلات و تجهیزات تولید، بروز مشکلات تجاری در قرارداد‌ها به واسطه‌ی نوسانات نرخ ارز و مواد اولیه، عدم وجود مرجع علمی و آزمایشگاهی برای رجوع صنایع و مشکلات و هزینه‌های حمل و نقل داخلی و بین‏‌المللی مواردی هستند که باید چاره‌اندیشی شوند.

وی اشاره‌ای هم به راهکارهای کلیدی مواجه با چالش‌های تامین مواد نسوز  داشت و اضافه کرد: سرمایه‌گذاری و خرید معادن منیزیت در کشورهای جهان از جمله افغانستان، جایگزینی محصولات دولمیتی با کیفیت مطلوب برای استفاده در پاتیل‌های فولاد‌سازی و استفاده از نانو‌تکنولوژی به عنوان روشی برای بهبود عملکرد جرم‌های نسوز، مواردی هستند که می‌توانند به صنعت نسوز کشور کمک کنند.

ابراهیمی راهبرد فولاد خوزستان را کاهش مصرف نسوز با رویکرد بومی‌سازی دانست و افزود: با اقدامات فنی انجام شده در سالهای اخیر، مصرف نسوز فولاد خوزستان با کاهش ۴۰ درصدی همراه بوده است‌. از طرفی نرخ مصرف نسوز کوره قوس الکتریکی، در بازه زمانی ۱۲ ساله، کاهش ۴۲ درصدی را تجربه کرده است و در همین بازه‌ی زمان تولید رشد ۱۰۱ درصدی داشته است.

مدیرعامل فولاد خوزستان بررسی نحوه جایگزینی کامل ماسه مجرای پاتیل با منابع داخلی را یکی از طرح‌های در دست اقدام بومی‌سازی نام برد و ادامه داد: بررسی و آزمایش نازل‌های زیر‌کونیایی بلوم و بیلت( Metering Nozzle)، بررسی و آزمایش انواع نازل داخلی و بیرونی و صفحات اسلاید‌گیت پاتیل مذاب، بررسی نحوه استفاده پروس‌پلاگ پاتیل مذاب از منابع داخلی و بررسی و آزمایش نازل‌های سیستم نازل چنجر اسلب دیگر طرح‌های بومی‌سازی فولاد خوزستان در حوزه نسوز هستند.

گفتنی است، هفتمین نمایشگاه صنعت دیرگداز از ۲۹ آذرماه ۱۴۰۱ به مدت سه روز در سالن همایش هتل المپیک برگزار می‌شود.
۱ دی ۱۴۰۱ ۱۶:۵۱
تعداد بازدید : ۲۳۴
کد خبر : ۱,۸۸۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید