اخبار

سیدمسعود معصوم نتاج مدیر دفتر فنی انرژی و سیالات؛

شرکت فولاد خوزستان موفق به کسب گواهینامه معیار مصرف انرژی شد

شرکت فولاد خوزستان موفق به کسب گواهینامه معیار مصرف انرژی براساس استاندارد 9653 شد.
شرکت فولاد خوزستان  موفق به کسب گواهینامه معیار مصرف انرژی شد
سیدمسعود معصوم نتاج مدیر دفتر فنی انرژی و سیالات در گفتگو با خبرنگار روابط‌عمومی فولاد ضمن اعلام این خبر افزود: انرژی یکی از مهمترین عوامل تولید است و در واقع موتور محرک در توسعه اقتصادی کشور محسوب می‌شود. کشورهایی موفق‌تر هستند که با مدیریت مناسب تولید، توزیع و مصرف حامل‌های انرژی، راهبرد مناسبی بر این کالای استراتژیک داشته باشند. ردپای مباحث مدیریت انرژی را می‌توان در قانون پنج ساله سوم توسعه و پس از آن به صورت تخصصی و دقیق در قانون اصلاح الگوی مصرف مصوبه سال 1389 می‌توان یافت.
وی در ادامه گفت: بر اساس ماده 11 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی مقرر شد، کار گروهی متشکل از نمایندگان وزارتخانه‌هـای نفت، نیرو، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران،  سازمان حفاظت محیط زیست و وزارتخانه های ذیربط نسبت به تدوین استانداردهای انرژی جهت تجهیزات و ماشین آلات انرژی‌بر و فرآیندهای صنعتی، معدنی و کشاورزی اقدام نموده و رعایت این قوانین و استانداردها از سوی صنایع و سایر مشمولان، الزامی است.
معصوم نتاج اشاره‌ای هم به رشد فزاینده قیمت حامل‌های انرژی (برق و گاز) صنایع فولادی در سال ۱۴۰۰ داشت و افزود: در کنار افزایش قیمت و بحران کمبود تامین انرژی مورد نیاز کشور، لزوم پایش و کنترل  فرآیندهای انرژی‌بر و در نظر گرفتن ملاحظات انرژی در پروژه‌های توسعه، نگهداری و تعمیرات، هدف‌گذاری، کنترل عملیات، خرید تجهیزات و مواد اولیه در صنایع فولادی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. در چنین شرایطی لزوم رعایت استانداردها و معیارهای مصرف برای سنجش صنایع و فرآیندهای انرژی بر به جهت حصول اطمینان از افزایش نیافتن  غیرمنطقی مصارف انرژی سازمان‌ها توسط متولیان بازرسی‌کننده، اهمیت بیشتری دارد. به منظور بهینه نمودن مصارف، قانون‌گذار مصمم است، خلاءها و کمبودهای قانونی را شناسایی و برای آنها راهکار مناسب اتخاذ و اجرایی کند.
مدیر دفتر فنی انرژی و سیالات فولاد خوزستان در ادامه گفت: پس از تالیف اولین نسخه از استاندارد 9653 با موضوع معیار مصرف انرژی در فرآیندهای تولید آهن و فولاد در سال 86،  اصلاح و بازنگری در این استاندارد با کمک شرکت‌های فولادی به محوریت سازمان ملی استاندارد در بهمن ماه 92 صورت پذیرفت. بر این اساس بازرسی ‌های انرژی مطابق استاندارد 9653 ( معیار مصرف انرژی در فرآیندهای تولید آهن و فولاد ) هر ساله از سوی شرکت‌هایی به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد صورت می‌گیرد. در سال 1400 شرکت سامان احداث البرز به نمایندگی از سازمان ملی استاندارد اقدام به بازرسی شرکت فولاد خوزستان نموده و گواهینامه انطباق با استاندارد 9653 از سوی آن سازمان جهت سال 1399 به شرکت فولاد خوزستان اعطا شد.
وی اشاره‌ای هم به روند بازرسی‌ها داشت و افزود: دریافت مستندات مربوط به مصارف انرژی و تولیدات، دریافت اطلاعات از وزارت خانه های نیرو و نفت، سایت ویزیت و بررسی کلان فرآیندهای گندله‌سازی، احیاء و فولادسازی، بررسی بخش مدیریت انرژی طبق ماده 24 قانون اصلاح الگوی مصرف، بررسی شواهد و مستندات و انطباق با معیارهای استاندارد9653، تهیه گزارش بازرسی، ارائه گزارش به سازمان ملی استاندارد و صدور گواهینامه بخش اصلی روند بارزسی‌ را شامل می‌شوند. از طرفی با توجه به افزایش اهمیت روزافزون انرژی و لزوم پایش مصارف انرژی کارخانجات و صنایع، سازمان ملی استاندارد اقدام به راه‌اندازی سامانه پایش انرژی نموده است.
 معصوم نتاج در پایان گفت: شرکت‌ها و صنایع انرژی‌بر در صورت رعایت نکردن استانداردهای معیار مصرف انرژی، براساس ماده 26 قانون اصلاح الگوی و آیین‌نامه اجرائی، چنانچه نرخ مصارف واحدهای صنعتی منطبق با استانداردهای ملی نباشد، مشمول جرائم مصوب این قانون و آیین‌نامه می‌شوند. خوشبختانه شرکت فولاد خوزستان تاکنون موفق به دریافت گواهینامه‌های انطباق با معیارهای مصرف انرژی شده و هر ساله روند بهبود مستمر عملکرد انرژی و سیستم مدیریت انرژی را در دستور کار داشته است.
 
۴ خرداد ۱۴۰۱ ۱۹:۳۴
تعداد بازدید : ۶۱۹
کد خبر : ۱,۶۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید