اخبار

امین بهارلو مدیر بخش مواد اولیه؛

معرفی واحد مواد اولیه

معرفی واحد مواد اولیه

بخش مواد اولیه شامل چهار واحد می‌باشد؛ واحد انباشت و برداشت، واحد گندله‌سازی یک، واحد گندله‌سازی دو، واحد تکلیس آهک. واحد انباشت و برداشت متولی دریافت کنستانتره سنگ آهن از معادن مختلف (گل گهر، چادرملو، سناباد، گهرزمین،...) بوده و در انبار ذخیره می‌نماید و در انباری دیگر ترکیبی متعادل با در نظر گرفتن خواص متفاوت کنستانتره‌های موجود، با نظارت دفتر فناوری به صورت پایل‌های صد هزار تنی ساخته و به واحدهای گندله‌سازی ارسال نماید. واحدهای گندله‌سازی که هر کدام با ظرفیت اسمی 5/2 میلیون تن در سال (که با توجه به همت و پشتکار کارکنان این واحدها به ظرفیت 2/3 میلیون تن در سال رسیده‌اند) وظیفه دریافت کنسانتره سنگ آهن از انباشت و برداشت و طی فرآیندی با اضافه نمودن افزودنی‌ها و شکل‌پذیری آنها در دیسک‌های آن واحد به صورت گندله درآورده شده و در کوره پخت که بطول 110 متر می‌باشد با حداکثر دمای 1300 درجه سانتیگراد به خواص مورد نظر واحدهای احیا گرمادهی می‌شود (خواص فیزیکی مورد بررسی از قبیل استحکام فشاری، سایش، دانه‌بندی و...).

واحد تکلیس آهک متشکل از دو کوره مجزا خط A و B با ظرفیت اسمی حدوداً 210 هزار تن در سال وظیفه دریافت سنگ آهک و پخت آن در کوره‌های دوار و تهیه آهک پخته شده واحد ذوب در بخش فولادسازی را به عهده دارد و با توجه به اینکه کیفیت و کمیت آهک تولیدی تاثیر بسزایی در کیفیت ذوب تولیدی دارد از واحدهای بسیار حساس و کلیدی شرکت می‌باشد.

از این رو گفت و گویی صمیمانه با مدیر بخش مواد اولیه جناب آقای امین بهارلو صورت گرفته که در ادامه می‌خوانید.

لطفا با معرفی خود از سوابق تحصیلی و شغلی‌تان برای ما توضیح بفرمایید.

اینجانب امین بهارلو دارای مدرک کارشناسی ارشد متالورژی از دانشگاه صنعتی اصفهان، در سال 1379 به استخدام شرکت در آمدم و شروع کار را از بخش فولادسازی به ترتیب مهندسی شیفت کوره‌های قوس و بعد از آن مهندسی شیفت ریخته‌گری و مهندس شیفت دیسپاچر آغاز و در نهایت بعنوان کارشناس ارشد کوره‌های قوس الکتریکی به صورت روزکار به مدت شش سال مشغول بودم و بعد از آن از سال 1385 به عنوان مدیر واحد گندله‌سازی 2 ادامه کار دادم و از سال 1395تاکنون به عنوان مدیر بخش مواد اولیه انجام وظیفه می‌کنم.

از نقش کلیدی واحد گندله سازی در شرکت برای خوانندگان توضیح بفرمایید.

محصول گندله‌ شرکت فولاد خوزستان یکی از برترین کیفیت‌ها را در کشور است. از آنجایی که تبدیل کنسانتره سنگ آهن به گندله ارزشی افزوده‌ای معادل 30 درصد دارد و بر افزایش سود شمش تولیدی اثر به سزایی دارد و از طرفی دیگر هدف این بخش در تولید گندله کاهش هزینه‌های تولید ذوب و شمش در بخش فولادسازی می‌باشد؛ در نتیجه تاثیرت بسیار زیادی در سود افزایی شرکت خواهد داشت.

چه طرح‌هایی در حوزه حفظ محیط زیست در این بخش انجام شده و از دیگر اقدامات صورت گرفته در بخش مواد اولیه توضیح بفرمایید.

از آنجایی که کنترل آلودگی و بحث زیست محیطی یکی از ارکان مهم شرکت فولاد خوزستان می‌باشد جهت کنترل انتشار غبار اقدامات اساسی از قبیل نصب غبارگیر اکترواستاتیک در واحدهای گندله‌سازی در مناطق غبارخیز، نصب توری محافظwind fencing اطراف انبارهای کنسانتره سنگ آهن در واحد انباشت برداشت و انتقال لجن واحدهای احیاء بصورت مکانیزه به گندله‌سازی‌ها از اهم کارهایی است که استارت آنها انجام شده و در آینده‌ای نه چندان دور به سر انجام خواهد رسید. همچنین جهت پایداری تولید واحدهای گندله‌سازی کارهایی از قبیل نصب باکتویل شماره 2‌، راه‌اندازی ریکلایمر قدیمی که از مدار خارج شده بود، نصب رول اسکرین در گندله‌سازی‌ها در جهت عدم وابستگی به کشورهای خارجی با توجه به اینکه بومی‌سازی یک از اصول پایه‌ای در بخش مواد اولیه شده و اهتمام همکارانم به وابستگی صفر به خارج از کشور می‌باشد. این مهم در بخش مکانیکال می‌توان گفت به بیش از 95 درصد رسیده است و اکثر قطعات مکانیکی که سالیان سال از خارج از کشور تهیه می‌شد با همت والای تمامی همکاران و توانایی شرکت‌های داخلی در ایران تولید می‌شوند.

بخش مواد اولیه چه رکوردهایی را در سال گذشته کسب نمود؟

رکورد تولید روزانه گندله در واحد گندله‌سازی 2 در آذرماه به میزان 12 هزار و 880 تن پس از هفت سال شکسته شد. رکورد بکارگیری نسوز کوره B واحد تکلیس آهک به میزان 38 ماه به طور بی‌سابقه‌ای با استفاده از آجرهای تولیدی داخل کشور کسب شد.

آیا شیوع کرونا در روند کار مجموعه شما تاثیر داشت؟

با شیوع ویروس کرونا روزهای بسیار سختی را پشت سر گذاشتیم. روزهایی بود که به دلیل درگیری شدید با این بیماری، با 50 درصد از نیروها کار را ادامه داده و با همت والای تمامی همکارانم نگذاشتیم کوچکترین خللی در تولید و کیفیت محصول بخش ایجاد شود و خدا رو شکر توانستیم سربلند از این مهم بیرون بیاییم و این همت کماکان تا پایان این اپیدمی ادامه خواهد داشت.

تعمیرات سالیانه با چه کیفیتی و در چه بازه زمانی انجام می‌شود؟

تعمیرات‌های سالیانه واحدها در بخش مواد اولیه درگذشته هر سال انجام می‌شد که با تلاش و کوشش کارکنان تولید و تعمیر و نگهداری مناسب کارکنان نت، این مهم در واحدهای گندله‌سازی به بیش از 30 ماه و در واحد تکلیس آهک به بیش از 38 ماه رسیده است که علاوه به افزایش تولید در سال، باعث کاهش هزینه هنگفت تعمیرات سالیانه شده است که این موفقیت صرف‌جویی چند صد میلیاردی در برداشته است.

یکی از مسائلی که در بخش مواد اولیه نهادینه شده، بحث کایزن است. در این خصوص از بخش‌های پیشرو در شرکت هستیم  و چندین سال مقام‌های ممتاز و اول مسابقات کایزن به واحدهای مختلف بخش مواد اولیه تعلق گرفته است. در سال 1400 نیز تاکنون علیرغم بحث کرونا 3092  پیشنهاد دریافت شده است که حدود 90 درصد بیش از برنامه اعلامی از سوی واحد کایزن شرکت بوده است و همچنین مشارکت کارکنان در این امر به میزان 85 درصد می‌باشد.

در پایان چه صحبتی برای همکاران خود دارید.

درآخر از مدیر عامل و دست اندارکارانی که بانی و سبب خیر شدند و مطالبات معیشتی سالیان سال کارکنان که مغفول واقع شده بود را با یک حرکت جهادی مرتفع نموده و باعث افزایش انگیزه در کارکنان شدند، تقدیر و تشکر می‌نمایم. و شکسته شدن پیاپی رکوردهای قبلی نیز نشانه‌هایی از این همیت سازمانی است. از همکاران خودم که علیرغم همه‌ی محدودیت‌ها یک قدم عقب نشینی نکردند و با تمام توان جهت ارتقاء جایگاه شرکت فولاد خوزستان سعی و تلاش نمودند نیز تشکر و قدردانی می‌کنم.

۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۱۱
تعداد بازدید : ۱,۴۴۴
کد خبر : ۱,۶۱۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید