اخبار

آغاز دومین نمایشگاه تخصصی بومی سازی صنعت فولاد در اهواز

دومین نمایشگاه تخصصی بومی سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد در اهواز آغاز به کار کرد.
آغاز دومین نمایشگاه تخصصی بومی سازی صنعت فولاد در اهواز
به گزارش خبرنگار روابط‌عمومی فولاد خوزستان،دومین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد با حضور سردار شاهوار‌پور فرمانده سپاه حضرت ولی‌عصر (عج) خوزستان، رضا فتوحی معاون اقتصادی و رضا نجاتی معاون سیاسی استاندار خوزستان، حسن یونسیان مشاور رییس هیات عامل ایمیدرو در بومی سازی، سید رسول خلیفه سلطانی دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، امیرحسین نظری رئیس سازمان صمت خوزستان، رضا طاهری رئیس هیات مدیره و امین ابراهیمی مدیر‌‌عامل فولاد خوزستان و جمعی از مسئولان لشکری و کشوری، از ۱۷ الی ۱۹ اسفندماه ۱۴۰۰ در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی خوزستان برگزار شد.
 
حسن یونسیان مشاور رییس هیات عامل ایمیدرو در بومی‌سازی آثار تحریم را به دو دهه‌ی ۸۰ و ۹۰ تقسیم کرد و افزود: تحریم‌های دهه‌ی دوم سخت‌تر بود و اثر مستقیم بر توسعه زیرساخت‌های کشور داشت. البته در چنین شرایطی، شرکت‌های داخلی ناگزیر به سمت بومی‌سازی روی آوردند. در میان صنایع فولادی، شرکت فولاد خوزستان در امر بومی‌سازی و توجه به توان داخلی پیشتاز بود.
 
وی در ادامه گفت: از زمان شروع بومی‌سازی و با در نظر گرفتن آمار ثبت سفارشات، یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی عاید کشور شده است. بومی‌سازی به شکل جدی و در سه مرحله در کشور دنبال می‌شود‌‌. مرحله اول الزام صنایع به ایجاد واحدهای بومی‌سازی بود که خوشبختانه با استقبال صنایع مواجه شد. مرحله دوم تعریف شاخص در ۱۱ مقوله برای واحدهای مختلف بود که شاخص اصلی صرفه‌جویی ارزی تعیین شد، بدین معنی که، بومی‌سازی چه میزان باعث صرفه‌جویی و جلوگیری از خروج ارز می‌شود. مرحله سوم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش زمان مجوز دهی به کمتر از ۲۵ روز بود. آمارهای دو سال اخیر بر اساس ثبت سفارش، نشان‌دهنده‌ی صرفه‌جویی ۴ میلیارد دلار است که با دو دهه اخیر برابری می‌کند. 
 
وی در ادامه از رشد ده برابری  سرمایه‌گذاری ساخت تجهیزات داخلی خبر داد و افزود: میزان رشد مالی شرکت‌هایی که در زمینه تهیه و تولید مواد اولیه و تجهیزات تحریمی فعالیت دارند و در قالب عقد قراردادهای پژوهشی با صنایع همکاری دارند، از ۱۵ میلیارد به ۱۵۰ میلیارد دلار افزایش یافت.
 
در ادامه رضا نجاتی معاون سیاسی استاندار خوزستان، تحمیل روزافزون تحریم‌های ظالمانه را در برابر اراده‌ی ایرانیان بی‌اثر دانست و افزود: تحریم‌ها همواره از سوی کشورهای ابرقدرت بر کشورمان تحمیل شده است. بنا به فرموده‌ی مقام معظم رهبری با حرکت در مدار  تولید و اشتغال تحریم‌ها را بی‌اثر می کنیم. فولاد خوزستان با تولید پایدار و صادرات‌ محور شعار سال را تعبیر کرد.
 
وی در ادامه گفت: فولاد خوزستان در انجام مسئولیت‌های اجتماعی سرآمد است. سیل، مهار بیماری کرونا و رسیدگی به مناطق کم‌برخوردار مواردی هستند که این شرکت را به الگوی مناسبی تبدیل کرده است. در پیگیری مسائل و معیشت کارگری همکاری و همیاری فولاد خوزستان مشهود است.
 
رضا فتوحی معاون اقتصادی استاندار دیگر سخنران مراسم،  زمینه برای رشد تولید فولاد در استان را مهیا دانست و افزود: دسترسی خوزستان به منابع مختلف انرژی، آب‌های آزاد و حمل و نقل ریلی، مزایای رقابتی استان در جهت تبدیل شدن به قطب صنعت کشور هستند. با هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف و بکارگیری دانش فنی، صنایع مختلف از جمله فولاد به رشد و شکوفایی می‌رسند و در آینده نزدیک نه تنها در کشور بلکه در خاورمیانه هم، جایگاه نخست تولید فولاد را به دست‌ می‌آوریم.
 
رسول خلیفه‌سلطان دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد کشور گفت: حضور ایران در میان ده تولیدکننده فولاد برتر جهان نشان از پیش‌رو بودن صنعت فولاد است. از طرفی رتبه ۱۵ صادرات فولاد جهان هم در اختیار کشورمان است. بخش اعظم صادرات فولاد کشور بر دوش
فولاد خوزستان است. اهمیت بومی‌سازی باعث شده، شرکت‌های بزرگ فولادسازی نگاه ویژه‌ای به این مقوله داشته‌ باشند.
 
وی در ادامه اظهار داشت: همگام شدن دولت و سازمان ایمیدرو، نشان از حمایت همه‌جانبه‌ی دولت از شرکت‌ها در حوزه بومی‌سازی دارد. خوشبختانه باید اعلام کنم که میزان ارزبری، از سال ۹۷ به ازای هر تُن فولاد از ۱۳۰ دلار به ۸۰ دلار کاهش پیدا کرده است. این موفقیت مرهون حرکت صنایع فولادی به سمت بومی‌سازی و توجه به توانمندی سازندگان داخلی به ویژه شرکت‌های دانش‌بنیان است. هدف بعدی رسیدن به پنجاه دلار با برنامه‌ریزی ۵ ساله است.
 
خلیفه‌سلطان با بیان این جمله که تامین‌کنندگان و سازندگان بازوان ساخت و تولید صنعت هستند، افزود: رسالت صنایع بزرگ، هدایت  تامین‌کنندگان و سازندگان داخلی به سمت بازارهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای است. تا به امروز و به کمک فعالان عرصه فولاد بیست و شش هزار و ۴۰۰ کد کالایی در سامانه جامع بومی‌سازی کشور به ثبت رسیده است. در نظر داریم، سامانه بومی‌سازی را به صنایع کشور بسط دهیم. ایجاد صندوق  پژوهش و فناوری حمایت از بومی‌سازی با پشتوانه هزار میلیارد تومان دیگر فعالیت در دست اقدام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران است.
 
در ابتدای مراسم امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان تعریف جامع بومی‌سازی را تحقق ظرفیت رشد صنعتی نهفته در داخل کشور دانست و افزود: برای اجرای صحیح بومی‌سازی باید راهبردی منسجم و یکپارچه برای تصمیم‌گیری و حرکت به سوی ایجاد دانش ساخت در سطح ملی شکل بگیرد. تحقیق و توسعه دو بال رشد و شرط بقا بنگاه‌های صنعتی هستند. توجه به بومی‌سازی بخش مهم تحقیق و توسعه را در بر گرفته است. بدون شک همکاری دو قطب تحقیق و توسعه، یعنی دانشگاه‌ و صنعت، به تولید علم و دانش فنی منجر می‌شود. 
 
وی در ادامه گفت: در بلندمدت تنها راه دست‌یابی به رشد صنعتی توجه به دانش است. بومی‌سازی قطعات و تجهیزات علاوه بر جلوگیری از خروج ارز، باعث خودباوری، ایجاد اشتغال، انگیزه برای شرکت‌های دانش‌بنیان و در نهایت حرکت و پویایی چرخ صنعت کشور می‌شود. تا زمانی که یک کشور نتواند اهرم‌ های فنی لازم را برای فراگیری و تبدیل دانش های فنی تامین کند، امکان تسلط بر فرآیند بومی‌سازی میسر نخواهد بود.
 
ابراهیمی علت شکل‌‌گیری مدیریت ساخت و سفارشات را نگاه بنیادی مجموعه فولاد خوزستان به بومی‌سازی دانست و اظهار داشت: از بدو تاسیس گروهی با نام مدیریت ساخت و سفارشات با هدف بومی‌سازی قطعات در شرکت راه‌اندازی شد. ساختار این گروه از نقطه ابتدایی بر پایه سفارشات، طراحی به روش مهندسی معکوس، استعلام ساخت و کنترل کیفیت شکل گرفته است. به همین منظور شرکت بخشی از تجهیزاتی که امکان ساخت آن در داخل کشور امکان‌پذیر است را در نمایشگاه‌های مختلف معرفی کرده تا با افراد حقیقی و حقوقی که توانایی ساخت و تولید آن را دارند، همکاری کند.
 
مدیرعامل فولاد خوزستان در ادامه گفت: این شرکت توانسته است بیش از ۲۵ هزار قطعه و تجهیز مختلف را طی چند دهه و با استفاده از روش‌‎های مهندسی معکوس و با اتکا بر دانش و توانایی‌های داخلی بومی‌سازی کند. هزینه‌هایی که برای ساخت این قطعات و تجهیزات تخصیص داده می‌شود حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد از ارزش تامین آن نسبت به خارج کشور کمتر است. در بخش قطعات مکانیکی موردنیاز شرکت فولاد خوزستان، با اطمینان می‌توان گفت قریب به ۹۸ درصد از این قطعات بومی‌سازی شده است و نیاز به خارج کشور برای تامین این قطعات به‌طور کامل قطع شده است.
 
وی در پایان اظهار داشت: یکی از مهم‌ترین راهبردهای شرکت فولاد خوزستان، مشارکت با شرکت‌های دانش‌بنیان، دانشگاه‌ ها، مراکز پژوهشی و استفاده از محصولات تولیدکنندگان داخلی است. از همین‌رو همواره در مسیر حمایت از جوانان متعهد و متخصص و طرح‌هایی که به خودکفایی منجر شود، این مجموعه بزرگ صنعتی ثابت قدم ایستاده است. 
 
وی گفت: تجربه موفق برگزاری اولین نمایشگاه بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مصرفی صنعت فولاد در مرداد ماه ۱۳۹۷، این مجموعه عظیم صنعتی را بر آن داشت که دومین نمایشگاه بومی‌سازی را با هدف شناسایی شرکت‌های توانمند در عرصه طراحی، ساخت و تولید دانش فنی و تکیه بر توان داخلی برگزار نماید.
 
عطا تفضلی معاون خرید فولاد خوزستان و رئیس کمیته برگزاری نمایشگاه، حضور تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان در نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد را امیدبخش دانست و گفت: دومین نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد در مساحتی بالغ بر ۳۰۰۰ متر مربع و با حضور پنجاه شرکت فعال در عرصه‌ی این صنعت برگزار شد‌. سه رویکرد: ارتباط مستیم تولیدکننده و تامین‌کنندگان با حضور عوامل فنی در مورد نیازهای فولاد، شناسایی ظرفیت‌های بالقوه و ایجاد فرصت مغتنم در رابطه با آشنایی مسئولان با مشکلات صنعت فولاد محوریت برگزاری نمایشگاه بود. در طول برپایی نمایشگاه، بیست‌ کارگاه آموزشی در زمینه‌ی فناوری صنعت فولاد، برگزار شد.
 
جلیلی مدیرعامل نمایشگاه بین المللی خوزستان هدف از برپایی نمایشگاه را شناسایی تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان دانست و اظهار داشت: در طول برگزاری نمایشگاه، تولیدکنندگان و تامین‌کنندگان بدون واسطه در کنار هم قرار گرفتند و با تبادل اطلاعات و ارتباطات علاوه بر هم‌افزایی، فرصت‌های جدید شناسایی شد.
 
وی در ادامه گفت: نمایشگاه محل مناسبی برای ارائه توانمندی‌های استان است. ارزآوری، توسعه صادرات و گردشگری اهداف اصلی  برپایی نمایشگاه است. حضور پنجاه شرکت فعال عرصه‌ی صنعت در دومین نمایشگاه بومی‌سازی صنعت فولاد به غنای آن افزود.
 
این نمایشگاه به مدت سه روز و با هدف تبادل اطلاعات، مبادلات فنی، شناسایی تامین‌کنندگان، شناخت و ارائه توانمندی‌های ساخت داخل با حضور پنجاه شرکت تولیدکننده و تامین‌کننده‌ی صنعت فولاد برگزار شد.
۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ۲۲:۴۳
تعداد بازدید : ۴۸۰
کد خبر : ۱,۴۹۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید