اخبار

مدیر آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت فولاد خوزستان:

نیروی انسانی توسعه یافته، رقم‌زننده عملکرد موفق سازمانی و پیشران تحول خواهد بود

نیروی انسانی توسعه یافته، رقم‌زننده عملکرد موفق سازمانی و پیشران تحول خواهد بود
در محیط پرشتاب امروز، بنگاه‌ها برای بقا و تداوم حیات خود نیازمند تحول سازمانی هستند. نیروی انسانی توسعه یافته، رقم‌زننده عملکرد موفق سازمانی و پیشران تحول خواهد بود. نقش آموزش و توسعه در بهره‌وری منابع انسانی و نتیجتاً در موفقیت سازمان، نقشی انکارناپذیر است.
جعفر جنامی نیا مدیر آموزش و توسعه منابع انسانی شرکت فولاد خوزستان در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی اظهار داشت: واحد آموزش و توسعه منابع انسانی، وظیفه آماده‌سازی کارکنان برای انجام وظایف محوله در جای جای سازمان و در قالب فرآیندهای مختلف عملیاتی و ستادی برعهده دارد. 
 
از آنجایی که شرکت فولاد خوزستان در کشور همواره یک شرکت بزرگ با ماموریت ویژه بوده، بنابراین انجام با کیفیت این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
 
جنامی نیا در تعریف بخش‌های مختلف واحد آموزش و توسعه منابع انسانی گفت: مجموعه های زیر نظر این واحد شامل نیازسنجی و برنامه‌ریزی آموزشی، اجرای آموزش، ارزیابی و توسعه منابع انسانی، بهپویی، مرکز علمی کاربردی فولاد خوزستان و هنرستان شهدای فولاد خوزستان می‌باشند.
 
-  نیازسنجی و برنامه‌ریزی آموزشی: وظیفه تعیین نیازهای آموزشی، طراحی و برنامه‌ریزی دوره‌های آموزشی سازمان را برعهده دارد. 
 
-  اجرای آموزش: دوره های آموزشی طراحی و برنامه‌ریزی شده را اجرا می‌نماید. 
 
-  ارزیابی و توسعه منابع انسانی: ضمن اجرای کانون های ارزیابی شایستگی‌ها، برنامه‌های توسعه رهبران و منابع انسانی را پیگیری و اجرا می‌نماید. 
 
-  بهپویی: نظام دریافت پیشنهادهای خلاقانه فردی و گروهی کارکنان و بستر اجرای آنها را فراهم نموده و پیگیری می‌نماید. حلقه‌های کنترل کیفیت و گروه‌های بهبود کار از گروه‌های زیرمجموعه بهپویی باشند. 
 
-  مرکز علمی کاربردی فولاد خوزستان: در قالب دانشگاه جامع علمی کاربردی و متناسب با نیازهای مهارتی سایت‌های تولیدی، برای تعدادی از رشته‌های دانشگاهی در سطح کاردانی و کارشناسی دانشجو پذیرفته و اداره می‌نماید.
 
وی درباره وضعیت عملکرد واحد آموزش و توسعه منابع انسانی در سال جاری بیان داشت: تعدادی از شاخص‌ها که پایش کننده میزان تحقق اهداف واحد هستند به عنوان معیار و ملاک عملکرد قرار گرفته‌اند. یکی از آن‌ها، شاخص ضریب نفوذ آموزش ‌می‌باشد که نشان دهنده آن است که  چه نسبتی از کارکنان فولاد خوزستان، تحت آموزش و توسعه قرار گرفته اند. درسال ۱۳۹۹ و تا پایان دی‌ماه، شاخص ضریب نفوذ ۷۷ درصد بوده که خوشبختانه در سال جاری تا پایان دی ماه با پیشرفت قابل توجهی، این شاخص به ۹۲ درصد رسیده است.
 
جنامی نیا درباره تعداد دوره‌های آموزشی تصریح نمود: تا پایان دی‌ماه سال گذشته ۱۳۱۰ دوره آموزشی برگزار شد که خوشبختانه با جهشی قابل توجه تا پایان دی ماه سال جاری، ۱۹۴۱ دوره آموزشی با موفقیت برگزار نمودیم.
 
وی درباره شاخص نفر ساعت آموزشی گفت: نفر ساعت آموزشی یعنی اینکه در کل چند نفر ساعت آموزش برگزار شده است. در سال گذشته تا پایان دی ماه ۱۶۰ هزار و ۶۳۶ نفر ساعت آموزش انجام شده که در مدت زمان مشابه در سال جاری ۳۱۶ هزار و ۶۱۴ نفر ساعت آموزش برگزار شده است. 
یکی از شاخص‌های کلیدی که همیشه جزوه معیارهای سنجش عملکرد آموزش منابع انسانی در کشورها و در سازمان‌ها می‌باشد، سرانه آموزشی است. به این معنا که هر نفر در کل سازمان به طور متوسط چند ساعت آموزش دیده است. تا پایان دی ماه سال ۹۹ این شاخص ۲۸ ساعت بوده و در مدت زمان مشابه سال جاری به ۵۶ ساعت دست یافته‌ایم. 
 
جنامی نیا با اشاره به زمان شروع اپیدمی کرونا و تاثیر شیوع ویروس بر فعالیت‌های آموزش و توسعه منابع انسانی گفت: در سه ماه نخست سال ۹۹ به خاطر ناشناخته بودن ویروس و به منظور مراقبت از سلامتی همکاران، فعالیت‌های آموزشی که تماما در قالب دوره های حضوری اجرا می شد را متوقف کردیم. نظر به اهمیت تداوم آموزش‌های سازمان، با مشارکت همکاران در واحد آموزش و توسعه منابع انسانی، رویکردی خلاقانه را در پیش گرفته و دوره‌های آموزش مجازی را راه اندازی نمودیم. برای اجرای این طرح ضرورت داشت که اقدامات موثری جهت آشناسازی سازمان با این رویکرد جدید ، بازنگری دستورالعمل‌های آموزشی و ایجاد سیستم مربوطه، آموزش مدرسین، فراگیران و پشتیبانان جهت چگونگی استفاده از تکنولوژی جدید و بازنگری روش‌های پایش اثربخشی دوره‌های آموزشی صورت می‌پذیرفت که الحمدلله با تلاش جمعی در زمانی مناسب صورت پذیرفت. نتایجی که در اولین سال اجرای این رویکرد جدید حاصل شد عزم ما را بر استفاده گسترده و موثر از آن را دو چندان نمود. به گونه‌ای که در حال حاضر آموزش و توسعه منابع انسانی فولاد خوزستان به عنوان پیشرو کشور در میان سایر سازمان‌های ایرانی به شمار می‌آید.
 
 
جنامی‌نیا درباره اجرای پروژه‌های بهبود آموزش و توسعه منابع انسانی اذعان داشت: پروژه بهبود با عنوان طرح نیاز سنجی جامع آموزش فولاد خوزستان در دست اجراست که در قالب آن، تمامی نیازهای آموزش سازمان به صورت نظام‌مند شناسایی و در سیستم یکپارچه ثبت و پیاده‌سازی می‌گردند تا براساس شرح وظایف کارکنان و شایستگی‌های موردنیاز شغلی، نیازهای آموزشی تعیین و کارکنان به دوره‌های مرتبط با شغل خود دعوت شده و از آموزش‌های تخصصی بهره‌مند گردند. وی ابراز امیدواری نمود، تا پایان سال جاری طرح یاد شده انجام گردد. 
 
جنامی نیا با اشاره به بازنگری نظام بهپویی فولاد خوزستان خاطرنشان کرد: در این پروژه روش‌ها و دستورالعمل‌های نظام بهپویی بازنگری شده و نظام انگیزشی کارکنان در جهت افزایش مشارکت‌ها را ارتقا دادیم. همچنین بستر پیشبرد فعالیت‌های دریافت پیشنهادات، ارزیابی آنها  و کمیته‌های داوری را به صورت مجازی فراهم نمودیم.
 
جنامی‌نیا در پاسخ به این پرسش که آیا با پایان کرونا دوره‌های آموزشی مجازی برگزار می‌گردند یا خیر؟ گفت: متناسب با نیازها و مقتضیات، هم از دوره‌های آموزشی حضوری استفاده خواهیم نمود و هم از دوره‌های آموزشی مجازی. 
 
وی خبر خوشی در رابطه با استفاده از تکنولوژی‌های نوین آموزشی داد و گفت: واحد آموزش و توسعه منابع انسانی ضمن پایش تحولات در دنیا، تلاش دارد که از رویکردهای نوآورانه آموزشی استفاده نماید و در آینده شاهد استفاده از تکنولوژی‌های نوین در برنامه‌های آموزشی خواهیم بود. 
 
مدیر آموزش و توسعه منابع انسانی در پایان سخنان خود از مدیریت ارشد سازمان، معاونت منابع انسانی و امور اجتماعی، کارکنان واحد آموزش و توسعه منابع انسانی، شرکت وفا و واحدهای فناوری اطلاعات، روابط عمومی و سایر واحدهای مختلف سازمانی بابت همکاری‌های مستمر تشکر نمود.
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ۱۸:۳۱
تعداد بازدید : ۶۲۲
کد خبر : ۱,۴۶۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید