اخبار

دور ریختن زباله‌های ذهنی؛ فکر آزاد و حس خوش زندگی

دور ریختن زباله‌های ذهنی؛ فکر آزاد و حس خوش زندگی
سید احسان اله سالاری
کارشناس سازماندهی و طبقه‌بندی مشاغل:
همه ما همیشه نگران فرزند و همسر، شغل، سلامت، اقتصاد، روابط، ظاهر شخصی، نظر افراد در مورد خودمان، سیاست، دردهای گذشته و آینده و بسیاری از مسائل دیگر هستیم. ذهن ما با اطلاعات بی‌فایده آشفته می‌گردد. به دلیل آشفتگی ذهن‌مان، شفافیت درونی ما نیز کم می‌شود و گرد و غبار، هوش ذاتی ما را می‌پوشاند و کم کم جایی برای رویاها، آرزوها و استعدادهایمان وجود ندارد و در نتیجه ارتباط خود را با قسمتی از ذهن‌مان که پاک و مقدس، فرزانه، آرامش بخش و جاودانه است از دست می‌دهیم. فراموشی‌های گاه و بیگاه و اضطراب‌های مستمر، حاصل این ذهن آشفته است.

ذهن هر چیزی که به آن وارد می‌‌شود را در خود حفظ می‌‌کند و هیچ تفاوتی بین اطلاعات درست و نادرست یا افکار منفی و مضر و افکار مثبت و سازنده قائل نیست. ما سالهاست شرایط را برای جذب مشکلات و کشمکش ها فراهم کرده‌ایم. آنقدر که راهکار ساده «فکر نکردن در مورد مشکلات» خیلی در ما موثر نیست. ما ممکن است در گذشته اشتباهاتی کرده باشیم که باعث نگرانی و تنش ما در زمان حال باشد و این موضوع می‌تواند در آینده به نتایج منفی منجر شود. بسیاری از مواقع به محض این که اتفاق بدی رخ می‌دهد، ما آن را با اتفاقات بد گذشته پیوند می‌دهیم و شروع به احساس ناراحتی و غم می‌کنیم و شاید همین حالا در مورد بسیاری از مشکلات که احتمال می‌دهیم به نتایج منفی برسد، به خود سخت بگیریم و مضطرب باشیم. به گذشته برگردیم. آیا اکنون دستاوردهایی نداریم که آرزوهای دیروزمان بوده باشد. شریک زندگی خوب، فرزند سالم، داشتن شغل و درآمد ثابت، داشتن اعتبار، خانه و خودرو شخصی و ...همگی آرزوهای چند سال قبل ما بوده است که شاید بابت داشتن آنها به قدر کافی شکر گذار نبوده‌ایم و احساس خوشبختی و آرامش نکرده‌ایم و بلند پروازی‌ها و افکار آشفته ما فرصت لذت بردن از این آرزوهای محقق را از ما گرفته است.

راه کارهای ساده برای آرامش عمیق ذهن

محیط فیزیکی و محیط ذهنی خود را مرتب و پاک سازی کنید

اول از همه این که محرک‌های مختلف باعث می‌شود که مغز شما به طور کامل درگیر چند موضوع باشد و این به هم ریختگی‌های فیزیکی و افکاری در مغز همیشه به دنبال چیزهای دیگری غیر از کار و لذت های اصلی‌تان هستند که همین امر از لحاظ ذهنی شما را فرسوده می‌کند. بنابراین همزمان که محیط فیزیکی اطرافتان را مرتب می‌کنید، ذهن خود را از افکار مازاد، آدم‌های مازاد، عادت های مازاد، و از ارتباطات مازادی که مدتهاست درگیر آن شده ‌اید پاک کرده و فعالیت هایی را که دوست دارید و با آن احساس آرامش می کنید جایگزین آن کنید.

از شبکه‌های اجتماعی کمتر استفاده کنید

یکی از بزرگترین محرک‌های اضطراب، شبکه‌های اجتماعی است. سعی کنید زمانی را در طول هفته از این شبکه ها فارغ باشید. امتحان کنید. با کاهش فضای مجازی نه تنها هیچ اتفاق خاصی در زندگی رخ نمی‌دهد، بلکه باعث آرامشی عمیق در زندگی میگردد. بیاد بیاوریم که تا چند سال قبل بدون تلفن همراه چه آرامشی در زندگی همه ما بود. کسانی که شما را دوست دارند به هر نحوی شما را پیدا کرده و به شما محبت می‌کنند.

ورزش کنید، نفس عمیق بکشید، به طبیعت بروید و شاد باشید

ورزش مستمر، نفس‌ عمیق کشیدن و پناه بردن به طبیعت را امتحان کنید. با داشته‌هایتان شاد باشید و سعی کنید با شاد زیستن، طعم شیرین خوشبختی را به خود و دیگران هدیه دهید.

با داشتن این اطلاعات اینک وقت آن رسیده است که به خودمان کمک کنیم، اما باید به خاطر داشته باشیم که ایجاد تغییر در زندگی، نیازمند تمرین و ممارست است. شما برای یادگیری هر مهارتی در زندگی نیازمند تمرین می‌باشید. انرژی افکار و احساسات شما، خالق زندگی شماست. آیا میخواهید شایسته ترین زندگی را برای خود ایجاد کنید؟ اگر جوابتان مثبت است، شما تمامی ابزار برای ایجاد این تغییر را در ذهنتان دارا بوده و اگر بیش از حد به تزریق استرس و پرورش افکار بی ثمر ادامه دهید، به زودی دریای متلاطم بی قراری و اضطراب، ساحل زیبای آرامش زندگی شما را فتح خواهد کرد. مسیر خوشبختی همه انسان ها با تصمیم و انتخاب صحیح آغاز میشود و با تمرکز، آرامش و تلاش به سرانجام می رسد.
۳۰ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۱۶
تعداد بازدید : ۱,۸۷۶
کد خبر : ۹۲۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید