اخبار

چشم، دست و گردن خود را از آسیب در زمان کار با تلفن همراه حفظ کنید

چشم، دست و گردن خود را از آسیب در زمان کار با تلفن همراه حفظ کنید
محترم بوستانی کارشناس HSE :شکی وجود ندارد که تلفن‌های هوشمند به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده‌اند. هر شغلی که داشته باشید، هر جا که باشید و به هر کاری که مشغول باشید، به گوشی تلفن همراه نیاز دارید. با وجود همه مضراتی که این گوشی‌ها برای جسم و حتی روح ما دارند، امکان جدا شدن از آنها را نداریم. اما این بدان معنی نیست که تلفن خود را به بیرون از پنجره پرتاب و استفاده از ابزارهای الکترونیکی را برای همیشه فراموش کنید، فقط کافی است نترسید و بر خود مسلط باشید.

ما انسان‌های امروزی به ‌طور متوسط حدود ۴ ساعت از شبانه ‌روز را به پایین نگاه می‌کنیم تا موبایل خود را چک کنیم یا چیزی را بخوانیم. این کار معادل ۱۴۰۰ ساعت فشار اضافی در سال روی ستون فقرات گردنی است.

استفاده غیراصولی و بی‌توجهی به ارگونومی تایپ با گوشی می‌تواند اثرات غیرقابل جبرانی بر چشم شما بگذارد. اما آسیب‌های جسمی استفاده دراز مدت از گوشی تلفن همراه به چشم شما محدود نمی‌شود. بلکه ممکن است مچ دست، گردن، کتف و کمر شما را هم درگیر کنند. اما خبر خوب این است که با رعایت نکات ساده ارگونومیک، می‌توانید احتمال بروز این آسیب‌های جسمی را به حداقل برسانید. ممکن است مدتی طول بکشد تا به این تغییرات عادت کنید.

ارگونومی تایپ با گوشی برای محافظت از چشم:

فاصله اصولی بین صفحه گوشی و چشم خود را همیشه حفظ کنید. توصیه می‌شود گوشی را بین 30 تا 60 سانتیمتری چشم‌های خود نگه دارید. اگر اندازه فونت گوشی کوچک است و برای دیدن آن با مشکل مواجه می‌شوید، می‌توانید با استفاده از تنظیمات گوشی و اپلیکیشن‌ها، از فونت‌های بزرگ‌تر استفاده کنید که از فاصله بیشتر هم قابل خواندن باشند.

نورپردازی محیط باید طوری باشد که بتوانید صفحه گوشی را بدون وارد شدن فشار به چشم، ببینید. نور آبی که از صفحه گوشی ساطع می‌شود، شب‌ها باعث اختلال خواب می‌شود و می‌تواند سلامت مغز شما را به خطر اندازد. برای کاهش عوارض نور آبی می‌توانید از فیلتر نور آبی استفاده کنید که بیشتر گوشی‌ها به آن مجهز هستند.

پرهیز از آسیب‌های گردن در زمان تایپ با گوشی

فشاری که هنگام خم شدن به گردن شما وارد می‌شود، حدود 27 کیلوگرم است. گردن ناحیه بسیار حساسی است که اعصاب بخش‌های تحتانی بدن از آن عبور می‌کنند، پس سعی کنید گردن خود را هنگام استفاده از تلفن هوشمند خم نکنید. سر و گردن را صاف نگه دارید و گوشی را با خم کردن آرنج‌ها، مقابل صورت، چانه و یا سینه خود بگیرید. به جای خم کردن گردن، با چشم‌ها به پایین نگاه کنید. چند دقیقه یکبار هم تکانی به گردنتان بدهید و وضعیت گردن و ستون فقرات را کنترل و اصلاح کنید.

توصیه‌های ارگونومیک در زمان تایپ با گوشی

یکی از اصول ارگونومی تایپ با گوشی این است که به صورت مداوم از یک انگشت استفاده نکنید. نگه داشتن وزن گوشی مچ دست را دچار آسیب می‌کند. اما فقط این نیست. استفاده مکرر از انگشت‌های شست یا اشاره برای تایپ کردن با گوشی باعث صدمه دیدن مفصل‌ها می‌شود. بهترین حالت ارگونومی تایپ با گوشی این است که گوشی را کف یک دست قرار دهید و با انگشت اشاره دست دیگر تایپ کنید. اما برای تنوع می‌توانید گوشی را با دو دست نگه دارید تا وزن آن میان دو دست تقسیم شود و با انگشت‌های شست تایپ کنید.

برای مدت طولانی با گوشی تایپ نکنید. تایپ کردن با گوشی می‌تواند به سندورم تونل کارپال در مچ دست شما منجر شود. در شبکه‌های مجازی می‌توانید به جای تایپ کردن، پیام صوتی بفرستید. همچنین اگر برای مدت طولانی با تلفن همراه صحبت می‌کنید، از هندزفری استفاده کنید. هرگز گوشی را بین گوش و شانه خود قرار ندهید. مچ دست‌ها را تا حد ممکن شل کنید و صاف نگه دارید. هرگونه فشار به مچ دست ها هنگام تایپ کردن با گوشی، باعث می‌شود انگشتان شما هم سخت‌تر کار کنند.

گاهی در زمان استفاده از گوشی در منزل، به پشت روی زمین دراز بکشید. زانوهای خود را خم کنید، کتف‌ها را به زمین بچسبانید و گوشی را با دو دست در فاصله مناسب از چشم‌ها بگیرید. مهارت تایپ سریع با گوشی را فرا بگیرید تا مدت زمان کمتری را به این کار اختصاص بدهید.
۷ دی ۱۳۹۹ ۱۲:۴۹
تعداد بازدید : ۱,۲۲۸
کد خبر : ۹۱۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید