اخبار

نقش IT در مدیریت سازمان

نقش IT در مدیریت سازمان
مهناز رفی پور
کارشناس ارشد کامپیوتر:

از جمله رازهای موفقیت هر سازمانی را امروزه در این می‌یابند که بتواند قیمت تمام شده کالا و یا خدمات خود را هر چه بیشتر به سمت کاهش سوق دهد.

چنین رویداد مهمی زمانی محقق می شود که نسبت عوامل تولید یعنی «سرمایه، نیروی انسانی، مواد اولیه، تکنولوژی، مدیریت» را بتوان به مرز توجیه اقتصادی حرکت داد. در حقیقت هرچه از میزان این عوامل کاسته و به درآمد سازمان افزوده شود آن موسسه به سمت بهره‌وری ایده آل گام گذاشته است. امروزه این رویداد با پدیده‌ای به نام IT رابطه مستقیمی یافته است. به عبارتی هرچه از این ابزار در موسسات تولیدی استفاده بیشتری شود آن سازمان درآمدزایی افزون‌تری یافته و مسئولیت سازمان مذکور هم کمتر شود. هر چند در این راستا نیروی انسانی تحت‌ شعاع قرار گرفته و نسبت حضور آن در سازمان افت کرده، اما این اتفاق موقتی است و پس از یک دوره‌گذار و تطبیق با شرایط نوین، متغیر مذکور دوباره جایگاه جدید خود را در ساختار اقتصاد یک شرکت و یا کارخانه و یا یک موسسه تولیدی بازخواهد یافت.

در ایران نیز سرمایه‌های بسیاری به سمت افزایش سهم فناوری اطلاعات در سازمان‌ها، توسعه شبکه‌های داخلی و ساماندهی برنامه‌های کاربردی در مدیریت روانه شده است.

در این شرایط که میزان اطلاعات ورودی سازمان‌ها افزایش می‌یابد بدون علت نیست که در نهایت انتظار افزایش بهره‌وری را داشته باشیم. تکنولوژی‌های سازمانی نوین و سیستم اطلاعات به مدیران در جهت افزایش توانایی آنها برای کنترل فعالیت‌ها در یک سازمان و کمک به تصمیم‌گیری آنها، یاری می‌رساند. در نتیجه در علوم اقتصاد، بهره‌وری از مفاهیم مهم است که اشاره به برداشت حداکثری از منابع، نیروی انسانی و کاهش هزینه‌های کلی تولید خواهد داشت. فناوری اطلاعات با آسان‌سازی روند تولید و کمک به ورود دانش روز در اقتصاد، افزایش فعالیت‌های تحقیق و توسعه و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، توسعه اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

در واقع این رویداد درگیری میان دو متغیر اقتصادی، نیروی انسانی و تکنولوژی است که هریک تلاش دارد سهم خود را در معادله تولید تحمیل نماید.

البته باید اذعان نمود شرایط نوین باعث خواهد شد که نیروی انسانی وقتی با کاهش موقعیت کمی خویش در برابر تکنولوژی مواجه شود به سمت دگرگونی کیفی روی می‌آورد. اتفاقی که به شدت به تنوع تولید و تغییر ماهیت کالاها و خدمات هم می‌انجامد و این آغاز یک تحول در بازار و ‌مطالبه مشتریان و تغییر سلیقه آنها و در نتیجه به سمت افزایش جهش وار درآمد موسسه خواهد بود.

در نتیجه با توجه به نوشتار حاضر می‌توان این گونه نتیجه گرفت که فناوری اطلاعات بر تمامی ابعاد و جوانب سازمان‌ها تاثیرات شگرفی می‌گذارد و مدیران سازمان‌ها جهت اداره کارا و اثربخش سازمان ملزم به توجه به مسائل مرتبط با فناوری اطلاعات هستند.
۲۹ شهریور ۱۳۹۹ ۱۰:۱۵
تعداد بازدید : ۱,۲۳۳
کد خبر : ۸۳۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید