اخبار

آشنایی با واحد تعمیرات توزین مرکزی و کنترل بالانس شرکت فولاد خوزستان

آشنایی با واحد تعمیرات توزین مرکزی و کنترل بالانس شرکت فولاد خوزستان
وحیدی کیا رئیس تعمیرات توزین :واحد توزین مرکزی و کنترل بالانس یکی از قسمت‌های مدیریت اتوماسیون و ابزار دقیق شرکت فولاد خوزستان است که وظیفه خطیر اندازه‌گیری وزن تمامی مواد ورودی و خروجی به شرکت را به وسیله دستگاه‌های توزین، بر عهده دارد. این مجموعه دارای دو بخش است، بخش کارگاه توزین که وظیفه تعمیر و نگهداری سیستم‌های توزین کامیون‌کش و‌ ریلی شرکت را بر عهده دارد و ۷ تن عهده دار این قسمت مهم از شرکت می‌باشند و بخش کالیبراسیون و بالانس مواد که وظیفه نظارت عالیه بر انجام صحیح کالیبراسیون، آکس بندی، بازرسی توزین‌های نوار نقاله‌ای و کنترل بالانس شرکت را بر عهده دارد، که ۴ تن شاغل در این مجموعه می‌باشند.

توزین‌های کامیون‌کش و‌ ریلی به دلیل اینکه در مبادی ورودی و خروجی شرکت فولاد خوزستان وظیفه اندازه گیری مواد ورودی به شرکت شامل سنگ آهن، قراضه، فرومنگنز، فرو سیلیس، کک، دولومیت و توزین محصولات خروجی شامل اسلب، بلوم و بیلت را بر عهده دارند؛ لذا می‌بایست همواره  به لحاظ دقت در عملکرد و رضایت مشتری مورد پایش دقیق قرار گیرند.

بدین معنی که کوچکترین خطای وزنی در مقادیر قرائت شده باعث خسارات جبران ناپذیری چه به لحاظ مالی و چه به لحاظ کسب رضایت و از دست دادن مشتری خواهد داشت.

این واحد دارای ۱۶ توزین کامیون‌کش فعال و‌ ۳ عدد توزین ریلی می باشد که وزن کشی مواد ورودی و خروجی شرکت فولاد خوزستان را انجام می‌دهند. به منظور کنترل دقیق توزین‌ها، روزانه یک دستگاه کامیون تست به وزن 41 هزار و 800 کیلوگرم تمامی توزین‌های کامیون‌کش را کنترل کرده، که در صورت بروز اختلاف بیش از 20 کیلوگرم، تیم تعمیرات توزین با سرعت برای رفع اشکال آن اقدام می‌نمایند.

لازم به ذکر است که این کار یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد شرکت فولاد خوزستان است و به جرات می‌توان گفت هیچ شرکتی در کشور به این شکل و حساسیت توزین‌های کامیون‌کش را پایش نمی‌کند و یکی از دلایلی که در سال 98 ، بیش از 1 میلیون و 800 هزار تن صادرات شمش فولاد داشته‌ایم و هیچ گونه Claim یا شکایت وزنی نداشتیم، همین دقت نظر است. همچنین عملکرد دقیق توزین‌های شرکت فولاد خوزستان است که باعث تاثیرگذاری و برجستگی خاص این شرکت در میان شرکت‌های رقیب شده است.

کارکنان تعمیرات توزین وظیفه تعمیر و نگهداری سیستم‌های توزین را بصورت 24 ساعته و با آمادگی 6 /99% بر عهده دارند و نسبت به مراجعه جهت جلوگیری از ترافیک سنگین کامیون‌ها، بسیار چابک و سریع جهت رفع اشکالات بوجود آمده عمل می‌کنند. وظیفه دیگر شرکت توزین نظارت بر کالیبراسیون و بالانس شرکت فولاد خوزستان می‌باشد .

نیروهای واحد بالانس با مراجعه هفتگی به سایت‌های مختلف شرکت، توزین نوار نقاله‌ای ۱۷ گانه را مورد بازرسی و کنترل دائم و دقیق قرار می‌دهند.

وظیفه این توزین‌ها اندازه‌گیری وزن مواد خروجی هر سایت که به عنوان مواد ورودی به سایت دیگر بوده است و در صورت بروز مشکل در این توزین‌ها، توزین مرکزی نقطه نظرات فنی را به واحدهای ابزار دقیق سایت‌های فولاد خوزستان نسبت به رفع اشکال آنها ارائه می‌نماید و هر گونه تنظیمات با حضور تیم کالیبراسیون وبالانس توزین مرکزی و تایید این مجموعه انجام می‌شود.

گفتنی است که واحد حسابرسی صنعتی شرکت، به جهت ورود اطلاعات مورد نیاز از گردش مواد شرکت، در این‌باره پایش‌های مربوط بالانس مواد شرکت را به طور منظم انجام و کنترل می‌نماید.

وظیفه دیگر این واحد بررسی و پیش بینی توسعه سیستم‌های توزین در قالب پروژه‌های توزین می‌باشد که تمامی مراحل تنظیم شرح مناقصه، امتیاز بندی پیمانکاران، نظارت در هنگام اجرای پروژه و نهایتاً تحویل به بهره‌بردار بر عهده توزین مرکزی می باشد.

شرکت فولاد خوزستان از ۱۰ سال پیش اقدام به خرید، نصب و راه اندازی ۲ دستگاه توزین استاتیک در خطوط C2 و C4 حمل و نقل صنعتی برای اندازه گیری وزن محصولات شرکت فولاد خوزستان نموده است.

با توجه به اینکه این دستگاه‌ها به دست متخصصان ایرانی طراحی، نصب و راه اندازی شده و مشابه بومی نداشته، شرکت فولاد خوزستان با دیدگاه حمایت از تولید داخلی و بومی‌سازی، اولین شرکتی بوده که بعد از بررسی‌های کارشناسانه و فنی، اقدام به خرید دو دستگاه توزین‌های ریلی استاتیک بومی نموده، که خوشبختانه تاکنون هیچ گونه شکایتی بابت خطای وزنی از سوی مشتریان گزارش نشده است.

در زمینه ساخت کارت‌های الکترونیکی و نشان دهنده‌های توزین‌های نوار نقاله‌ای نیز، گام‌هایی رو به جلو از سال گذشته برداشته شده است، که امیدواریم تا چند ماه دیگر در این خصوص نیز به نتایج برجسته و خوبی برسیم.

در انتها جا دارد از تمامی کارکنان تیم توزین مرکزی که با تمام تلاش خود در گرمای طاقت فرسای تابستان و با وجود ویروس کرونا، با حفظ فاصله گذاری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی، وظایف محوله را به نحو احسنت انجام داده‌اند کمال تشکر و قدرانی را داشته باشیم.

همچنین جا دارد از مدیریت نت واحدهای انباشت و برداشت و احیا که برای فراهم کردن شرایط بهبود عملکرد توزین‌های نوار نقاله‌ای به منظور حصول بالانس مواد دقیق‌تر نهایت همکاری را داشته‌اند، تشکر نماییم.
۲۱ اَمرداد ۱۳۹۹ ۱۰:۳۵
تعداد بازدید : ۸۹۰
کد خبر : ۷۹۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید