اخبار

اولویت برنامه فولاد خوزستان، ادامه توسعه در زنجیره ی بالادست است

اولویت برنامه فولاد خوزستان، ادامه توسعه در زنجیره ی بالادست است
علی محمدی مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت و گوی اختصاصی با سایت خبری گسترش نیوز به سوالات مطرح شده پاسخ داد.
 به عنوان مدیرعامل جدید فولاد خوزستان مهمترین برنامه‌ جنابعالی برای این شرکت چیست؟
اولویت برنامه‌های فولاد خوزستان ادامه توسعه در بالادست زنجیره برای تامین پایدار سنگ آهن و کنسانتره و تسریع در اجرای پروژه‌هایی نظیر: افزایش ظرفیت‌های تولید و بهینه‌سازی طرح‌های زیست محیطی است. همچنین فولاد خوزستان خود را موظف می‌داند همچون گذشته در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی گام‌های موثر برداشته و نقش بی‌بدیل خود را پر رنگ‌تر کند. از ابتدای سال نیز بر توانمندسازی سرمایه‌های انسانی، رضایت‌مندی و بهبود نگرش نیروی انسانی تاکید فراوان نموده‌ایم و این مهم جزو برنامه‌های اصلی این شرکت به شمار می‌رود.
🔸 تامین مواد اولیه فولاد خوزستان از کدام معادن است و آیا در تامین مواد اولیه خود مشکلی ندارید؟
تامین کنسانتره سنگ آهن مورد نیاز فولاد خوزستان از معادن چادرملو و چغارت در منطقه یزد و از معادن گل گهر و گهر زمین در منطقه سیرجان و بخشی نیز از منطقه سنگان تامین می‌شود؛ با توجه به اینکه معادن در جهت ایجاد کارخانه‌های فولاد سازی گام برداشته‌اند و همچنین بخشی از کنسانتره تولیدی داخل کشور به کشورهای دیگر صادر می‌شود واحدهای تولید کننده فولاد و بویژه فولاد خوزستان در تامین خوراک مورد نیاز خود با مشکل جدی مواجه هستند و در سال‌های آتی با راه اندازی کارخانجات فولادسازی در کنار معادن ذکر شده مشکلات فولاد خوزستان برای تامین مواد اولیه بیشتر خواهد شد. ظرفیت گندله‌سازی شرکت حدود ۶/۴ میلیون تن است که در وضعیت فعلی بدلیل مشکلات تامین کنسانتره سنگ آهن با ظرفیت ۶ میلیون تن تولید می‌شود.
همچنین در سال‌های گذشته بخشی از آهن اسفنجی مورد نیاز واحد فولادسازی را از سایر شرکت‌ها تامین می‌کردیم؛ در حال حاضر با توجه به راه اندازی فولاد شادگان کسری آهن اسفنجی از فولاد شادگان تامین می‌گردد، لذا از آنجایی که در سال‌های آتی پروژه فولادسازی فولاد شادگان نیز به بهره‌برداری می‌رسد و آهن اسفنجی آن شرکت به مصرف فولادسازی خود اختصاص می‌یابد، تکمیل پروژه زمزم ۳ در فولاد خوزستان برای تامین کسری آهن اسفنجی از اهمیت خاصی برخوردار است. لازم است این نکته را ذکر کنم با توجه به فاصله فولاد خوزستان از معادن سنگ آهن یکی از موضوعات اساسی سیستم حمل و نقل است و در جهت توسعه هلدینگ حمل و نقل شامل: ریلی، جاده‌ای و دریایی اقدامات ویژه‌ای انجام خواهیم داد.
🔸 نحوه حمل‌ و نقل مواد اولیه به مجتمع فولاد خوزستان به چه شکل است و آیا هزینه‌‌های حمل‌ و نقل در شش ماه اول سال نسبت به مشابه سال پیش افزایشی داشته‌ است؟ ظرفیت جابجایی ریلی کشور را برای حمل فولاد چگونه ارزیابی می‌کنید؟
عمده مواد اولیه مورد نیاز فولاد خوزستان سنگ آهن است که به دو شکل ریلی و جاده‌ای به شرکت وارد می‌شود و ماهیانه حدود ۵۰۰ هزار تن سنگ آهن وارد می‌کنیم، در سه ماهه پایانی سال ۹۷ روزانه ۱۷۰ واگن به تناژ حدود ۱۰ هزار تُن وارد مجتمع شد که میانگین آن در ماه حدود ۳۰۰ هزار تن بود ولی به دلایل مسدودی مسیر در فروردین ماه میانگین ورودی از ابتدای سال حدود ۱۱۵ واگن به تناژ حدود ۲۰۰ هزار تن است؛ لازم به ذکر است سایر مواد افزودنی و مواد اولیه مانند کک و اسفنجی و فرو آلیاژها به طور کامل با کامیون حمل می‌شود. در سال ۹۸ کل فروش صادراتی و بخشی از فروش داخل به میزان ۸۵۵۰۰۰ تُن بصورت ریلی ارسال شده است. در خصوص ظرفیت حمل ریلی بدلیل تک خطه بودن راه آهن در ناحیه لرستان و مسدودی‌های گاه و بیگاه ظرفیت ریلی این ناحیه در سال حدود ۳/۵ میلیون تن است ولی برای حمل و نقل ریلی از جنوب به مرکز کشور حدود ۸ میلیون تن تقاضا در سال وجود دارد؛ از طرفی بهره‌وری پایین لکوموتیوها و تعداد کم آنها مزید بر علت شده است تا ظرفیت حمل و نقل ریلی کاهش یابد ولی برای حمل محصول صادراتی در ناحیه جنوب مشکلی وجود ندارد و می‌توان با تمهیداتی به حدود ۲/۷ میلیون تن حمل و نقل ریلی محصول رسید. همچنین هزینه‌های حمل و نقل در ۵ ماهه‌ای امسال بیش از ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.
🔸 در ارتباط با شرکت های دانش‌بنیان‌ فولاد خوزستان برنامه‌ای در دست اقدام دارد؟
طبق فرمایش مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر حمایت از تولید داخلی و فعال شدن شرکت‌های دانش بنیان و همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی در شرایط کنونی، فولاد خوزستان در بحث بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد خود گام‌های موثری برداشته است و طی تلاش بیست ساله توانسته بیش از ۲۵۰۰۰ قطعه را بومی‌سازی نموده و این مهم با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان، مراکز علمی و دانشگاهی میسر گردید. در همین راستا نیز نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی را در نیمه دوم مردادماه ۹۸ به میزبانی تمامی سازندگان و تولیدکنندگان و مشارکت مراکز علمی، دانشگاه‌ها و شرکت های دانش بنیان برپا نمودیم و تفاهم نامه‌هایی نیز با فعالان این عرصه منعقد شد تا از توان آنها بالاترین بهره را ببریم. همچنین فولاد خوزستان با توجه به ظرفیت جوانان و نیروهای توانمند در شرکت‌های دانش بنیان با پارک علم و فناوری استان خوزستان مذاکراتی نموده و در نظر داریم با عقد قرارداد نیازهای این شرکت را اعلام کرده و با کمک شرکت‌های دانش بنیان و پارک علم و فناوری استان از توانمندی آنان بهره لازم را برده و در راستای بومی‌سازی قدم‌های بلندی برداریم؛ لازم به ذکر است در این مسیر فولاد خوزستان برای رشد و شکوفایی هر چه بیشتر شرکت‌های داخلی سرمایه گذاری‌های لازم را نیز انجام خواهد داد.
🔸 میزان تولید فولاد خوزستان چقدر است؟
شرکت فولاد خوزستان در خصوص برنامه تولید شمش فولادسازی در سال ۹۸ به میزان ۳/۸ میلیون تُن هدف گذاری کرده است و خوشبختانه این بخش تاکنون توانسته است بیش از یک میلیون و ۵۶۰ هزار تن یعنی حدود صد در صد برنامه تولید را محقق سازد؛ در بخش مواد اولیه برنامه تولید گندله برای سال ۹۸ به میزان ۶ میلیون تُن می‌باشد و این بخش تاکنون با تولید بیش از ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُن، ۱/۲ درصد بالاتر از برنامه تولید کرده است؛ در بخش احیا نیز برنامه تولید اسفنجی به میزان ۳/۹۵ میلیون تُن در سال ۹۸ است و این بخش با تولید بیش از یک میلیون و ۶۴۰ هزار تُن، بالاتر از ۲ درصد برنامه تولید گام برداشته است.
🔸 مهمترین برنامه فولاد خوزستان در زمینه مصرف بهینه آب چیست؟
فولاد خوزستان در زمینه مصرف بهینه آب اقداماتی مهمی را اجرا نموده است؛ در این خصوص می‌توان به احداث ۶ فاز تولید آب RO برای افزایش کیفیت آب و کاهش سختی آن و همچنین احداث تصفیه خانه شماره ۲ آب صنعتی این شرکت که باعث افزایش کیفیت آب و کاهش سختی آن می‌گردد اشاره نمود؛ همچنین طرحی دیگر که در این زمینه انجام شده است، پایش و افزایش سیکل تغلیظ در برج‌های خنک کننده واحد احیا و فولاد سازی است. البته مطالعات پروژه ریومپ (تغییر طرح) تصفیه خانه قدیم فولاد خوزستان برای تولید ۲۰۰۰ متر مکعب آب نرم انجام شده و در مرحله اجرای مناقصه و تعیین پیمانکار است. همچنین مطالعات پروژه تصفیه و بازچرخانی پساب خروجی از شرکت در حال انجام است که این طرح نیز در زمینه مصرف بهینه آب تاثیر بسزایی دارد.
🔸 در پایان اگر مطلبی مدنظر است که از قلم افتاده بفرمایید؟
امیدوارم با کمک خداوند متعال و تلاش شبانه روزی کارکنان تلاشگر فولاد خوزستان روز به روز شاهد رشد و شکوفایی صنعت فولاد باشیم و در جهت رونق تولید، اشتغال زایی جوانان و کمک به اقتصاد کشور گام های موثری برداریم.
۱ شهریور ۱۳۹۸ ۲۱:۰۸
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۲۴۱
کد خبر : ۴۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید