اخبار

امین ابراهیمی مدیر عامل اکسین:گسترش منابع انسانی و افزایش توان مالی و فنی تامین کنندگان استانی است

امین ابراهیمی مدیر عامل اکسین:گسترش منابع انسانی و افزایش توان مالی و فنی تامین کنندگان استانی است
فعالیت‌های شرکت فولاد اکسین خوزستان می‌تواند در دو حوزه گسترش منابع انسانی و سرمایه‌گذاری در جهت افزایش توان مالی و فنی تامین کنندگان داخلی موثر باشد.
به مناسبت برگزاری اولین نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان در مرداد 98، نشریه رویداد گفت و گویی با امین ابراهیمی، مدیرعامل شرکت فولاد اکسین خوزستان انجام داده که در ادامه می‌خوانیم.

با توجه به امکانات و ظرفیت‌های شرکت فولاد اکسین در جهت بومی‌سازی و تامین تجهیزات مورد نیاز چه راهکار و ابتکاری مدنظر دارید؟

شرکت فولاد اکسین خوزستان در راستای حمایت از سازندگان داخلی و به منظور بی اثر کردن تحریم‌ها در شرایط کنونی برنامه‌های مختلف کوتاه مدت و بلند مدت را دنبال می‌کند. در برنامه‌های کوتاه مدت خود و در شرایط تحریم که امکان واردات میسر نمی‌باشد به دنبال تامین نیازهای اضطراری مجموعه خود بوده و در برنامه بلند مدت، این شرکت بومی‌سازی اقلام استراتژیک کارخانه را مد‌نظر دارد که در حال حاضر نمونه‌های خارجی آن در خط تولید مورد استفاده قرار می‌گیرد و با توجه به نرخ مصرف و نیاز کارخانه به تدریج تامین می‌گردند.

از آنجا که برخی کالاها امکان ساخت درون کشور را دارند ولی به دلیل گران بودن هزینه‌های ساخت مقرون به صرفه نمی‌باشد، این شرکت با اتخاذ راهکارهایی نظیر تجمیع درخواست‌ها و همچنین حمایت‌های سرمایه‌ای از شرکت‌ها بستری مناسب جهت فعالیت در این عرصه را فراهم نموده است.

از راهکارهای موثر دیگر می‌توان به فعال نمودن واحد مهندسی معکوس در ساخت قطعات اشاره نمود که با ایجاد ارتباط بین سازندگان و متقاضیان کالا در شرکت، زمینه ایجاد تبادل اطلاعات فنی و افزایش کیفیت ساخت قطعات فراهم شده است. بطوریکه پس از تحویل کالا با پایش‌های منظم و ارایه گزارش از نحوه عملکرد قطعات، باعث بهبود کالا و افزایش طول عمر دستگاه‌ها و تجهیزات خواهد شد.

در راستای بومی‌سازی مهمترین فعالیت‌های این شرکت طی سال و یا سالیان گذشته چه بوده است؟

در گذشته این شرکت به منظور تولید ورق می‌بایستی غلتک‌های کاری خود را از شرکتهایی نظیرAKERS  سوئد و BAKH آلمان تامین می‌کرد، که این نیاز سالانه و بالطبع با تغییر رویکرد به سمت ورق‌های خاص API بیش‌تر و مهم‌تر می‌شد و در صورت تامین از منابع خارجی علاوه بر صرف زمان، باعث خروج  مقادیر هنگفت ارز از کشور می‌گردید.

بنابراین پس از بررسی و تلاش متخصصین و کسب دانش فنی ساخت، این نوع غلتک‌ها که مستلزم ریخته‌گری‌های سنگین و پیچیده، ماشین‌کاری بسیار دقیق و خاصی می‌باشد، با در اختیار قرار دادن منابع مالی و تجهیز کارگاه، شرکت سازنده داخلی موفق به تولید نمونه‌های اولیه شد و پس از انجام تست‌های گرم و کسب رضایت از نحوه عملکرد آنها اقدام به تولید انبوه نمود و بدین شکل کشور عزیزمان ایران به جمع پنج کشور تولید کننده این نوع غلتک‌ها در جهان پیوست، در حال حاضر نیز تمامی غلتک‌های کاری این شرکت درون کشور تولید می‌شود.

از موارد دیگر فعالیت‌های این شرکت می‌توان به ساخت هاب اسپیندل اصلی نورد، غلتک‌های لولر و فیدرول، ساخت استریپر گاید و انجام تعمیرات تجهیزات نظیر: تعمیر چهار شاخ گاردان‌های اسپیندل اصلی نورد و غیره اشاره نمود.

هدف شما از مشارکت در نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی گروه فولاد خوزستان چیست؟

به طور اخص شناسایی منابع (لیست تامین کنندگان) در جهت خودکفایی و تامین قطعات و تجهیزات صنعتی این شرکت در سال رونق تولید و همچنین آشنایی با تامین کنندگان درون کشور و ارائه تجهیزاتی که نیازمند بومی‌سازی و ساخت داخل می‌باشند در دستور کار واحد ساخت قرار دارد.

از این رو شناخت هر چه بیشتر شرکت‌هایی که در زمینه تعمیرات تجهیزات و یا بازسازی قطعات از توان علمی و فنی لازم برخوردار بوده برای این شرکت حائز اهمیت می‌باشد. همچنین شناخت اشخاص حقیقی و حقوقی که در زمینه صنایع نورد دارای اطلاعات فنی بوده و از توان علمی بالایی جهت استفاده در زمینه مشاوره و رفع مشکلات این واحد تولیدی در بخش پروسه و فرآیند تولید برخوردار می‌باشند، نیز بسیار مهم می‌باشد.

فعالیت‌های این شرکت چه تاثیری بر بومی‌سازی فن آوری و ساخت قطعات داشته است؟

از آنجایی که شرکت فولاد اکسین خوزستان دارای تجهیزات جدیدی در عرصه صنعت می‌باشد، اقدام به بومی‌سازی کالا توسط سازندگان ایرانی باعث آشنایی و افزایش اطلاعات فنی آنها در زمینه‌های ریخته‌گری، ماشین‌کاری، عملیات حرارتی، روش‌های نیتراسیون و غیره شده است که هرکدام نیازمند تجهیز کارگاه، ابزارهای مناسب و به روز خواهد بود. این موضوع علاوه بر ایجاد افزایش اشتغال در این صنعت موجب افزایش توان علمی و فنی تامین‌کنندگان و سازندگان خواهد بود. به عبارت دیگر می‌توان گفت، تاثیر فعالیت‌های این شرکت می‌تواند در دو حوزه گسترش منابع انسانی و سرمایه‌گذاری در جهت افزایش توان مالی و فنی تامین کنندگان استانی باشد.

بنابراین در بخش گردش منابع انسانی می‌توان در دو جهت، یکی استفاده از نیروهای کاربردی و ایجاد اشتغال و همچنین آموزش و بالا بردن توان نیروهای کاری در استان قدم برداشت و در بخش سرمایه‌‌گذاری نیز می‌توان به توسعه خدمات بومی درون استانی، به کارگیری محصولات و خدمات داخلی و جلوگیری از خروج ارز و منابع از کشور اشاره کرد.

شرکت چه نقشی در جهت حمایت از سازندگان خوزستانی دارد؟

این شرکت اولویت اول ساخت قطعات (در شرایط استعلام) را به سازندگان بومی و درون استانی اختصاص داده که در این زمینه شرکت‌های دانش بنیان با توجه به وجود نفرات دانشگاهی و کارگاهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهند بود.

شایان ذکر است، شرکت فولاد اکسین خوزستان ضمن دعوت از کلیه تولیدکنندگان، سازندگان و تامین کنندگان داخلی در اولین نمایشگاه بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد که به همت گروه فولاد خوزستان و با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی و فعالان زنجیره فولاد و تامین کنندگان استانی طی 3 روز از 23 لغایت 25 مردادماه سال جاری در محل نمایشگاه دائمی اهواز برگزار خواهد شد، حضور فعال خواهد داشت.
۳۱ اَمرداد ۱۳۹۸ ۲۱:۴۱
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۵۷۱
کد خبر : ۴۳۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید