اخبار

فولاد خوزستان پیشرو در بومی‌سازی

فولاد خوزستان پیشرو در بومی‌سازی
سعید قاسم زاده
مدیر بخش نگهداری و تعمیرات

فولاد خوزستان یکی از قطب‌های مهم صنعت فولاد کشور است. این شرکت را باید محور توسعه فرهنگ بومی‌سازی در کشور دانست؛ چراکه همواره در امر بومی‌سازی و ساخت داخل قطعات و تجهیزات مورد نیاز خود پیش‌قدم بوده است. این مجموعه توانمند فولادی طی سال‌های گذشته بخش اعظمی از نیاز خود را در حوزه‌های مختلف از منابع داخلی تامین کرده است. تنها اقلام محدودی که استراتژیک هستند و ساخت آن‌ها در داخل کشور با ریسک بالایی همراه بوده، وارد می‌شدند. البته در موقعیت حساس کنونی و با توجه به تشدید شدن تحریم‌ها علیه ایران، ساخت همه قطعات و تجهیزات مورد نیاز را در دستور کار خود قرار داده و کارگروه‌هایی به این امر اختصاص یافته‌اند.

تحریم برای کشور ما، موضوع جدیدی نیست. از شروع انقلاب اسلامی تاکنون، کشور عزیزمان با انواع تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا و برخی از دیگر کشورها، در همه عرصه‌های اقتصادی، سیاسی و .... روبرو بوده است؛ تا جایی که باید اذعان کرد در مقابل همه آن‌ها آب‌دیده شده است. اما با شروع دور تازه تحریم‌های دولت ترامپ، موجی دیگر از چالش‌های جدید به سوی کشور ما سرازیر شد. به‌عنوان نمونه شرکت‌های فولادی که هنوز در تامین برخی از اقلام مورد نیاز تولید خود به خارج وابسته هستند، در تامین آن‌ها با مشکل روبرو شدند. همچنین دشواری‌های متعددی بر سر راه مقاصد صادراتی این شرکت‌ها پیش آمد.

ستاد تحریم، با موفقیت عمل کرد

گروه فولاد خوزستان نیز همانند دیگر شرکت‌های این مرز و بوم، درگیر مشکلات تازه تحریم شده است. هرچند باید خاطرنشان ساخت که این شرکت قبل از شروع دور جدید تحریم‌ها، ستاد مواجهه با تحریم تشکیل داد. در این ستاد تلاش‌های متعددی برای آماده سازی جهت پیمودن این مسیر دشوار، انجام گرفت. توجه به این موضوع در همه ارکان سازمان در دستور کار قرار گرفت و سعی شد آمادگی کامل برای رویارویی با دشوارترین شرایط و محدودیت‌های بین المللی کسب شود.

 نتیجه آن که به یاری خداوند متعال و تلاش کارکنان متعهد، متخصص و دلسوز شرکت، تا به امروز نه‌تنها با مشکل کاهش تولید مواجه نشده‌ایم بلکه برعکس، در کمیت و کیفیت تولید، افزایش و در دیگر شاخص‌های مهم نیز بهبود حاصل شده است. فروش صادراتی‌ هم مطابق برنامه‌ انجام و به کلیه سهامداران شرکت نیز سود خوبی پرداخت شده است.

استراتژی فولاد خوزستان برای کاهش وابستگی به شرکت‌های خارجی

همانطور که پیش‌تر هم اشاره شد شرکت‌های فولادی از سال‌های گذشته، در برخی اقلام وابسته به کشورهای خارجی بوده‌اند. خوشبختانه با توجه به سابقه 20 ساله شرکت فولاد خوزستان در امر بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد مورد نیاز، این مجموعه با کمترین مشکل در این زمینه روبرو بود. فولاد خوزستان با وجود بدنه محکم و ساختار منعطف توانست در کمترین زمان ممکن، بسیاری دیگر از نیاز های خود را بومی‌سازی کند. نیازهای جدید با تشکیل کمیته‌هایی شناسایی، اولویت‌بندی و منبع‌یابی شدند. در حال حاضر در اکثر این کمیته‌ها کار به اتمام رسیده، منابع جدید شناسایی و کالا‌ها تامین شده است. طبیعتا فرایند شناسایی پیمانکاران و سازندگان توانمند کشور، همچنان ادامه دارد و ما با حضور در نمایشگاه‌ها، سر زدن به شرکت‌ها، برپایی نمایشگاه‌های اختصاصی و درج فراخوان در رسانه‌ها، به دنبال گسترش کیفی بانک اطلاعاتی تامین کنندگان خودمان هستیم. در این میان شرکت‌های دانش بنیان که بنیه‌ای قوی از متخصصین ارزشمند و متعهد و همچنین انگیزه‌های عالی دارند، بسیار به کار آمده‌ و مرزهای اتکا به صنایع داخلی را گسترش داده‌اند.

97 درصد نیازهایمان به قطعات، تجهیزات و مواد را از داخل تامین می کنیم

فولاد خوزستان پیشروترین فولاد ساز کشور در بومی‌سازی است. سابقه بیش از 2 دهه فعالیت در این زمینه سبب معرفی و بومی‌سازی طرح‌های متعددی توسط این شرکت شده است. از جمله این پروژه‌ها می‌توان به طرح میدرکس در پروژه زمزم یک، انجام تمامی تحقیقات و آزمایش‌ها و تولید آزمایشگاهی و صنعتی کاتالیست‌های احیا با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان داخلی و بررسی‌های فنی و مهندسی مربوطه تا کسب نتیجه و عرضه به سایر فولادسازهای کشور، بومی‌سازی و ساخت داخل کوره‌های پاتیلی به‌عنوان یکی از تجهیزات استراتژیک فولادسازی‌های طراحی شده بر اساس فناوری قوس الکتریکی و موارد متعدد دیگری اشاره کرد. بدون شک اجرای پروژه‌های یاد شده اهمیت به سزایی در ارتقا خودباوری و سطح قابلیت سازندگان داخلی ایفا کرده است. همچنین می‌توان گفت سنگ بنای توسعه صنعت فولاد کشور بر اساس این تجارب بنا نهاده شده است. موفقیت‌های یاد شده نشان از شهامت و رشادت مدیران ادوار شرکت فولاد خوزستان دارد و عمق و نهادینگی استراتژی توسعه بومی‌سازی و حمایت از ساخت داخل را از سال‌ها پیش نشان می‌دهد.

این مهم باعث شده که تاکنون از نظر تعداد اقلام، حدود 97 درصد نیازهایمان به قطعات، تجهیزات و مواد را از داخل تامین کنیم. همچنین از نظر ریالی حدود 67 درصد مخارجمان در تامین کالا، در داخل کشور هزینه می‌شود. این رقم حدود 85 درصد بود که به علت افزایش قابل توجه قیمت الکترود گرافیتی که همچنان از خارج تامین می‌شود کاهش یافته است. البته تامین الکترود از داخل کشور در دستور کار فولادسازان داخلی قرار گرفته است و ان‌شاءالله به زودی اخبار خوشی در این زمینه شنیده خواهد شد. طبیعی است که با اتمام دیگر پروژه‌های داخلی سازی که تعریف شده‌اند، این نسبت‌ها افزایش خواهند یافت.

عزمی راسخ برای استفاده از توان داخلی

شرکت فولاد خوزستان از گذشته نسبت به هدف استراتژیک گروه در تامین از داخل پایبند بوده است. همچنین این هدف را به‌عنوان مسئولیتی اجتماعی در بهبود وضعیت جامعه اطراف خود لحاظ کرده است؛ بر همین اساس نیز رویکرد تامین نیاز از داخل را با جدیت دنبال می‌کند. با این وجود در دوران جدید تحریم‌ها با داشتن دستمایه‌هایی پر رنگ‌تر و عزمی راسخ‌تر، به عرصه‌هایی ورود کرده‌ایم که تاکنون وارد نشده بودیم. اکنون در همه زمینه‌های اقلام مکانیک، برق، ابزاردقیق، نسوز و دیگر مواد فعالیت می‌کنیم.

حمایت از بومی‌سازی

شرکت فولاد خوزستان حتی در دوره‌هایی که شرایط کشور مساعدتر بوده، به استقبال از بومی‌سازی رفته است. علاوه بر این با حضور در شرکت‌های دارای توانایی کمتر، اقداماتی برای استقرار سیستم‌های بهتر کنترل کیفی و نظام‌های مدیریتی انجام داده؛ بعضاً در این زمینه کلاس‌های آموزشی نیز برگزار شده است. همچنین این شرکت کوشیده تا با بازنگری سیستم‌های خود، ورود شرکت‌های جدید و پرداخت مطالبات را تسهیل کند. در واقع فولاد خوزستان تامین‌کنندگان خود را جزو شرکایش می‌داند که توانمندی آن‌ها، زمینه‌ساز موفقیت هرچه بیشتر این شرکت خواهد شد. ان‌شاءالله در آینده درخصوص شبکه‌سازی میان سازندگان نیز اقداماتی را آغاز خواهیم کرد. به یاری خدا در روزهای 23 لغایت 25 مرداد ماه امسال نیز نمایشگاه تخصصی بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان را در دست اقدام داریم که گام بزرگی در زمینه شناسایی شرکت‌های جدید برای ما به‌شمار می‌رود و همچنین موقعیتی برای ارائه توانمندی‌های ایشان میان تمام بازدیدکنندگان از دیگر صنایع خواهد بود. در حال نهایی کردن نمایشگاه مجازی نیازهای جدید قطعات، تجهیزات و مواد گروه هستیم که امید می‌رود تا قبل از برپایی نمایشگاه، رونمایی شود.

صرفه جویی ارزی و افزایش توان داخلی صنایع کشور

با توجه به بالا رفتن کیفیت قطعات، تجهیزات و مواد ساخت داخل، هر روز شاهد موفقیت‌های بیشتری در این زمینه هستیم. جایگزینی تامین اقلام مورد نیاز شرکت از داخل، قطعاً تاثیر فوری بر جلوگیری از خروج ارز از کشور خواهد داشت. همچنین با توجه به کاهش بسیار زیاد زمان تامین و قابلیت اتکا به پایداری این اقلام به دلیل داشتن منشا تولید داخل، پایداری تولید نیز تضمین می‌شود. طبیعتاً این چرخه، چرخه سالمی است که هم افزایی ایجاد می‌کند. تامین از داخل، خیال ما را راحت و کیفیت و کمیت ِکار سازندگان این اقلام را نیز افزایش می‌دهد. همچنین سبب ایجاد موقعیت‌های شغلی واقعی و پایدار خواهد شد.

سازمان‌های دولتی همراه صنایع باشند

صنعت، شاید بیشتر از سایر بخش‌ها نیاز به ثبات در همه عرصه‌های اقتصاد دارد تا بتواند شکوفا شود. بنابراین ارگان‌های دولتی باید هرچه بیشتر همراه صنایع باشند تا آن‌ها بتوانند مسیر پر فراز و نشیب خود را پشت سر بگذارند. تسهیل قوانین دست و پاگیر برای شرکت‌ها، حذف بسیاری از قوانین متناقض، کاهش و بهینه سازی قوانین و مقررات موجود، تصویب قوانین متناسب با شرایط حال حاضر کشور که آن را رویارویی با جنگی تمام عیار در حوزه اقتصاد می‌بینیم، همه و همه باعث رونق و چرخیدن سریع‌تر چرخ‌های صنعت خواهد شد. همچنین با کنترل بسیاری از شاخص‌ها می‌توان، جذبه سرمایه‌گذاری در بخش صنعت را افزایش داد و سرمایه‌ها را به این سمت و سو سوق داد. بدون شک اجرای این دست اقدامات تاثیر به سزایی بر کارآفرینی خواهد داشت که یکی از نیازهای اصلی کنونی جامعه ماست.

سخن آخر

در پایان امیدواری عمیق خود را به افق آینده ی صنعت کشور ابراز می‌دارم. جوانان متخصص در جای جای کشور عزیزمان و در کارگاه‌های کوچک و بزرگ در حال تکاپو و خلق ایده و محصول هستند؛ همین تلاش شک و تردیدی بر آینده روشن کشور نمی‌گذارد. بنابراین چه با وجود تحریم‌های ظالمانه ایالات متحده آمریکا چه بی وجود آن، با درایت، تعقل و خردورزی بیشتر می‌توان از این مرحله سخت تاریخی و شرایط جدید نیز عبور کرد. ایران عزیز در کوره راه‌های تاریخ، فراز و نشیب بسیار دیده و از همه سربلند به در آمده است. زمستان خواهد گذشت ولی رو سیاهیش به ذغال خواهد ماند...

۳۱ اَمرداد ۱۳۹۸ ۲۱:۲۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۷۹۳
کد خبر : ۴۳۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید