اخبار

نادری، معاون خرید :پایداری تولید نیازمند توسعه مشارکت‌هاست

نادری، معاون خرید :پایداری تولید نیازمند توسعه مشارکت‌هاست
شرکت فولادخوزستان در زمینه بومی‌سازی صنعت فولاد در سطح کشور درخشش چشمگیری داشته و به پیشرفت‌های زیادی نائل گشته است. این پیشرفت‌ها، شرکت فولاد خوزستان را در رده سه شرکت پیشرو ملی در عرصه بومی‌سازی قرارداده است.

بگفته مدیرعامل شرکت، این موفقیت‌ها مرهون تلاش تمامی سخت کوشانی است که نزدیک به چهار دهه دراین صنعت حضور فعال داشته‌اند و همگان در افتخار رسیدن به قله‌ی خوداتکایی صنعت سهیم‌اند.

در این میان و بمنظور تشریح برخی از تلاش‌های همکاران در بخش خرید گفت و گویی را با محمد نادری، معاون خرید شرکت فولاد خوستان انجام داده‌ایم که در ادامه می‌خوانیم.

 

با توجه به برگزاری اولین نمایشگاه بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان معاونت خرید چه وظیفه‌ای را بر عهده دارد؟

ضمن سپاس از اینکه این فرصت را در اختیار بنده قرار دادید تا استراتژی‌ها، اقدامات و برنامه‌های این معاونت پیرامون امر بومی‌سازی را به همکاران مجموعه و شرکای تجاری‌مان در بیرون شرکت انتقال دهم. فعالیت‌های این معاونت پیرامون برگزاری اولین نمایشگاه بومی‌سازی قطعات، تجهیزات و مواد گروه فولاد خوزستان مشتمل بر چهار حوزه به شرحی است که در ادامه می‌آید. در حوزه اول اقلام و مواد تامین شده از خارج کشور که اولویت‌های بومی‌سازی ما شناخته می‌شوند، به یاری متولیان در بخش‌های کنترل موجودی و سفارشات قطعات و مواد، شناسایی شده و مشخصه‌های فنی آنها شامل شرح کالا و نقشه‌های مربوطه از طریق نمایشگاه مجازی بومی‌سازی، کتابچه بومی‌سازی، بولتن و بروشورهای مربوطه در معرض دید سازندگان و تولید کنندگان قرار می‌گیرد.

در حوزه دوم، مدیریت انبارها و کنترل کالا به یاری متولیان مربوطه در بخش نگهداری و تعمیرات برخی از قطعات و تجهیزات قابل انتقال را آماده‌سازی نموده و به محل نمایشگاه جهت بازدید سازندگان و تولیدکنندگان انتقال خواهند داد.

در سومین حوزه کارشناسان ما در معاونت خرید در خلال نمایشگاه از طریق نشست‌های تخصصی با سازندگان و تامین­کنندگان، اطلاعات لازم را در خصوص اولویت­های بومی­سازی فولاد خوزستان ارائه می‌دهند و در حوزه پایانی تیم ارزیابی تامین‌کنندگان بمنظور بهره‌مندی کامل از ظرفیت نمایشگاه جهت شناسایی سازندگان و تولیدکنندگان توانمند، راهنمایی‌های لازم را جهت ثبت نام در پورتال تامین­کنندگان به عنوان اولین گام توسعه مشارکت با آنها ارائه داده و پیگیری‌های آتی را تا اضافه شدن آنان به لیست تامین کنندگان بالقوه گروه فولاد خوزستان بر عهده می‌گیرد.

در زمینه بومی‌سازی تاکنون چه فعالیت‌هایی صورت گرفته و چه برنامه‌هایی برای توسعه آن در سال جاری دارید؟

اقدامات متعددی طی سنوات قبل در شرکت فولاد خوزستان در خصوص بومی‌سازی و حمایت از تولیدهای داخلی انجام شده است. این اقدامات شامل ارائه دانش فنی و تخصصی به تولیدکنندگان و سازندگان از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و در اختیار قرار دادن نقشه‌های فنی، حمایت‌های مالی نظیر اولویت در پرداخت و همچنین ارائه پیش پرداخت به آنان، ایجاد امکان تست محصولات در خط تولید فولاد خوزستان و... بوده است که به سبب آن موفق به بومی‌سازی 25 هزار و 457 قطعه تاکنون شده­ایم.

لیکن تحولات سیاسی و اقتصادی که از سال پیش تاکنون در بازارهای جهانی و در کشورمان رخ داد ما را به این باور رساند که جهت پایداری تولید نیازمند توسعه این اقدامات و مشارکت‌ها می‌باشیم، لذا امیدواریم که از این فرصت برپایی نمایشگاه در وهله اول بمنظور شناسایی تولیدکنندگان و سازندگان توانمند و در وهله دوم جهت حمایت از آنان در راستای تولید و ساخت، بویژه اولویت‌های بومی‌سازی گروه فولاد خوزستان نهایت بهره را ببریم.

خوزستان یکی از قطب‌های صنعت کشور است با توجه به شرایط فعلی کشور و افزایش تحریم‌ها، توانایی صنایع کوچک درون استانی را برای استمرار این جایگاه و توسعه آن مناسب می‌دانید؟

از سال 97 تاکنون بالغ بر 87 درصد از اقلام مود نیاز شرکت فولاد خوزستان توسط تولیدکنندگان و سازندگان استانی تامین شده است که علاوه بر حمایت‌های فولاد خوزستان مبین توانمندی‌های تولیدکنندگان درون استانی نیز بوده است. لیکن براساس نیاز گروه فولاد خوزستان و همچنین مسئولیت‌های اجتماعی ما مبنی بر تقویت صنعت استان، ان شاءالله در سال جاری سعی‌مان براین است که با ایجاد فرصت‌های مشارکت بیشتر و حمایت­ها از سازندگان ضمن بومی‌سازی انواع بیشتری از اقلام در درون استان، با ایجاد اولویت جهت حمایت تولیدکنندگان درون استانی، این نسبت را نیز افزایش دهیم.

 

تاکید بر بومی‌سازی و تولید داخلی چه مزیت‌هایی برای گروه فولاد خوزستان دارد؟

همانگونه که استحضار دارید بازگشت مجدد تحریم‌ها و به تبع آن رکود بازار داخل از ابتدای سال گذشته و دشواری­هایی که در تامین بسیاری از قطعات و تجهیزات برای گروه فولاد خوزستان همانند بسیاری شرکت‌های دیگر حاصل شد بار دیگر اثبات کرد که سرمایه‌گذاری در توانمندسازی سازنده‌های داخلی تنها گزینه پیش رو جهت اطمینان از تامین پایدار مواد و قطعات تولیدی است. ضمن اینکه در بسیاری از موارد به سبب قیمت پایین‌تر تولیدهای داخلی نسبت به نمونه‌های مشابه خارجی، کاهش هزینه‌های تامین مواد و قطعات را نیز به دنبال داشت. از بُعد مسئولیت‌های اجتماعی این فعالیت‌ها نقش موثری در کاهش خروج ارز از کشور و باعث ایجاد اشتغال پایدار در استان خواهد شد.

امیدوارم با برنامه‌ریزی و استمرار فعالیت‌های بومی‌سازی، نهایت بهره‌مندی را از مزیت‌هایی که هم‌افزایی مابین ما و سازندگان توانمندمان به ویژه در درون استان حاصل می‌نماید، استفاده برده و به یاری خدا و همکاری یکدیگر گام‌های موثری در مسیر بومی‌سازی برداریم.
۳۱ اَمرداد ۱۳۹۸ ۲۱:۱۴
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۰۵۲
کد خبر : ۴۳۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید