اخبار

برای سومین سال متوالی واحد نت پشتیبان فنی احیاها، عنوان مقاله برتر را کسب کرد

برای سومین سال متوالی واحد نت پشتیبان فنی احیاها، عنوان مقاله برتر را کسب کرد
کنفرانس پایش وضعیت و عیب‌یابی تجهیزات دوار یکی از کنفرانس‌های تخصصی و مهم در زمینه CM می‌باشدکه هرساله با همت دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌گردد. شرکت فولاد خوزستان نیز در این کنفرانس هر ساله مقالاتی را ارائه می‌دهد.
تعریف:
 آنالیز ارتعاشات (Vibration Condition Monitoring) VCM: در این روش ارتعاشات ماشین اندازه‌گیری می‌شود. براساس آن و به کمک طیف‌های فرکانسی و سیگنال زمانی وضعیت دستگاه سنجیده می‌شود و در صورت وجود عیب می‌توان آن را تشخیص داد.
روش  VCM نخست به ما کمک می‌کند خرابی‌های تجهیزات را پیش از آن‌ که منجر به توقف اضطراری واحد شود، تشخیص داده و در گام بعد اقدامات اصلاحی به منظور پیشگیری از اتفاقات مشابه انجام می‌شود.
اکبر بیژنی‌پور؛ رئیس نت پشتیبان فنی احیا در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی گفت: شرکت فولاد خوزستان هر ساله با ارائه مقاله در کنفرانس پایش وضعیت شرکت می‌کند، سال گذشته نیز این شرکت با عرضه هفت مقاله در سیزدهمین کنفرانس پایش وضعیت و عیب‌یابی تجهیزات دوار شرکت نمود.
وی مقالات پذیرفته شده در کنفرانس CM دانشگاه شریف جهت ارائه شفاهی را به شرح زیر برشمرد:
1.  کاهش ارتعاشات مجموعه فن هوای اصلی واحد احیاء دو فولاد خوزستان از طریق تقویت شاسی، گردآوری محمد جواد مهرابیان.
2.  استفاده از تکنیک آنالیز ارتعاشات در عیب‌یابی و پیگیری روند خرابی بیرینگ فن دودکش مدول سه بخش احیاء فولاد خوزستان با همت علی الله‌پناه.
3.  استفاده از تکنیک آنالیز ارتعاشات در عیب‌یابی الکتروموتور B51 واحد زمزم دو فولاد خوزستان، به قلم  امیر خوشنام.
4.  پایش وضعیت و مقایسه عیوب گیربکس‌های بخش احیاء فولاد خوزستان به کمک آنالیز ارتعاشات با نگارش محسن تاج‌پور.
5.  تشخیص روانکاری نامناسب در بیرینگ‌ها به کمک آنالیز ارتعاشات، با گردآوری اکبر بیژنی‌پور.
6.  تأثیر لقی و فرسودگی در گیربکس بر طیف فرکانسی، نوشته‌ی رضا اقبالی دهکردی.
7.   شناخت و تشخیص لقی بیرینگ و بررسی اقدام اصلاحی، نوشته‌ی مسعود سلمانیان.
بیژنی پور در ادامه بیان داشت: در کنفرانس پایش وضعیت و عیب‌یابی تجهیزات دوار از میان تمامی مقاله‌هایی که از سطح کشور در آن شرکت می‌کنند، 6 مقاله به عنوان مقاله برتر شناخته می‌شود، که دراین کنفرانس، مقالات امیرخوشنام «استفاده از تکنیک آنالیز ارتعاشات در عیب‌یابی الکتروموتور B51» و رضا اقبالی دهکردی «تاثیر لقّی و فرسودگی در گیربکس بر طیف فرکانسی» به عنوان مقالات برتر شناخته شدند.
وی افزود: در مقاله امیر خوشنام سطح ارتعاشات الکتروموتور B51 در واحد زمزم 2 با اقدام اصلاحی بر روی پایه الکتروموتور مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. در نتیجه انجام آن، لرزش بالای الکتروموتور به زیر 1 میلیمتر برثانیه کاهش داده شد. در  مقاله‌های CM  معمولاً پس از بررسی و عیب‌یابی‌، به اصلاح و رفع مشکل در زمان مناسب اقدام می‌گردد. اما در این مقاله به اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه به منظور جلوگیری از بروز عیب در تجهیز اشاره می‌شود.
مقاله ارائه شده به‌وسیله رضا اقبالی دهکردی با عنوان «تاثیر لقّی و فرسودگی در گیربکس بر طیف فرکانسی» بیانگر این مطلب است که عیب‌یابی و داده‌برداری از تجهیزات در این واحد، بر اساس استانداردهای جهانی باCM ، تنها 60 درصد از خرابی‌ها را می‌توان تشخیص داد. این مقاله به بررسی یکی از نمونه‌هایی که رصد خرابی آنها در پایش معمولی VCM نمی‌گنجد، و نیاز به استفاده از روش‌هایی دیگر برای پایش وضعیت آن‌ها اشاره دارد.
رئیس نت پشتیبان فنی احیاء در ادامه تصریح نمود: تجهیزاتی که در واحد نت احیا مورد پایش قرار می‌گیرند، با رصد آن‌ها به‌وسیله بازرسان این واحد عیب یابی شده و قبل از گسترش عیب و توقف واحد، برنامه‌ریزی برای تعویض آن تجهیزات انجام می‌شود. پس از تعویض تجهیز، خرابی بوجود آمده مورد تحلیل و ریشه‌یابی قرار می‌گیرد. بنابراین پیرو هر خرابی، متولّی تجهیز از آغاز تا پایان پروسه را دنبال نموده و با داشتن اطلاعات کامل، آمادگی لازم برای ارائه مقاله بوجود می‌آید. نتایج بررسی‌های بازرسان CM نیز در بازسازی(تعمیر) و بهره‌برداری تجهیزات دوار لحاظ می‌شود.
همچنین فعالیت‌های انجام شده توسط واحد نت پشتیبان، به بهترین وجه اجرا و با کسب تجربه در سیستم مدیریت دانش ثبت می‌شود.
در ادامه وی با بیان اینکه علاوه بر سیزدهمین کنفرانس، در کنفرانس‎های یازدهم و دوازدهم نیز مقاله‌های گروه CM بخش احیا به عنوان مقالات برتر این کنفرانس تخصصی شناخته شدند، اذعان داشت: مقاله برتر دوازدهمین کنفرانس پایش وضعیت تجهیزات دوار با عنوان «کاهش بار دینامیکی در بیرینگ گیربکس و کمپرسورهای پروسس بخش احیاء جهت افزایش عمر آنها» با تلاش محسن تاج پور و مسعود سلمانیان تهیه شد.

رئیس نت پشتیبان افزود: در مقاله مذکور سعی شده است با کمک آنالیز ارتعاشات این نتیجه حاصل شود که سهم عمده‌ی بار دینامیکی وارده به بیرینگ‌های گیربکس از ناحیه کمپرسور است که به گیربکس انتقال داده می‌شود و دمپینگ ارتعاشی به درستی بین دو تجهیز صورت نمی‌گیرد. در نهایت عمر بیرینگ‌ها کاهش یافته و با تغییر طرح در کمپرسور، بارهای دینامیکی وارده به بیرینگ‌ها تا حدود قابل توجهی کاهش یافته است. همچنین این طرح تاییدیه شرکت Aerzen آلمان را نیز برای اجرا دریافت نموده است.

بیژنی‌پور در ادامه بیان داشت: در یازدهمین کنفرانس CM مقاله «ریشه‌یابی علت خرابی بیرینگ گیربکس 51 زمزم 2 با کمک استاندارد ISO15243 و تحلیل نیروهای وارده بر چرخنده‌های گیربکس» با همت محسن تاج پور در این کنفرانس ارائه شد. در این مقاله نیز سعی شده بود با کمک ریشه‌یابی علل خرابی بیرینگ گیربکس مدول زمزم 2، با استفاده از استانداردهای خرابی بیرینگ شرکت SKF  و همچنین با تحلیل نیروی چرخدنده‌های گیربکس مذکور، راه حل مناسبی برای پیشگیری از خرابی آن ارائه شود.

بیژنی‌پور درباره مقاله ارائه شده در سمپوزیوم فولاد در سال 97 اذعان داشت: این مقاله « افزایش دور گیربکس 3C2.02  برای افزایش راندمان کمپرسورهای استفاده شده در واحدهای احیاء به منظور بالابردن جریان گاز»، که بوسیله مهندس مهرابیان شاغل در واحد نت پشتیبان فنی احیا تهیه و تنظیم شده بود، بصورت پوستر پذیرفته شد.

در این مقاله سعی شده است تا روشی جدید به جای تعویض تجهیزات حیاتی واحد احیاء مستقیم که همان کمپرسورهای جابه‌جایی گاز می باشند، معرفی شود. چرا که این تجهیزات پس از مدتی کارکرد دچار فرسایش قطعات داخلی شده و با اُفت جابه‌جایی گاز، سبب کاهش ظرفیت تولیدی واحدهای احیاء می‌شوند. از این رو با اجرای این روش، هزینه‌های هنگفت تهیه این تجهیزات و دشواری‌های مراحل خرید آنها با روشی ارزان‌تر و راحت‌تر  برطرف شود و با توکل بر خدا توانستیم با تکنیک جایگزین کردن گیربکسی با دور بالاتر در این کمپرسورها موجب جبران کاهش راندمان شویم.

در پایان گفت و گو، رئیس نت پشتیبانی احیاء با تشکر از همکاران خود گفت: کارکنان این واحد با جدیت پروسه CM را پیگیری نموده، همچنین برای آنان حضور در سمینارها برای اشتراک دانش و کسب افتخار برای واحد احیا و شرکت فولادخوزستان از اهمیت بالایی برخوردار است.

۳۱ تیر ۱۳۹۸ ۱۴:۰۹
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۵۱۷
کد خبر : ۴۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید