اخبار

رسالت، ماموریت و تلاش ما کمک به پایداری تولید گروه فولاد خوزستان است

رسالت، ماموریت و تلاش ما کمک به پایداری تولید گروه فولاد خوزستان است
فولاد خوزستان با سابقه 4 دهه فعالیت در صنعت فولاد کشور، روزهای مختلفی را در این عرصه تجربه کرده و اینک با تکیه بر این تجربه‌ها و دست‌یابی به ساختاری منسجم، ماموریتی به منظور پایداری تولید و توسعه‌ای در جهت به روزرسانی خطوط تولید و حفظ سهم بازار را دنبال می‌کند.
در گفتگو با مدیرعامل شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فراگیر جنوب عنوان شد؛
رسالت، ماموریت و تلاش ما کمک به پایداری تولید گروه فولاد خوزستان است
 فولاد خوزستان با سابقه 4 دهه فعالیت در صنعت فولاد کشور، روزهای مختلفی را در این عرصه تجربه کرده و اینک با تکیه بر این تجربه‌ها و دست‌یابی به ساختاری منسجم، ماموریتی به منظور پایداری تولید و توسعه‌ای در جهت به روزرسانی خطوط تولید و حفظ سهم بازار را دنبال می‌کند. 
در این بین اما تاکید مهندس کشانی، مدیرعامل محترم شرکت بر استفاده حداکثری از توانایی درون مجموعه در قالب یک گروه واحد، توانسته برند فولاد خوزستان را بیش از گذشته تقویت و نام آن را در عرصه‌های دیگر صنعت فولاد ایران مطرح نماید.
در میان شرکت‌های گروه که اکنون تعداد آن از انگشتان دو دست هم فراتر می‌رود، شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فولاد جنوب با ارائه خدمات مطالعاتی، فنی و مهندسی، بازرسی فنی و همچنین ورود به حوزه راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحدهای تولیدی طی سال‌های اخیر نقش مهمی ایفا کرده است.
مدیرعامل این شرکت می‌گوید: رسالت، ماموریت و تلاش ما کمک به پایداری تولید گروه فولاد خوزستان و انتقال دانش فنی و تجربه‌ها ارزنده کارکنان ارزشمند فولاد خوزستان به صنعت فولاد کشوراست. 
برای کسب اطلاعات بیشتر از روند فعالیت‌های این شرکت با مهندس عباس تفضلی هم کلام شده‌ایم. 
در ادامه این گفت و گو را دنبال کنید: 
مهندسین مشاور پیشگامان فراگیر جنوب از جمله شرکت‌های گروه فولاد می‌باشد که در سالیان اخیر اهداف از پیش تعیین شده را محقق ساخته است؛ از سابقه و پیدایش این شرکت بگویید.
شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فراگیر جنوب، در سال ۱۳۸۹ توسط جمعی از مدیران ارشد و متخصصین امر در زیرمجموعه سرمایه‌گذاری و توسعه فولاد جنوب تاسیس شد و اواخر سال ۱۳۹۵، ٧٠ درصد سهام این شرکت را فولاد خوزستان از طریق شرکت گروه توسعه تجارت فراگیر خریداری کرد. از آن زمان این شرکت فعالیت خود را به صورت تخصصی در ارتقاء کارهای حوزه مهندسی، اتوماسیون صنعتی، مهندسی معکوس، بازرسی فنی، تدوین و استقرار سیستم‌های نگهداری و تعمیرات و کدینگ، راه‌اندازی، بهره‌برداری و سایر حوزه‌ها گسترش داد. به صورت کلی می‌توان گفت که این شرکت با ارائه خدمات تخصصی در صنعت فولاد کشور و بکارگیری سرمایه‌های انسانی متخصص و با انگیزه جهت ارزش آفرینی برای ذینفعان خود تلاش می‌نماید. 
عمده فعالیت‌های شرکت مهندسین مشاور پیشگامان فراگیر جنوب در چه حوزه‌هایی است؟
فعالیت‌های شرکت در حوزه خدمات مشاوره مهندسی از فاز مرحله اول، دوم و سوم تشکیل شده است. در حوزه نظارت کارگاهی، پروژه‌های فولاد خوزستان و فولاد شادگان را داریم و در حال مذاکره برای ورود به پروژه‌های زیرمجموعه شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد هستیم. در حوزه مهندسی معکوس، پروژه‌هایی در بخش‌های مختلف شرکت فولاد خوزستان داشته و در حال مذاکره با شرکت فولاد شادگان و شرکت صنعتی و معدنی توسعه فراگیر سناباد جهت همکاری می‌باشیم.
در بخش عملیات‌های بازرسی فنی تجهیزات حین ساخت، با فولاد خوزستان همکاری داشته و همچنین در پروژه‌های فولاد شادگان و توسعه فراگیر سناباد نیز پیگیر این امر هستیم. همچنین تدوین و استقرار سیستم‌های نت (PM) و کدینگ در شرکت فولاد شادگان و توسعه فراگیر سناباد درحال انجام است.
اجرای پروژه‌های اتوماسیون صنعتی یکی از ماموریت‌ها و تکالیف محوله به این شرکت می‌باشد که در ابتدای سال ۹۷ برای شرکت تدوین شده و در حال گسترش روز افزون آن هستیم. در حوزه بازرسی سازه‌های صنعتی و نت سازه‌های صنعتی، در شرکت فولاد خوزستان نیز پروژه‌هایی داریم.
نگهداری، پشتیبانی، به روزرسانی و توسعه سیستم‌های مدیریت اطلاعات یکپارچه (MIS) شرکت فولاد خوزستان و کلیه  شرکت‌های تابعه نیز یکی دیگر از ماموریت‌های ما در شرکت  مهندسین مشاور پیشگامان فراگیر جنوب است که توسط پرسنل این شرکت در حال انجام است.
همچنین بحث راه اندازی و بهره‌برداری در این شرکت از اواخر سال ۱۳۹۵ آغاز شده است که با حضور در راه اندازی کارخانه احیا مستقیم شرکت فولاد شادگان آغاز و بعد از آن با حضور در راه اندازی کارخانه احیای مستقیم نی ریز، میانه و بافت ادامه یافته است. در حال حاضر نیز مذاکراتی در راستای راه اندازی و بهره‌برداری کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی سناباد در دست انجام داریم.
در حوزه مهمی مانند «مهندسی معکوس و بومی‌سازی» چه مسیری را طی کرده‌اید؟
نه تنها در شرایط حاد تحریمی فعلی بلکه در تمام شرایط، انجام مهندسی معکوس قطعات یکی از الزامات صنعت برای قطع وابستگی، اثبات توانایی‌ها و توسعه یافتگی است. هر چند که اقدام به انجام هر کاری در فاز صفر مشکلات خاص خود را بدنبال دارد اما این موضوع مانعی برای یافتن راه حل و رفع مشکل نیست. وقتی ما یک مهندسی معکوس را انجام می‌دهیم ممکن است در حوزه دانشی آن کمبودهای داشته باشیم که می‌توان با استفاده از توان دانشگاهی این ضعف را پوشش داد. همچنین در حوزه تامین متریال قطعات ممکن است با کاستی‌هایی مواجه شویم که در این امر نیز نیاز است شرکت‌های تولید کننده مواد اولیه هم راستا با انجام این گونه عملیات و مهندسی معکوس انعطاف لازم را داشته باشند و با پروژه‌ها هماهنگ شوند. ممکن است کاهش و یا نقص‌هایی در تکنولوژی تولید و یا ابزار کار تولید آن محصول وجود داشته باشد که باید با سازنده‌های مختلف ارتباط گرفت و توان بالقوه‌ای که وجود دارد را به بالفعل تبدیل کرد و در برخی موارد ممکن است علیرغم یافتن راه حل برای تمام موارد فوق، سرمایه‌گذاری برای تولید صنعتی توجیه اقتصادی نداشته باشد که در این حالت، حمایت شرکت‌های بزرگ را برای سرمایه‌گذاری و یا اطمینان به سرمایه‌گذار برای خرید انحصاری بلند مدت البته با رعایت صرفه و صلاح دو طرف می‌طلبد و در نهایت این روندی است که همه کشورها برای صنعتی شدن در آن گام برداشته و برای رسیدن به این جایگاه از جایی حرکت را آغاز کرده‌اند. کار مهندسی معکوس یک عملیات تیمی است که در مجموعه شرکت ما، فولاد خوزستان، مجموعه صنعت فولاد و در کل کشور نیاز به همفکری و همکاری وجود دارد. در حال حاضر عملیات تدوین مدارک مورد نیاز ساخت و تامین قطعات و تجهیزات خاص به روش مهندسی معکوس در فولاد خوزستان توسط شرکت پیشگامان در حال انجام است و با دستور مدیرعامل محترم فولاد خوزستان کمیته‌ای به منظور افزایش دامنه عملکرد این فعالیت از طریق شرکت پیشگامان از مرحله شناسایی قطعات خاص تا مرحله تامین قطعه از داخل به روش بومی‌سازی فعال شده است.
عملکرد شرکت در سال‌های گذشته چگونه بوده است؟
شرکت در سال ۱۳۹۴ حدود 18 میلیارد ریال درآمد داشته است. در سال ۱۳۹۵ با توجه به اینکه فولاد خوزستان سهام شرکت را خریداری کرد عملکرد این شرکت رشد ۳۰۰ درصدی را تجربه کرد، و به 52 میلیارد ریال رسید، در سال ۱۳۹۶ این رقم به ٢٢٠ میلیارد ریال و در سال ۹۷ به ٣٢٥ میلیارد ریال رشد رسید. پیش بینی ما این است که بودجه تحولی ما در سال ۹۸ صعود این رقم به بیش از ٦۱۰ میلیارد ریال باشد و این نشان‌دهنده عزم راسخ برای جهش و برنامه‌های تحولی که مدنظر مدیریت ارشد سازمان است می‌باشد و ان شاءالله بتوانیم در افق ۱۴۰۴ یکی از شرکت‌های بزرگ مهندسی و به نام در حوزه فولاد باشیم. 
در سال ۹۷ چه اتفاقاتی باعث توسعه خدمات شرکت پیشگامان فراگیر جنوب شد و چه برنامه‌هایی برای سال جاری و افق ١٤٠٤ دارید؟
بخشی از این موضوع به ورود شرکت به حوزه‌های جدید مانند راه‌اندازی و بهره‌برداری فولاد میانه، راه اندازی فولاد بافت، قرارداد پروژه پساب فولاد شادگان و پروژه‌های اتوماسیون صنعتی فولاد خوزستان مرتبط است. ما امسال هم این روند را ادامه می‌دهیم و با گسترش بازار کار، خصوصاً حوزه اتوماسیون صنعتی، قصد داریم تجربه گرانبهای این مجموعه را انتقال دهیم. همچنین با تجدید ساختار سازمانی، گسترش واحد اتوماسیون صنعتی را در برنامه داشته و امیدواریم با اقدامات صحیح بتوانیم هم در شرکت‌های تابعه و هم در کل صنعت فولاد کشور، اتوماسیون صنعتی را گسترده ساخته و در حوزه راه اندازی، بهره‌برداری، انتقال دانش فنی و خدمات مهندسی برای بخش توسعه با حمایت‌های مدیر عامل فولاد خوزستان با شرکت توسعه فراگیر سناباد به جمع بندی خوبی دست یابیم. همچنین در خصوص افق ۱۴۰۴ لازم است که این اهداف را با جدیت دنبال کرده و با استفاده از دانشی که در فولاد خوزستان وجود دارد، از انتقال آن به صنعت فولاد کشور نهایت استفاده را برده و از ظرفیت‌های ایجاد شده شرکت برای رشد صنعت کشورمان استفاده کنیم.
رسیدن به این اهداف قطعاً نیازمند یک روحیه منسجم در مجموعه است. شما چه پیامی به کارکنان پیشگامان دارید؟
نیروی انسانی شرکت پیشگامان بالغ بر ۳۰۰ تن است. ما در مجموعه، افراد توانمند و با تجربه‌ای داریم که برای انتقال دانش آنان به نسل جدید نهایت تلاشمان را بکار گرفته‌ایم. نیروی انسانی توانمند بزرگترین برگ برنده شرکت است و بر همین اساس در پروژه بهره‌برداری فولاد میانه حدود ۷۰ نیرو داریم و در حوزه مشاوره نیز فعال هستیم. از کارکنان شرکت انتظار می رود که در وهله نخست به عنوان یک نیروی فولادی، به گروه فولاد خوزستان تعلق خاطر داشته باشند و در کنار آن با روحیه همدلی موجب بالارفتن جایگاه فولاد خوزستان در این صنعت و همچنین باعث سرافرازی استان خوزستان در کشورمان شوند.
سخن پایانی
رسالت، ماموریت و تلاش ما کمک به پایداری تولید گروه فولاد خوزستان و انتقال دانش فنی و تجربه‌های ارزنده کارکنان ارزشمند فولاد خوزستان به صنعت فولاد کشوراست. لذا ادامه این مسیر سیاست گذاری‌های خاص خودش را می‌طلبد و امیدوارم با برنامه‌ریزی صحیح و همچنین حمایت‌ها و کمک‌های مدیر عامل فولاد خوزستان در کنار همت ستودنی و خالصانه کارکنان شرکت پیشگامان برای پیشبرد این اهداف گام‌های موثری برداریم.
۳۰ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۰۱
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۱۱۴
کد خبر : ۴۰۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید