اخبار

همایش خانوادگی "سبک زندگی رضوی" ویژه زوجین شرکت فولاد خوزستان

همایش خانوادگی "سبک زندگی رضوی" ویژه زوجین شرکت فولاد خوزستان
همایش خانوادگی "سبک زندگی رضوی" ویژه زوجین با حضور جمعی از خانواده های کارکنان شرکت فولاد خوزستان در تالار طوبی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی، همایش یادشده با قرائت آیاتی چند از قرآن مجید توسط محمد عبادی از کارکنان فولاد خوزستان و پخش سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران آغاز و با اجرای محسن صفری از مجریان استانی رادیو خوزستان و مدیحه سرایی و مولودی خوانی ایمان قره باغی منش ادامه یافت.
در ادامه حجت الاسلام سید موسوی فاضل، مشاور خانواده و سخنران این همایش که از مشهد مقدس به جمع خانواده بزرگ فولاد آمده بود، اظهار داشت: در پنجمین دهه پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد بروز مجموعه ای از رنج‌های اجتماعی هستیم که با ساختار این انقلاب تناسب ندارد؛ متاسفانه در لایه های اجتماعی شاهد پدیده هایی مانند طلاق، خودکُشی، ازدواج‌های پارت‌نِری، گسست در روابط خانواده و سقط های غیر ایمن هستیم که وجود چنین پدیده هایی در کشور اسلامی یک پارادوکس به شمار می‌‌آید.
وی گفت: در خانواده مسلمان نباید تا این حد گسست و گسل های عاطفی حاکم شود؛ اسلام مکتبی است برای تمامی دوران‌ها و ملت ها، ولی ما نتوانستیم از این برنامه دینی استفاده نماییم.
موسوی فاضل با اشاره به عوامل غبارگرفتن زندگی انسان‌ها تصریح نمود: توهماتی مانند مدرک زدگی، سن زدگی و پست زدگی سه عامل غبارگرفتن زندگی ها شده است؛ یک عده در جامعه، زمانی که به سطحی از سواد می رسند، از حیطه موعظه دینی دور شده و خود را بی نیاز می‌دانند؛ دانش تا زمانی که به بینش تبدیل نشود به درد کسی نمی‌خورد. 
وی در ادامه سخنان خود گفت: عده‌ای دیگر با بالا رفتن سن، خود را عقل کل دانسته و تجربه‌ها را کافی می‌دانند؛ اگر با افزایش سن بشر از وحی بی نیاز می‌شد، انبیای الهی بسوی مردم فرستاده نمی‌شدند. موسوی فاضل تصریح کرد: دوران زندگی انسان همانند چهار فصل سال است؛ فصل بهار زندگی یعنی جوانی از تولد تا ۳۰ سالگی است؛ تابستان فصل میان‌سالی عمر می باشد که از سن ۳۰ تا ۴۰ سالگی است؛ در این فصل انسان ها پخته شده و تنش‌ها کمتر می‌شوند؛ فصل سوم از ۴۵ تا ۶۰ سالگی بوده که همچون پاییز، انرژی ها به آرامی از بدن خارج می‌شوند و در نهایت فصل چهارم که به زمستان زندگی معروف است از سن ۶۰ تا ۱۰۰ سالگی می باشد و بدن رو به کهولت می‌ رود.
وی تاکید نمود: بهترین دوران زندگی دوره جوانی و پس از آن دوره میان‌سالی است که به دوران پختگی معروف می باشد؛ در این دوران بیش از هر دورانی انسان نیاز به موعظه دارد.
وی تاکید نمود: عده ای از انسان ها با گرفتن پست و مقام، از مواعظ دینی فاصله گرفته و در مدار سلامت روان دچار اختلال می‌شوند؛ خواص در جامعه بیشتر از دیگران نیاز به موعظه دارند. تمام انبیای الهی در طول تاریخ تلاش نمودند که بشر را از بند من گفتن رها سازند.
موسوی فاضل با اشاره به حفظ حرمت انسانی در منزل اظهار داشت: در منزل اگر بی‌ ارزشی و حرمت شکنی صورت گیرد، آغازگر سردی و گرایش به انحرافات اخلاقی و اجتماعی است؛ پیامبر اکرم (ص) ۲۳ سال تبلیغ نمود اما هیچگاه بیان نکرد که برای شما نماز یا روزه آوردم؛ ایشان فرمود که من برای شما اخلاق آوردم؛ پیامبر از شخص به عبد و از آن به رسول تبدیل شد؛ با رسول شدن فریادگر زیبایی‌ها شد. عشق در زندگی از اهمیت بالایی برخوردار است و درد دنیا را از دل بر می‌دارد. برای مثال مادری که درد عشق دارد، درد زایمان را متوجه نمی‌شود و پدری که با عشق به فرزند، درد تلاش و سختی کار روزانه را از یاد می‌برد؛ همچنین شوهری که همسرش را دوست دارد، سوختن غذا را نمی‌بیند و زنی که شوهرش را دوست دارد فقر او را نمی بیند.
وی ادامه داد: علما می گویند زمانی که به دنیا می آییم در گوش ما اذان گفته و زمان مرگ برای ما نماز می‌خوانند، دنیا به کوتاهی یک اذان تا نماز است و دنیا محل استقرار آدم‌ها نیست.
سخنران همایش با اشاره به معانی اخلاق گفت: اخلاق شش معنی دارد؛ هرکس این شش عبارت در او شکل بگیرد به انسان کامل تبدیل می‌شود. قدم اول اخلاق خانواده است و پیامبر فرمود: خداوند رحمت کند زن و مردی را که زبان یکدیگر را می‌فهمند؛ خداوند در آیه ۵۸ سوره نور می فرماید: خانه مومن حرم مومن است؛ در حرم هیچ عارفی فریاد نمی‌زند، در حرم هیچ مجاهدی خشونت نمی‌کند. ذکر زن در منزل خوب صحبت کردن با شوهرش است و مردی که در منزل همسر خود را خوب صدا می‌کند، به مانند آن است که دارد قرآن می‌خواند؛ لذا فضای خانه باید فضای دلبَری باشد؛ مرد در منزل تکیه‌گاه و سنگر سختی است برای روح زن و هیچ بانوی مجاهدی سنگر خود را نمی‌کوبد؛ هیچ بانوی عاقل و فهیمی پناهگاه خود را به آتش نمی‌کشد. گام دوم، داشتن اخلاق اقتصادی است؛ آفتاب شخصیت مرد از بام بخشیدن او می درخشد و در مقابل ولخرجی زن را کوچک می نماید. اصراف زیاد مصرف کردن نیست، اصراف نابود کردن زیربناهای باورهای دینی است. 
گام سوم، داشتن اخلاق جنسی است؛ فلسفه ازدواج تکامل روانی و رشد معنوی انسان است و فرزند پاداش زندگی است؛ ازدواج ده‌ها بیماری قلبی، خونی، عصبی و روانی را درمان می‌کند. قرآن در معرفی حضرت فاطمه (س) به عنوان الهه عشق و مرد روزگاران علی (ع) می فرماید: « مرج البحرین یلتقیان، بینهُما برزخ لایبغیان» دو دریا به هم آمیختند و بین آن‌ها طوفان های نفرت به‌ پا نشد؛ علیه یکدیگر یاغی نشده و دوبال پرواز شدند برای اوج‌ های عارفانه، از درون این دو دریای عاشقی، جواهری همچون حسن و حسین علیهم السلام درخشیدند. 
روان‌شناسی عشق می‌گوید: والدین موفق در کنار همسری موفق محقق می شود و انسان های بزرگ همچون اقیانوس ها آرام و انسان های کوچک همچون رودهای پرخروش و پر هیاهو هستند؛ انسان ها هرچه عمق می یابند آرام تر و هرچه اوج می‌گیرند زیباتر می شوند. 
چهارمین گام، اخلاق شغلی است؛ فرق مومن و کافر در روان‌شناسی شغل این‌ است که مومن در محل کار شخص نیست، انبوهی از انرژی‌های کاری است. امام راحل می فرمود: شهید بهشتی در دستگاه قضا یک ملت بود و مقام معظم رهبری یک امّت.
وی در ادامه با اشاره به ملاقات رییس جمهور روسیه با مقام معظم رهبری اظهار داشت: پوتین پس از این دیدار ابراز داشت، من مسیح زمان را ملاقات نمودم.
وی گفت: مومن در محل کار، فعالیت بالایی دارد و کار آفرین است، صداقت داشته و انرژی زا می باشد؛ همکار ستیز و دستگاه گریز نیست. از سرقت پرهیز نموده و فضای کاری را آشوب نمی‌نماید و رزق حلال کسب می نماید. در مقابل انسان‌های خنثی رفتاری برعکس انسان های مومن انجام می‌دهند.
موسوی فاضل افزود: نوع رزق در نسل آشکار می‌شود و رزق حلال نسل را صالح نموده و معصومانه رشد خواهد داد اما رزق حرام نسل را تبدیل به تهدید برای خانواده می‌ کند. 
گام پنجم اخلاق عبادی است؛ امام رضا (ع) می فرماید: حقیقت ایمان، انجام واجبات و ترک محرمات است و علما توصیه بسیار می کردند که انجام کار مردم از مستحبات مهم تر است. 
گام ششم اخلاق اجتماعی است؛ در روان‌شناسی رشد، ۷۵ درصد تربیت دیداری و ۲۵ درصد آن شنیداری است. کودک در خانه آنچه را که می‌بیند انجام می‌دهد. نماز ببیند عارف به بار می‌آید، اشک سحر ببیند محراب نشین می شود و اگر خشونت ببیند شب ادراری پیدا می‌کند. 
موسوی فاضل در پایان سخنان خود با آرزوی سلامتی جسمی و روانی برای تمامی انسان های روی زمین، تلاش در گسترش معنی های اخلاق در جامعه را خواستار شد.

 

همایش1  

۱۹ تیر ۱۳۹۸ ۲۲:۵۸
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۷۷۳
کد خبر : ۳۹۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید