اخبار

تبیین رویه های سازمانی و ارتقاء سطح آگاهی کارکنان هدف اصلی ما است

تبیین رویه های سازمانی و ارتقاء سطح آگاهی کارکنان هدف اصلی ما است
واحد امورکارکنان خدماتی را برنامه‌ریزی، هماهنگ و هدایت می‌کند تا سازمان بتواند به صورت موثری کارکند. از وظایف این بخش انجام امور استخدامی، موارد داخل سازمانی مانند ترفیع، جابجایی، اجرای دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌های استخدامی، ارزشیابی عملکرد کارکنان، امور رفاهی و... می‌باشد.
در همین باب با رئیس امور کارکنان رامین حکیمی به صحبت نشستیم که در ادامه می خوانید:

با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید لطفاً مختصری از وظایف واحد امور کارکنان را شرح دهید؟

وظیفه‌ای که برای واحد امور کارکنان تعریف شده شامل: امور اداری، حمایت، صیانت و ایجاد بستر عدالت گستری برای کارکنان است، از طرفی امور کارکنان پل ارتباطی بین کارکنان و مدیریت سازمان است. وظایف این واحد به چند بخش تقسیم می‌شوند که شامل: قسمت کنترل زمان که در ورودی شرکت مستقر هستند که وظیفه‌ی راهنمایی همکاران در موارد ورود و خروج را بر عهده دارند. از طرفی در پایان هر ماه و پس از تایید کارکرد سرتیم‎‌ها، پایش نهایی بر عهده واحد کنترل زمان است، که با همکاری مرکز رایانه صورت می‌پذیرد.

قسمت دیگر صدور کارت است، که صدور کارت تردد و رفاه کارت برای کارکنان دائم، قراردادی و پیمانکار را با همکاری واحد نظارت و بازرسی انجام می‌دهد.

قسمت دیگر زیر مجموعه خدمات پرسنلی است که همانطور که از نامش پیداست، امور اداری، صدور گواهی اشتغال، ثبت ازدواج و فوت را بر عهده دارد. به منظور دسترسی آسان همکاران در کارگاه مرکزی، شیفت سرویس فولادسازی و مواد اولیه «امور عمومی» وجود دارد که کارهای مشابه خدمات پرسنلی را انجام می‎‏‎دهد.

امور استخدام و کاریابی دیگر قسمت این مجموعه است که مواردی همچون: پیگیری موارد جذب، جابجایی، ارتقا جایگاه سازمانی را پیگیری می‌کند.

قسمت دیگری که به تازگی و از ابتدای بهمن ماه به امور کارکنان پیوسته، امور اداری پیمانکاران است. یکی از افتخارات شرکت فولاد خوزستان همسان‌سازی پرداختی‌ کارکنان است و به دلیل اهمیت بالای این موضوع امور پیمانکاران نیز بر عهده‌ی این واحد قرار داده شد.

یکی از سوالات رایج همکاران، شرایط و نحوه پرداخت وام ضروری است، در این مورد توضیح دهید؟

برای پرداخت این وام که بصورت قرض‌الحسنه است، درخواست همکاران در کمیته وام بررسی می‌شود و در صورت تایید، با توجه به نوع وام در رقم‌های مختلف پرداخت می‌شود. همکاران عزیز عنایت داشته باشند، همانطور که از اسم وام پیداست، دریافت آن شامل کسانی می‌شود که با مشکلات خاص روبرو هستند. مواردی همچون: بیماری‌های خاص، حوادث غیرمترقبه مانند سیل و آتش‌سوزی، کمک هزینه ازدواج همکار یا فرزندش.

ارائه مستندات برای دریافت وام ضروری الزامی است. در سال گذشته مبلغ پنج میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون تومان در قالب 804 فقره وام به کارکنان پرداخت شد. این رقم برای امسال به ده میلیارد تومان و در قالب 1000 فقره وام رسید. افزایش تعداد پرداختی وام ضروری در سال 97 نسبت به سال گذشته رشد 30 درصدی را داشته است.

 

نحوه مراجعه همکاران به امور کارکنان به چه صورت است؟

در دو سال گذشته فرآیند بهبود ارتباط با کارکنان در شرکت فولاد خوزستان پیاده‌سازی شد. برای مثال اگر یکی از همکاران به مدیر واحد مراجعه کرد و پس از طرح مسئله، به دلایل مختلف مدیر حوزه صف پاسخ جامعی ارائه نکند، در این صورت فرد با مراجعه به امور کارکنان راهنمایی لازم را کسب می‌کند. عمده سوالات در حوزه تشکیلات و روش‌ها، بیمه و بازنشستگی، حقوق و دستمزد است که پس از اطمینان فرد به واحد معرفی می‌شود.

البته تاکید می‌شود که شروع این مسیر از واحد و از طریق مدیر می‌باشد. مواردی که مستقیماً به امور کارکنان مربوط می‌شود شامل: وضعیت مرخصی، استعلاجی، صدور گواهی اشتغال و روابط کار است.

این نکته را یادآور می‌شوم که همکاران ما در امور کارکنان در خصوص صرفه‌جویی در مصرف کاغذ و همچنین کمک به پایداری محیط زیست اکثر مکاتبات خود را از طریق اتوماسیون انجام می‌دهند و سایر همکاران را دعوت به این کار می‌کنند.

 

در طول سال تاکید می‌شود همکاران مرخصی استحقاقی خود را مدیریت کنند. تعریف جامع مدیریت مرخصی چیست؟

طبق ماده 64 قانون کار هر فرد شاغل در سال می‌تواند از 30 روز مرخصی استحقاقی استفاده کند و در ماده 66 قانون کار تاکید شده از این میزان 9 روز به سال بعد منتقل می‌شود. توصیه می‌کنیم همکاران مرخصی خود را مدیریت کنند و طوری برنامه‌ریزی کنند که در طول یکسال از مرخصی استحقاقی استفاده بهینه کنند. یک نکته را باید یادآور شوم که برای مرخصی اجازه و هماهنگی با مسئول مستقیم لازم است.

از دیگر مسائل مهم نحوه استفاده از مرخصی استعلاجی کارکنان قراردادی است. کارکنان زمانی که در مرخصی استعلاجی هستند باید مسئول مستقیم‌شان را مطلع کنند. در برخی موارد، آگاه نبودن مسئول باعث شده برای فرد غیبت در نظر گرفته شود، که منجر به کسر کار و در نهایت کسر حقوق شده است. برای دسترسی بهتر در اینترانت شرکت قسمت پورتال منابع انسانی موارد مختلف قانون و دستورالعمل‌ها گنجانده شده است.

 

از دیگر موارد مسئولیت‌های امور کارکنان که در قالب روابط کار تعریف شده است، موضوع دیدار کارکنان با مدیرعامل است در این مورد توضیح دهید؟

رویکرد مدیریت فولاد خوزستان حضور همیشگی در میان کارکنان است. در چند سال اخیر سعی شده مسیرهای ارتباطی مدیرعامل با کارکنان گسترده شود. بازدیدهای سرزده از واحدهای مختلف و دیدار چهره به چهره، تعبیه صندوق‌های ارتباط با مدیرعامل که در قسمت‌های مختلف شرکت نصب شده‌اند و در نهایت دیدار مستقیم با مدیرعامل که در دفتر برگزار می‌شود.

اعتقاد داریم از دل این دیدارها مسائل و مشکلات شناسایی می‌شوند که جلساتی با حضور مدیران صفی و ستادی با محوریت موارد مطرح شده کارکنان برگزار می‌شود و در نهایت نتیجه را به فرد یا مجموعه اعلام می‌کنیم.

از همکاران تقاضا دارم مواردی را در دیدار با مدیرعامل مطرح کنند که تا قبل از آن از مدیر واحدشان نتیجه نگرفته‌اند. از طرفی هرگونه انتقاد و یا پیشنهاد که به ارتقاء جایگاه فرد و سازمان کمک می‌کند را با آغوش باز پذیرا هستیم.

و کلام آخر؟

به همکاران عزیز اطمینان می‌دهم، امور کارکنان شرکت فولاد خوزستان با حمایت مدیرعامل و یاری شما عزیزان همه‌ی توان خود را به کار می‌گیرد تا شرایطی فراهم کند که به اعتلای نام شرکت و رفاه کارکنان بینجامد. از طرفی خواسته قلبی‌ام این است که فرهنگ کمک به هم نوع در شرکت فولاد خوزستان نهادینه شود. اگر من به دیگری کمک کنم و او نیز برای جبران به دیگری کند، در زمانی کوتاه این چرخه تبدیل به حرکت خیرخواهانه‌ی عظیم می‌شود. شکرگزاری یکی دیگر از نعمت‌هایی که به ما عطا شده است. اگر این دو فرهنگ را پیش‌روی خود قرار دهیم، مطمئناً در زندگی شخصی و کاری پیشرفت خواهیم داشت.
۲۸ اسفند ۱۳۹۷ ۱۱:۱۶
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۵۶۴
کد خبر : ۳۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید