اخبار

نگاهی به عملکرد شرکت فولاد خوزستان در سال جاری

نگاهی به عملکرد شرکت فولاد خوزستان در سال جاری
طی ماه‌های اخیر مراسم کلنگ‌زنی احداث کارخانه مگامدول آهن اسفنجی (زمزم 3) فولاد خوزستان در حالی صورت گرفته ‌است که شرکت هرساله با افزایش صادرات خود سعی در ارزآوری بیشتر برای کشور داشته است. بررسی روند صادراتی شرکت مبین این شرایط است. در ضمن استفاده از ظرفیت‌های موجود مانند تملک فولاد اکسین می‌تواند نقش شرکت فولاد خوزستان در تولید محصولات نهایی فولادی را پررنگ‌تر کند. در این گزارش از این زاویه نگاهی به وضعیت شرکت فولاد خوزستان می‌اندازیم.

به ‌گزارش روابط عمومی، شرکت فولاد خوزستان که در سال 1396 رکورد مناسبی در صادرات را برای کشور به ثبت رسانده است، در حال پیگیری بیشتر برای طرح‌های توسعه‎ای خود و در نتیجه افزایش صادرات است. در سال گذشته شرکت توانست با صادرات بیش از یک میلیارد و 200 میلیون دلار از محصولات خود ارزآوری مطلوبی برای کشور داشته باشد. نکته‌ مهم در اینجا رشد پرشتاب روند صادرات طی سال‌های اخیر بوده است. نمودار 1 روند صادراتی شرکت را طی سا‌ل‌های اخیر نشان می‌دهد.

چنانکه پیداست و گفته شد، این روند بسیار پرشتاب طی شده است. میزان فروش صادراتی شرکت در سال 1393، چیزی بیش از 278 میلیون دلار بوده است. اما این رقم در سال 1394 به 414 میلیون دلار رسید. در سال 1395 نیز با تداوم این روند صعودی میزان فروش صادارتی شرکت از 629 میلیون دلار گذشت. در سال 1396 میزان صادرات شرکت با رشدی تقریبا دو برابری نسبت به سال قبل از آن به بیش از یک میلیارد و 200میلیون دلار رسید که در نوع خود یک رکورد بی‌نظیر محسوب می‌شود.

دستاوردهای بهره برداری در شرکت طی سال 96 شامل تولید ۳ میلیون و 765 هزار تن شمش فولادی بلوم، بیلت و اسلب با رشد 4.6 درصدی نسبت به سال 1395، 6میلیون و 155 هزار تن گندله سنگ آهن با رشد 1.1 درصدی نسبت به سال قبل از آن و قریب به 4میلیون تن آهن اسفنجی با رشد 8.4 درصدی نسبت به سال 1395 بوده است. در ضمن میزان صادرات محصولات نیمه‌نهایی نیز بیش از 2 میلیون و 770 هزار تن بوده است.

با توجه به وضعیت کنونی شرکت انتظار می‌رود در سال جاری نیز رکودهای مناسبی در تولید و فروش محصولات فولاد خوزستان ثبت شود. دستیابی به نیمی از برنامه فروش در چهارماهه نخست سال مبین این ادعاست.

در این بین طرح‌های توسعه شرکت فولاد خوزستان نیز یکی از اقدامات اساسی شرکت برای رشد تولید و افزایش سودآوری است. کلنگ‌زنی کارخانه مگامدول آهن اسفنجی شرکت یکی از این اقدامات است. مهمترین دستاورد این پروژه، افزایش تولید آهن اسفنجی با هدف تامین کمبود آهن اسفنجی مورد نیاز برای پایداری تولید و ایجاد ظرفیت برای توسعه‌های آتی شرکت فولاد خوزستان خواهد بود.

از ویژگی‌های شاخص این کارخانه می‌توان به بالاترین ظرفیت تولید آهن اسفنجی با کیفیت در بین طرح‌های مشابه اجرا شده در سطح کشور، دارا بودن سیستم تزریق اکسیژن، به‌کارگیری تکنولوژی جدید در بخش کوره‌ها و افزایش قطر کوره از 6/69 متر به 7/15متر اشاره کرد. گفته می‌شود که بیش از 60 درصد این طرح با استفاده از توان داخلی راه‌اندازی خواهد شد.

 

 

 نمودار ۱

 نمودار 2

 

صنعت فولاد در ایران بیشتر از 50 سال سابقه تولید دارد. مدیران صنعت ایران، با توجه به وجود منابع سرشار انرژی و نیز معادن غنی سنگ‌آهن به‌عنوان ماده اولیه برای تولید فولاد، در چشم انداز 2025 میلادی، افق تولید 55 میلیون تن محصولات فولادی را برنامه‌ریزی کرده‌اند. شرکت فولاد خوزستان اولین تولیدکننده فولاد خام به روش کوره قوس الکتریکی در ایران و بزرگترین عرضه‌کننده شمش فولاد در داخل کشور است. این شرکت که از سال 1988 میلادی با ظرفیت اسمی 1.5 میلیون تن در سال به بهره‌برداری رسیده است طی گذر زمان با اجرای طرح‌های توسعه طی 3 فاز ظرفیت تولید فولاد شرکت به مرور از 1.5 به 2.4 و 3.2 و در حال حاضر به 3.8 میلیون تن در سال افزایش یافته است.
شرکت فولاد خوزستان ضمن ایفای نقش محوری در تامین فولاد خام در راستای اهداف رشد اقتصادی کشور، طرح‌های توسعه خود را با جدیت و تلاش بی‌وفقه در دست اجرا دارد. این شرکت با اجرای برنامه‌های تدوین شده طی سالیان گذشته همواره روند رو به رشد تولید خود را حفظ کرده به نحوی که در سال 1396 رکورد تاریخی تولید را در سابقه خود ثبت نموده است. حجم تولیدات شمش فولاد خوزستان، طی چهار سال اخیر با رشدی نزدیک به 400 هزار تن همراه بوده است. به نحوی که تولید شمش از 3 میلیون و 439 هزار تن در سال 2015 به 3 میلیون و 800 هزار تن در سال 1397 خواهد رسید.


شرکت فولاد خوزستان استراتژی کسب سهم 25 درصدی از ظرفیت تولید 55 میلیون تن فولاد کشور در چشم انداز 1404 و تحقق ظرفیت 13.6 میلیون تن محصولات فولادی را به عنوان یکی از مقاصد اصلی خود ترسیم نموده است. در نتیجه چشم‌انداز طرح جامع توسعه این شرکت تدوین شده و در نهایت با تملک شرکت صنعتی فولاد شادگان و شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی، فولاد خوزستان ضمن تکمیل زنجیره ارزش در صنعت بالادست حرکت روبه توسعه خود را ادامه داده است.


این شرکت به‌عنوان بزرگترین عرضه‌کننده شمش فولادی در کشور، همواره ضمن اولویت تامین مواد اولیه نوردکاران کشور و عرضه شمش در بازار داخلی، مازاد تولید را در بازارهای صادراتی و به بیش از 20 کشور جهان صادر کرده است. روند افزایشی تناژ و ارزش فروش صادراتی طی 4 سال گذشته مبین، توسعه صادرات و حضور موفق شرکت فولاد خوزستان در بازارهای صادراتی است.

 

 نمودار 3

 

تکمیل زنجیره فولاد، یکی از مهمترین اقدامات اساسی هر شرکت معدنی است. شرکت فولاد خوزستان در نظر دارد با تملک سهم بالایی از شرکت فولاد اکسین دست به تکمیل زنجیره تولید خود بزند. شرکت فولاد اکسین خوزستان با هدف تکمیل حلقه گمشده زنجیره تامین صنایع نیازمند به ورق‌های عریض فولادی و عملیات حرارتی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و صنایع دریایی و ماشین‌سازی و رفع نیاز محصولات استراتژیک صنعت کشور در سال 1384 به ثبت رسیده است. این شرکت در سال ۱۳۸۸ با بهره‌گیری از جدیدترین تکنولوژی روز دنیا، تولید انبوه خود را آغاز کرده است و امروزه با تولید محصولات خاص در زمینه ابعاد (ورق عریض) و خواص مورد نظر مشتریان، در مسیر رشد و تعالی قدم برمی‌دارد. در این راستا شرکت فولاد خوزستان در نظر دارد تا با استفاده از ظرفیت‌‎های موجود، نه تنها در تولید محصولات نیمه نهایی بلکه در مورد محصولات نهایی نیز دست به اقدام و تولید بزند.

 

 

 

 

 

۲۲ دی ۱۳۹۷ ۱۰:۰۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۴۷۱
کد خبر : ۳۳۲

نظرات بینندگان

فرزاد مومنی
۱۳۹۷/۱۰/۲۹
5
0
2

درود بر همه کارکنان مجتمع فولاد خوزستان مخصوصا زحمتکشان عرصه تولید در فولادسازی


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید