اخبار

رعایت استانداردها با هدف تولید محصولات نهایی مطلوب

رعایت استانداردها با هدف تولید محصولات نهایی مطلوب
بنده عبدالرضا جابری هستم با مدرک لیسانس متالورژی از دانشگاه شیراز حدود 25 سال سابقه کار در واحدهای کنترل کیفی و آزمایشگاه‌ها. از سال 93 به عنوان مدیر آزمایشگاه‌های فولاد خوزستان مشغول کار می‌باشم.
بخش‌های مختلف آزمایشگاه‌ها را معرفی مختصری نمایید.
آزمایشگاه‌های فولاد خوزستان از چهار واحد تشکیل شده‌اند: گندله‌سازی، آهن‌سازی، فولادسازی و سیالات.
نمونه‌برداری، آنالیز مواد و محصولات واحدهای گندله‌سازی، فعالیت‌های تحقیقاتی و فنی بر روی سنگ آهن و گندله در بخش پایلوت پلنت از فعالیت‌های اصلی آزمایشگاه گندله‌سازی می‌باشد.
آزمایشگاه آهن‌سازی تشکیل شده از آزمایشگاه مواد اولیه که آنالیز مواد ورودی و مصرفی را در فرآیند تولید انجام می‌دهد و آزمایشگاه احیا که نمونه‌برداری و آنالیز آهن اسفنجی تولیدی واحدهای احیا را برعهده دارد.
در آزمایشگاه فولادسازی تست‌های متالوگرافی، دریافت و آنالیز نمونه‌های حین ذوب واحدهای کوره، ‌LF، ریخته‌گری انجام می‌شود.
در آزمایشگاه سیالات نیز آب‌های در گردش شرکت، گازهای مصرفی، پروسس واحدهای احیا، روغن و گریس‌ها در تجهیزات تمام واحدهای بهره‌برداری نمونه‌برداری و آنالیز می‌شوند. در تکمیل فعالیت‌های آزمایشگاه سیالات، آزمایش‌های تست آب کارون نیز در آزمایشگاه تصفیه‌خانه مورد بررسی و پایش قرار می‌گیرد.
وظیفه اصلی آزمایشگاه‌ها و جایگاه آن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در فضای جدید کسب و کار توجه به کیفیت از عناصر مهم در پایداری و موفقیت بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی است. لذا برای حفظ و بهبود کیفیت نیاز است طی برنامه‌ای مدون و منظم مطابق دستورالعمل‌های استاندارد از مواد و محصولات شرکت، نمونه‌برداری و آنالیز صورت پذیرد تا بتوان با تحلیل نتایج حاصله ضمن حصول اطمینان از کیفیت مواد و فرآیند تولید، زمینه ارتقا و بهبود کیفیت محصولات نهایی را ایجاد کرد. 
بطور مشخص، وظیفه آزمایشگاه‌ها برقراری سیستم تولید و تحلیل اطلاعات آنالیزی است که به واحدهای مختلف بهره‌برداری کمک می‌کند تا در جهت اطمینان از کیفیت و ارتقای محصول گام بردارند. از لحاظ آماری سالیانه حدود 400 هزار نمونه در آزمایشگاه‌های فولاد خوزستان آنالیز می‌شود.
در کنار وظایف داخلی اتخاذ نقش راهبردی در فعالیت‌های ملی با زمینه آزمایشگاهی همواره سرلوحه کار ما بوده است که می‌توان به مشارکت در تاسیس و پیشبرد «انجمن آزمایشگاه‌های فولاد و معادن کشور» و کمیته‌های تخصصی سازمان جهانی استاندارد ISO  اشاره کرد.
سیستم‌های نرم افزاری و سخت افزاری واحد آزمایشگاه‌ها را شرح دهید.
به لحاظ سخت‌افزاری شایان ذکر است با توجه به تنوع بسیار زیاد تست‌هایی که در آزمایشگاه‌ها صورت می‌گیرد تجهیزات زیادی در واحدهای زیرمجموعه استفاده می‌شوند. از دستگاه‌های اصلی می‌توان به کوانتومترها، گاز کروماتوگراف‌ها، ICP،XRF ، تست لیندر، کوره پخت گندله، تجهیزات تست روغن و... نام برد. همه این دستگاه‌ها با نرم افزارهای جدید مجهز هستند و اطلاعات اخذ شده از آنها با انتقال به سیستم MIS درون شبکه اطلاعاتی ذخیره و در دسترس کاربران قرار می‌گیرند.
تعامل آزمایشگاه‌ها بیشتر با کدام واحدها می‌باشد؟
با توجه به دسته‌بندی که از حوزه فعالیت آزمایشگاه‌ها داشتیم روشن است که هر آزمایشگاه بیشترین تعامل را با بخش بهره‌برداری همنام خود دارد. مثلاً آزمایشگاه فولادسازی طبیعتاً با بخش فولادسازی ارتباطات فنی و اطلاعاتی دائمی دارد. تنها آزمایشگاه سیالات است که به دلیل نوع فعالیتش با تمام واحدهای بهره‌برداری تعامل حداکثری دارد.
نقش آزمایشگاه‌ها به عنوان بازوی مهم کیفیت در سازمان را توضیح دهید.
واحد کنترل کیفیت در مجموعه‌های صنعتی برای قضاوت در مورد کیفیت، نیازمند سنجش شاخص‌های کیفی از طریق اطلاعات آزمایشگاهی در مورد مواد و محصولات می‌باشد. بدون این اطلاعات امکان تصمیم‌گیری و یافتن راهکار بهبود کیفیت، میسر نیست. بخش آزمایشگاه‌ها رسالت تهیه و ارائه اطلاعات پایه به بخش کنترل کیفیت برعهده دارد. با تحلیل این داده‌ها و شاخص‌ها، بحث کنترل کیفیت در بخش‌های تولیدی اجرایی و عملیاتی می‌گردد. 
نقش آزمایشگاه‌ها، تهیه و ارائه گزارش‌های اطلاعاتی فنی و تحلیلی در مورد محصولات در بازه‌های زمانی مختلف است تا با اتکا به این بررسی‌ها بتوان روش‌های بهبود کیفیت را به اجرا درآورد. لازم به توضیح است آزمایشگاه‌ها علاوه بر کنترل کیفیت واحدهای بهره‌برداری در فرآیند تامین مواد نیز مشارکت دارند.
روش‌های اثربخش آزمایشگاه‌ها در کار و فرآیند تامین چیست؟
همه مواد اولیه و مصرفی، در هنگام ورود به انبار نمونه‌برداری و با توجه به استانداردهای مربوطه آنالیز می‌شوند. به این ترتیب اطمینان حاصل می‌شود که مواد خریداری شده کیفیت لازم برای استفاده در بخش‌های مختلف شرکت را دارند. کیفیت محصولات را بایستی با پایش شاخص‌ها و پارامترهای فیزیکی و شیمیایی آنها کنترل کرد. تثبیت و ارتقا کیفیت نیازمند تحلیل و بررسی داده‌ها و آمار آزمایشگاهی می‌باشد.
در حرفه‌ی‌‌تان به چه‌ چیزی بیش از همه افتخار می‌کنید؟
به استناد آمار موجود، پشتیبانی کامل واحدهای بهره‌برداری و مورد اطمینان بودن آنالیزهای آزمایشگاهی انجام شده در بین شرکت‌های همطراز در سطح کشور مرهون حضور همکاران پرتلاش و ماهر است که می توان به آن افتخار کرد.
به عنوان سخن پایانی اگر مطلبی مدنظرتان است بفرمایید.
در هر فعالیت اجرایی سه رکن اساسی برای انجام امور وجود دارد: نیروی انسانی، تجهیزات و مکان و فضای کار.
به دلیل تخصصی بودن حوزه فعالیت آزمایشگاه‌ها، همواره نیاز است نیروی انسانی با دانش و مهارت مرتبط با آزمایشگاه در این بخش شاغل باشند. این موضوع همیشه مدنظر و توجه مسئولین ذیربط بوده و تلاش داریم با همفکری و تعامل با معاونت منابع انسانی افرادی در آزمایشگاه‌ها جذب شوند که زمینه‌های تحصیلی و فنی لازم را دارا باشند که تضمین کننده موفقیت و کیفیت تولیدات شرکت خواهد بود. 
از لحاظ مکان و ساختمان، تقریبا همه آزمایشگاه‌های شرکت نیاز به بهسازی محیط ساختمانی دارند ولی با حمایت مدیریت ارشد سازمان کلیه تجهیزات و دستگاه‌های مورد نیاز تهیه و بروز هستند.
با طرح‌ها و پروژه‌هایی که در دست اجرا داریم، در آینده نزدیک بخشی از مشکلات حل خواهد شد ولی به عقیده بنده جای کار و توجه بیشتری در این زمینه وجود دارد.
در پایان برای همه همکاران و عزیزانی که در سال‌های گذشته برای ایجاد، پیشبرد و تعالی بخش آزمایشگاه‌ها تلاش کرده‌اند آرزوی سلامتی و موفقیت دارم و از خداوند متعال یاری می‌طلبم که بتوانیم در راه رشد، پیشرفت و سرافرازی شرکت فولاد خوزستان بیش از پیش تلاش کنیم.
۱۹ آبان ۱۳۹۷ ۱۵:۲۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۶۳۸
کد خبر : ۳۱۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید