اخبار

شرکت فولاد خوزستان را سربلند و در عرصه ی رقابت، پیروز ِمیدان نگاه داریم.

شرکت فولاد خوزستان را سربلند و در عرصه ی رقابت، پیروز ِمیدان نگاه داریم.
یکی از متنوع ترین و در عین حال مؤثرترین بخش های شرکت فولاد خوزستان، بخش "نگهداری و تعمیرات" است. حجم زیاد قطعات، تجهیزات و سازه های به کار رفته در شرکت و نیاز به تعمیر و نگهداری آنها باعث شده تا شرح عملیات و حوزه ی خدمات دهی این بخش از پیچیدگی و گستردگی خاصی برخوردار باشد. قطعاً قابلیت ها و پتانسیل های عظیمی که در سطح بخش نگهداری و تعمیرات نهادینه شده، اگر همسو با فرآیندها و استراتژی های سازمان باشد، می تواند به صورت تسهیل گر فرایندهای بهره برداری عمل نماید.

معرفی:

مهندس سعید قاسم زاده متولد سال 1351 دانش آموخته ی رشته ی مهندسی مکانیک است. وی مقطع کارشناسی ارشد خود را در رشته ی MBA به اتمام رسانده و در مرداد ماه 1378 به استخدام شرکت فولاد خوزستان درآمده است. مدت 8 سال در بخش احیا و 10 سال نیز در بخش مواد اولیه" قسمت نت" مشغول به کار بوده و از فروردین ماه امسال پست مدیریت بخش نگهداری و تعمیرات را عهده دار شده است.

نگاه مدیر:

 قاسم زاده در این باره می گوید: بخش نگهداری و تعمیرات جزو تخصصی ترین و کارشناسی ترین بخش های سازمان است که با داشتن مجموعه ای از خبرگان مطرح در سطح ملی، مفتخر به خدمت رسانی در سطح شرکت و سازمان های مشابه می باشد.

وی وجود مدیران خوشفکر، رؤسای هوشمند، کارشناسان و همچنین کارکنان ماهر و متعهد در سطح بخش را ضامن پیشبرد امور می داند. تلاش و اعتقادش نیز همواره در راستای استفاده ی حداکثری از اندوخته های مغز افزاری، نرم افزاری و سخت افزاری مجموعه بوده است.

برای خواندن ادامه ی گفتگو با ما همراه باشید ...

 

1.      جناب مهندس با توجه به وسعت و گستردگی فعالیت در بخش نگهداری و تعمیرات، بفرمائید این بخش شامل چه واحدها و قسمت هایی است؟

 ضمن عرض سلام و ادب و احترام حضور شما و مخاطبین گرانقدر و سپاس بابت فرصتی که در اختیارم قرار دادید. بخش نگهداری و تعمیرات شامل شش مدیریت اصلی نت پشتیبان و سازه های صنعتی، دفتر فنی و برنامه ریزی نت، اتوماسیون، ابزاردقیق و ارتباطات، تعمیرگاه مرکزی، بازرسی و خدمات فنی ساخت و کنترل کیفی ساخت قطعات است. هرکدام از این مدیریت ها نیز دارای زیر واحدهایی است که رؤسای محترم قسمت ها، عهده دار مسؤلیت های مربوطه هستند. این زیر واحدها شامل مدیریت نت پشتیبان و متشکل از قسمت های نگهداری و تعمیرات ساختمان و سازه های صنعتی، غبارگیرها و نت مکانیک پشتیبان در گروه های تسمه نقاله، آسانسور و بافت سیم بکسل می باشند. حوزه های مدیریت دفتر فنی و برنامه ریزی نت، در بخش های فولادسازی، احیا، مواد اولیه، انرژی و سیالات، نگهداری و تعمیرات و نیز در حوزه ی توسعه و پشتیبانی سیستم های نت خدمات می دهند.

مدیریت اتوماسیون، ابزاردقیق و ارتباطات را واحدهای اتوماسیون، توزین، ابزاردقیق و کالیبراسیون، سامانه های حفاظتی و الکترونیک، و همچنین مدیریت تعمیرگاه مرکزی را دفتر طراحی و برنامه ریزی، کارگاه تعمیر تجهیزات، کارگاه ماشین ابزار و عملیات حرارتی وکارگاه صنایع فلزی تشکیل می دهند.

مدیریت بازرسی و خدمات فنی شامل حوزه های بازرسی پوشش ها و کنترل خوردگی، بازرسی جوش و تست های غیر مخرب، سیستم پایش تجهیزات (CM) و بازرسی بالابرها، جرثقیل ها و سازه ها شده و مدیریت ساخت را حوزه های سفارش قطعات یدکی، فن آوری ساخت، طراحی و نقشه کشی و برنامه ریزی و ارزیابی سازندگان شکل می دهند.

 

2.      وظیفه اصلی بخش نگهداری و تعمیرات به عنوان "پشتیبان" چیست و چه خدماتی را ارائه می دهد؟

بخش نگهداری و تعمیرات که وظیفه ی اصلی آن پشتیبانی از خطوط تولید در همه ی واحدهاست، با دارا بودن بنیان های مستحکم که سال های پیش از طریق پایه گذاری های اصولی از سوی مدیران باتجربه و اساتید بنده شکل گرفته، سعی بر ارائه ی بهترین خدمات به مشتریان خود را دارد. خدماتی که این بخش ارائه می دهد در همه ی شاخه های ذکر شده در پرسش قبل می باشد.

 

3.      در بخش نگهداری و تعمیرات پیشبرد امور و پاسخگویی به مشتریان چگونه است؟

مشتریان ما بخش های تولیدی اصلی شرکت هستند. البته بعضاً سازمان های بیرونی نیز از خدمات بخش، بهره می برند و ما موظف به پاسخگویی به مشتریانمان هستیم و امیدواریم با کارهای زیربنائی که در دست اجرا داریم، ضریب پاسخگویی به آنها بطور پیوسته بهتر شود. در واقع آرمان و ایده آل ما در بخش، حفظ کامل حقوق مشتری است که همواره این موضوع را تمرین و فرهنگ سازی می کنیم.

 

 

4.      جنابعالی به عنوان مدیر واحدی عظیم و گسترده، در رابطه با مسئولیت پذیری افراد، تقویت روحیه کار تیمی و جمع گرائی و همچنین تأثیر آن در پیشبرد اهداف متعالی فولاد خوزستان چه نظری دارید و چه اقداماتی در این زمینه انجام داده اید؟

مهمترین رسالت بنده، ضمن انجام وظایف تعریف شده در راستای تحقق استراتژی های سازمانی، بهبود جایگاه بخش در سطح معاونت و نیز ایجاد امید و تقویت روحیه ی شادابی در مجموعه است. همچنین بهبود روحیۀ کار تیمی در سطح بخش، جزو اولویت برنامه های بنده بوده و در این خصوص سعی کرده ام از طرق مختلف، بالأخص تسهیل ارتباط با کارکنان، به بالا بردن کیفیت کارهای گروهی (team working) کمک نمایم. در این راستا اصلاح وضعیت بهپوئی را مد نظر قرار داده و ضمن انتخاب دبیر جدید بهپوئی، با ارائه طرح ها و مشوق های جدید، سعی بر تقویت و اصلاح روابط تیم های کاری نموده ام. برگزاری منظم جلسات و فعال نمودن دبیرهای بهپوئی واحدها نیز به این امر کمک شایانی نموده است. البته به منظور تقویت روحیه ی کارکنان و ارج نهادن به زحمات آنان، در نظر داریم با برگزاری مراسم جشن بازنشستگی، در جهت بهبود شأن و جایگاه این عزیزان گام برداریم.

 

 

5.      با توجه به تأمین برخی قطعات از خارج از کشور و تحریم های بوجود آمده که هدف اصلی آن محدود ساختن اقتصاد کشور است، راهکارهایتان برای مقابله با بحران های داخلی و خارجی در شرایط فعلی چیست؟

در زمینه ی مقابله با تحریم های موجود، جلسات منظمی با حضور فعال مسؤولین سازمان برگزار شد تا از آسیب های احتمالی جلوگیری شود. در حال حاضر نیز مشغول هماهنگی ها و همکاری های لازم در این خصوص با بخش های بهره برداری هستیم. از سویی بمنظور رویارویی با تحریم ها، با مراقبت بیشتر از واحدهای ساخت، سفارشات و کنترل کیفی، برای ایجاد تغییرات متناسب و همسو با نیازمندی های جدید و بومی سازی تجهیزات در راستای تسهیل و روان نمودن امور، بصورت جدی تلاش می کنیم. واضح تر آنکه سعی داریم هماهنگی مضاعفی با شرایط و تغییرات محیطی داشته باشیم. البته با این دیدگاه که باید همواره سعی بر مدیریت هوشمندانه ی هزینه ها داشت.

 

6.      در حال حاضر چه فعالیت هایی در دست اجرا دارید و برنامه های پیش رویتان در آینده چیست؟

در ابتدای استقرار اینجانب در خصوص انتظارات بخش های مختلف بهره برداری از بخش نگهداری و تعمیرات استعلام شد و همه ی مدیران محترم بخش ها، رهنمود های بسیار سودمندی ارائه دادند که هرکدام به قسمت های مربوطه ارجاع و در دستور کار قرار گرفت. همچنین ضمن تعیین اهداف هر قسمت در ابتدای سال جاری، تلاش شده که هر واحد علاوه بر انجام کارهای روزمره، با هدف ایجاد جهش و بهبود وضعیت کاری خود، طرح و ایده های متنوعی را ارائه دهد. توصیه ی مستمر بنده به کارشناسان بخش نیز ایفای نقش اساسی و محوری در زمینه ی تصمیم سازی برای رؤسا و مدیران است.

و اما در زمینه ی ایجاد وحدت رویه در تصمیم گیری ها و تجمیع آراء کارشناسی در سطح کل سازمان، با تشکیل کمیته های تخصصی، سعی بر تحقق این امر نموده ایم. از طرفی تشکیل کمیته های روغن/ بیرینگ/ ابزاردقیق و اتوماسیون با حضور اعضایی از کلیه بخش ها، اقدامی در این راستا بوده است.

همچنین پیرو فرمایش مدیر عامل محترم در خصوص ترسیم نقشه ی راه کارگاه مرکزی در آینده، طرحی جامع و کامل در حال تدوین است که میزان و حوزه های برون سپاری را برای سال های پیش ِ رو، مشخص خواهد کرد.

در حوزه ی HSE، سعی شده تا ضمن باز تعریف روابط صحیح و انتظارات و نیز پافشاری نسبت به اصول و استانداردها، ایمنی و سلامت روحی و روانی کلیه کارگران در سطح بخش، تضمین شود. کارشناسان ِسخت کوش، خوشفکر و متعهد این قسمت همواره به مثابه بازوی نیرومند و قابل اعتماد بنده عمل نموده اند. از دیگر کارهای زیر بنائی و در دست اقدام، بازنگری چارت سازمانی ِ بخش نگهداری و تعمیرات در جهت بهینه و پویاتر نمودن آن است.

 

7.      به منظور بهره وری هرچه بهتر و بیشتر فعالیت ها در بخش نگهداری و تعمیرات چه پیشنهاداتی دارید؟

به نظر بنده مواردی که قطعاً در بخش نگهداری و تعمیرات به روان تر نمودن کارها سرعت می بخشد، حمایت سازمان از تغییرات چارت سازمانی، اصلاح شرح وظایف بعضی قسمتها، حل مشکل توسعه ی افقی کارشناسان و همچنین تأمین برخی از نیروهای تخصصی بخش نگهداری و تعمیرات به صورت مستقیم می باشد.

8.      برای سربلندی و اعتلای هرچه بیشتر و بهتر نام فولاد خوزستان چه توصیه ای دارید؟

بنده با تجربه چند ساله و بر مبنای مقایسه عرض میکنم که بعضاً همکاران ما در فولاد خوزستان و در همه ی حوزه های کاری، قدر و منزلت خود را دست کم می گیرند و کارهای شگرفی که روزانه انجام میدهند؛ کمتر به چشمشان می آید، در حالیکه انجام همین کارها در خیلی از زمینه ها برای دیگران آمال و آرزوست. لذا امیدوارم با شناخت و بهره گیری از این توانائی ها بتوانیم فولاد خوزستان را سربلند و در عرصه رقابت، پیروز ِ میدان نگاه داریم. تنها راه سربلندی ِ ماندگار و توسعه ی پایدار برای شرکت، تلاش و کار بسیار است که هیچ جایگزین دیگری ندارد.

نگاه بنده به این مسؤلیت نیز هرگز بیش از یک فرصت برای خدمت رسانی به سازمان و همکاران نبوده است. ان شاالله با کمک همه ی ارکان سازمان، بخش نگهداری و تعمیرات جزیره ی ثبات در خدمت رسانی خواهد بود. بدون شک با اهتمام ویژه ی همکاران تلاشگر و همیشه در صحنه و همچنین تدبیر و دوراندیشی مدیران، شرکت فولاد خوزستان افق هایی والاتر را درخواهد نوردید.

بنده نیز ضمن سپاس از کلیه ی عزیزانی که با بخش نگهداری و تعمیرات تعامل سازنده دارند، از تک تک کارکنان شریف ِ بخش، که همواره، در سخت ترین شرایط و در کار با واحدها و سلایق متنوع ِموجود در سازمان، به بهترین وجهی پاسخگو هستند، تشکر نموده و زحمات ارزشمندشان را قدر می نهم.

 

 1  2  4  5    

 

 

۲۰ اَمرداد ۱۳۹۷ ۰۹:۵۳
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۵۲۱
کد خبر : ۲۷۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید