اخبار

شرکت فولاد خوزستان در مسیر توسعه

شرکت فولاد خوزستان در مسیر توسعه
شرکت فولاد خوزستان طی سال‌های اخیر با تکیه بر تکمیل زنجیره ارزش فولاد، توانسته است دروازه‌های تازه‌ای را در عرصه‌های توسعه‌ای صنعت زیربنایی فولاد جستجو نماید. شناخت بیش از پیش بازارهای بین‌المللی بمنظور توسعه صادرات و ضرورت بازنگری تکنولوژی، برای کاهش هزینه‌های تولید و توجیه‌پذیر ساختن طرح‌های اقتصادی را مد نظر و توجه مدیران و کارشناسان این مجموعه تاثیرگذار ملی و منطقه‌ای قرار داده است. از همین رو، اقدام هوشمندانه و بی‌سابقه هیات مدیره در خرید عمده سهام کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن طی آخرین ایام کاری سال 1396‌، گام مهمی در مسیر پیش روی فولاد خوزستان از سوی سهامداران و ناظرین تلقی گردید و بخودی خود، موجب تقویت احساس امیدواری و اعتماد به روند رو به رشد تولید در میان اقشار مختلف کارکنان گردید.

این رویداد مهم، در عین حال می‌تواند با الحاق حلقه‌های پایین دست و فراتولید کنونی، ضمن ایجاد امکانات تازه برای عرضه محصولات خاص نوردی، جایگاه هلدینگ فولاد خوزستان را در بازارهای داخلی و خارجی بیش از پیش در بین مشتریان شمش با کیفیت فولاد خوزستان مستحکم‌ و استوار سازد.

با این مقدمه، در یک روز گرم تابستان و در ماه مبارک و پرفیض رمضان، به حضور آقای مهندس مهران خرم‌نیا معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت فولاد خوزستان رسیدیم تا در خصوص اهداف عالیه شرکت در عرصه‌های توسعه بی‌واسطه با ایشان گفتگو نموده و ببینیم چگونه می‌توان در عمل تحقق چنین دورنمای روشنی را برای شرکت دنبال نمود.

مهران خرم‌نیا را طبق معمول با لباس سبز رنگ شرکت می‌یابیم در حالیکه لبخندی همیشگی‌، جزیی لاینفک از چهره مصمم اوست. او تحصیلکرده رشته مهندسی متالورژی مواد با رتبه ممتاز در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد از دانشکده فنی دانشگاه تهران است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه، بخش عمده‌ای از خدمتش را در شرکت فولاد خوزستان آن هم در بخش فولادسازی با طی مدارج ترقی از ذیل تا صدر سازمان گذرانده است. هنگامی که به عنوان مصاحبه‌کننده با مهندس خرم‌نیا گفتگو می‌کنید، این اطمینان در شما ایجاد می‌شود که او از آن دسته مدیرانی اجرایی است که هر دو سلاح علم و تجربه را با هم در دست خرد نهاده است. به همین خاطر، علاوه بر مدیریت، در حوزه‌های مختلف تولید و توسعه، در اندیشه و عمل، به یک میزان از اولویت‌ها و ضرورت‌ها، باید‌ها و نبایدها و نیز نقاط قوت و ضعف کار، از آگاهی لازم برخوردار است.

خرم‌نیا در این گفتگو نشان می‌دهد که فولاد خوزستان نه یک مجموعه صنعتی صرف، که یک تیم مصمم، یکپارچه و پرتلاش است. او خود را نیز با افتخار عضوی از این تیم بزرگ محسوب نموده و با اشتیاق و علاقه کامل، قصد دارد تمامی دانش و اطلاعاتش را صادقانه در اختیار مخاطب قرار دهد.

اجازه بفرمایید بی‌هیچ توضیح و تفسیر، برنامه‌های توسعه شرکت را، با هم از زبان ایشان بخوانیم:

 

س- جناب آقای مهندس خرم‌نیا به نظرتان موضوع توسعه در شرکت فولاد خوزستان از چه ویژگی‌ها و ضرورت‌هایی برخوردار است؟

ج- با توجه به روند رقابتی شدیدی که طی سال‌های اخیر در فضای کسب و کار جهانی فولاد شاهد هستیم، اهمیت شناسایی و بکارگیری آخرین تکنولوژی‌های صنعت فولاد بیشتر و بیشتر آشکار شده و نقش آن در کاهش هزینه‌های تمام شده محصول و ایجاد ظرفیت توسعه پایدار بلحاظ اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی در سطح فولادسازان بزرگ و فعالین این صنعت مورد توجه همگانی قرار گرفته است.

از این رو شرکت فولاد خوزستان بر اساس مقاصد استراتژیک، مطالعات بازار آینده فولاد، همچنین با پیگیری اصلاحات و بازنگری‌های ضروری در رویکردهای توسعه‌ای، از ابتدای سال ۹۶ نسبت به تعریف چهارمین فاز توسعه خود اقدام نمود. بر اساس این برنامه الزامات رسیدن به ظرفیت پایدار ۵.۲ میلیون تن در محدوده شرکت ایجاد می‌شود و ظرفیت تولید پایدار ۱۳.۶میلیون تن در گروه فولاد خوزستان را در افق ۱۴۰۴ فراهم می‌گردد. با این ظرفیت پیش‌بینی شده سهم ۲۵درصدی فولاد خوزستان در کل تولید فولاد کشور حفظ شود.

با تلاش و همدلی که در مجموعه بزرگ فولاد خوزستان سراغ داریم، دستیابی به تمامی اهداف برنامه‌ای چه در حوزه تولید و پشتیبانی و چه در برنامه‌ریزی و توسعه دور از دسترس نیست. بخاطر داشته باشیم که فولاد خوزستان از پشتوانه معنوی شهدای گرانقدر و کارکنانی ایثارگر برخوردار است. افتخارات پیشین و موقعیت کنونی شرکت با ازخود گذشتگی و فداکاریهای تمامی کارکنان و مدیران در کنار هم در گذشته و حال بدست آمده و این توکل توام با تلاش بوده که نام پرآوازه فولاد خوزستان را در تمامی دوران‌های سخت گذشته و تحریم‌ها، همچنان سربلند و پیروز و روبه رشد نگاه داشته است.

 

س- آیا در این زمینه اقداماتی هم صورت گرفته است؟

 ج- بطور طبیعی قطعاً بله، برای تحقق این مهم از اواسط سال ۹۵، در سطح شرکت کارگروه‌های مختلفی با حضور نمایندگانی از واحدهای بهره‌برداری، برنامه‌ریزی وتوسعه و HSE تشکیل شد و بلافاصله آخرین وضعیت تکنولوژی‌های موجود و همچنین فاصله آن‌ها با تکنولوژی‌های روز دنیا مورد بررسی قرار گرفت. بر این اساس، طرح‌های اولیه مورد نیاز جهت شروع فاز چهارم توسعه استخراج گردید و با بهره‌گیری از شرکت‌های معتبر خارجی نظیر شرکت مهندسی مشاور HWC اتریش برای ناحیه فولادسازی و فولاد شادگان، شرکت کوبه استیل ژاپن برای ناحیه احیا، و شرکت اتوتک برای ناحیه مواد اولیه و گندله‌سازی، انتخاب شدند و طراحی‌های مفهومی جداگانه‌ای که همگی مربوط به طرح جامع توسعه ظرفیت پایدار فولاد خوزستان بود، در این مرحله انجام گردید.

رویکرد بکار رفته در فاز چهارم توسعه بر اساس چهار اصل مهم و بنیادین بدین شرح استوار گردیده است:

 ۱) اجرای پروژه‌های پایداری جهت تثبیت شرایط تولید و زیر ساخت‌های توسعه ظرفیت

 ۲) ایجاد ظرفیت‌های جدید 

۳) جایگزینی تکنولوژی‌های قدیمی موجود با اولویت ماشین‌های ریخته‌گری اسلب و بلوم

۴) تکمیل زنجیره ارزش فولاد با ورود در بخش‌های بالا دست و پایین دست صنعت فولاد

 

س- آقای مهندس آیا می‌توانید برخی از عناوین پروژه‌های یاد شده را برای خوانندگان ما بشمارید؟

البته و با کمال میل، عرض شود برخی از پروژه‌های فاز چهارم توسعه با اولویت پروژه‌های طرح پایداری از ابتدای سال ۹۶ بر اساس برنامه عملیاتی این سال آغاز شد که عمده آن طرح‌ها مراحل مهندسی و مناقصه لازم را پشت سر گذاشته‌اند. تا اینجای کار می‌توانم بگویم که در سال گذشته حدود ۲۳پروژه بزرگ و کوچک به بهره‌برداری رسیده‌اند و پروژه‌های مهم و بزرگی مانند تصفیه خانه جدید در منطقه کوت عبدالله در جنوب غربی اهواز، افزایش ظرفیت پمپ خانه مرکزی در سایت اصلی شرکت و استادیوم ۳۰ هزار نفری بزرگ و مدرن فولاد در مجاورت شهرک مسکونی دویست دستگاه، پس از چندین سال توقف ناشی از مشکلات اجرای و مالی، مجددا با حمایت و پشتیبانی موثر هیات مدیره و مدیر عامل محترم شرکت، فعال گردیدند و خوشبختانه هم اکنون هر دو پروژه در مرحله تحویل دهی قرار دارند.

همچنین بطور همزمان، پروژه‌های بزرگ دیگری از جمله خط و پست ۴۰۰ در بخش انرژی و سیالات و نیز ورود به بالادست زنجیره تولید با خرید سهام پروژه کارخانه کنسانتره و گندله‌سازی شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی، آغاز شدند و علاوه بر آن،  مناقصه‌گذاری پروژه‌های بزرگی مانند طرح احداث کارخانه مگا مدول آهن اسفنجی در محل کارخانه قدیمی و جمع آوری شده احیا مستقیم HYLl سابق، احداث کولینگ تاور آب مدار بسته ۲۷۸، کارخانه اکسیژن شماره ۴، افزایش ظرفیت کولینگ تاورهای ریخته‌گری، احداث و توسعه پست‌های برق و اجرای فاز دوم DCS ایستگاه اصلی برق، تماما در حال انجام می‌باشند و اسناد مناقصه گذاری ماشین ریخته‌گری اسلب جایگزین نیز، در مراحل نهایی قرار دارد.

 

س- در سال ۹۶ شاهد اتمام پروژه‌های مهمی مانند مدول ۸۰۰ هزارتنی آهن اسفنجی فولاد شادگان براساس تکنولوژی بومی «پرد» و افتتاح آن با حضور معاون اول محترم ریاست جمهوری بودیم، اکنون علاقمندیم جزئیات بیشتری را درباره پیشرفت‌های شرکت در زمینه این طرح‌ها از زبان جنابعالی بشنویم.

ج- همانطور که بدرستی اشاره کردید، طی سال ۹۶ پروژه‌های بزرگی در فولاد خوزستان به بهره‌برداری رسیدند. از جمله مهمترین آنها کارخانه احیا مستقیم طرح فولاد شادگان به ظرفیت اسمی800 هزارتن و تکنولوژی ایرانی «پرد» بود که برای نخستین بار در کشور ساخته شد و در تاریخ سی و یکم خردادماه سال 96 به بهره‌برداری رسید.

این طرح مهم استانی ضمن اینکه بسیار موفق به اجرا درآمد و افتتاح آن پس از فراز و نشیب‌های بسیار امیدواری‌های زیادی در منطقه ایجاد نمود، دوره آزمایشی خود را در کمتر از شش ماه پشت سر گذاشت و در تاریخ بیستم آذرماه سال گذشته با حضور معاون اول محترم ریاست جمهوری رسماً به بهره‌برداری رسید.

پروژه احیا مستقیم شادگان با ظرفیت ٨٠٠ هزار تن یکی از طرح‌های هفتگانه فولادی کشور بود، به عنوان فاز اول فولاد شادگان از سال 13۸۵ کلنگ آن زده شد اما ادامه آن به دلایلی با مشکل مواجه گردید. در سال 1393 با ورود بهنگام شرکت فولاد خوزستان و خرید بلوک 65 درصدی سهام شرکت صنعت فولاد شادگان، جان تازه‌ای گرفت.

حمایت‌های مالی و مساعدت جدی هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان اوضاع را مساعد نمود. مشارکت و بهره‌گیری از تجارب نیروهای فنی و پشتیبانی فولاد خوزستان طی کمتر از سه سال ورود به طرح شادگان، فاز نخست آن را بالاخره در سال گذشته تا مرحله بهره‌برداری به پیش برد و جا دارد بار دیگر در همین فرصت از کلیه دست اندر کاران این موفقیت و همکاران تلاشگری که به نحو شایسته در تکمیل فاز نخست این طرح سهیم بودند به نوبه خود تشکر و قدر دانی نمایم.

 

س-  سال گذشته شاهد موفقیت فولاد خورستان در ورود به بالادست زنجیره فولاد و خرید سهام شرکت صنعتی و معدنی توسعه ملی نیز بوده‌ایم، اگر ممکن است در این زمینه نیز توضیحات بیشتری ارائه فرمایید.

ج- همان گونه که بارها اعلام شده، یکی از استراتژی اصلی شرکت فولاد خوزستان تکمیل زنجیره ارزش فولاد می‌باشد. این هدف استراتژیک، همواره از ابتدای تاسیس شرکت تاکنون مد نظر بوده، چرا که تکمیل آن تاثیرات قابل توجهی بر کاهش هزینه‌های تولید، برخورداری از ارزش افزوده بالاتر در طول زنجیره و همچنین اطمینان بیشتر نسبت به پایداری هرچه بیشتر تولید خواهد داشت. در این راستا برنامه خرید معدن و همچنین خرید یا مشارکت در واحدهای کنسانتره‌سازی در جهت تکمیل حلقه‌های بالادستی در دستور کار قرار گرفت. در انتهای سال ۹۶، با تلاش‌های زیاد مدیر عامل و هیات مدیره محترم، شرکت فولاد خوزستان ٦٧ درصد از سهام کارخانه دو و نیم میلیون تنی کنسانتره توسعه ملی سنگان را طی مزایده رسمی خریداری نمود و با این تحول مهم، برای نخستین بار طی بیش از چهل سال عمر شرکت، موثرترین گام‌ها در مسیر و رویکرد تحول در تکمیل زنجیره ارزش برداشته شد.

لازم به توضیح است، کارخانه کنسانتره یاد شده علاوه بر واحد کنسانتره‌سازی در فاز نخست، دارای یک کارخانه ٢.٥ میلیون تنی گندله‌سازی هم می‌باشد که بزودی به  بهره‌برداری می رسد.

 

س- لطفاً در خصوص پروژه‌ها و اقدامات زیست محیطی که اخیراً به انجام رسیده و برنامه‌های آتی شرکت هم توضیحاتی بفرمایید؟

ج- شرکت فولاد خوزستان طی ۲سال گذشته در راستای پیاده‌سازی استانداردها و الزامات تعیین شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست، پروژه‌های مشروحه ذیل را بر اساس طرح جامع زیست محیطی و در ادامه فعالیت‌های قبلی خود به اتمام رسانده است:

١- احداث سیستم جمع آوری دود کوره ٤ با ظرفیت غبارگیری ١/٤ میلیون متر مکعب برساعت.

٢- احداث سیستم مکانیزه تخلیه کامیون جهت کنترل غبار ناشی از تخلیه مواد.

٣ - احداث سیستم تفکیک و جدا کننده فلزات آهنی و غیر آهنی از ضایعات غیر فلزی.

٤- احداث رینگ شستشوی واحدهای احیاء (جلوگیری از پراکندگی غبار محوطه  احیا)

٥ - اجرای پروژه عملیات اتصال لجن برگشتی اسکرابر تاور20 از تیکنر شماره 2 به تیکنر شماره یک، جهت جلوگیری از توقف غبارگیرهای گندله‌سازی.

 ۶- اجرای فاز اول ساماندهی آیل سرباره و جمع‌آوری و انتقال آیل قراضه به ضلع شمالی شرکت که این طرح مهم زیست محیطی در راستای کاهش گرد و غبار و آلودگی‌های ناشی از بارگیری قراضه و تخلیه نامنظم سرباره در محوطه مخصوص طراحی و اجرا است.

علاوه بر آنچه گفته شد، همچنین پروژه‌های آتی با پیش بینی حجم سرمایه‌گذاری بالغ بر  777 میلیارد ریال در دست اقدام هستند که امیدواریم تا پایان سال 1399 همگی به انجام برسند. این طرح‌ها عبارتند از:

١- احداث غبارگیر سیلوهای موادرسانی جهت کنترل غبار سیستم میکس بین.

٢- جابجایی و  اصلاح  غبارگیر 20. 01

٣ - احداث غبارگیر 20.04

٤- احداث غبار گیر MH7.8

٥- اجرای پروژه wind fencing در اطراف سایت انباشت و برداشت برای کنترل باد بردگی سنگ آهن.

٦- احداث غبارگیر برای تمامی کانوایرهای خروجی سیلوی چهار گانه احیاء ٢

٧- احداث رینگ شستشوی احیا شماره ٢

٨- کنترل حداکثری غبار در محوطه مخصوص سیستم فروش گندله که از طریق اجرای سیستم مه خشک (Dry fog) انجام می‌شود.

٩- اجرای فاز دوم پروژه  ساماندهی آیل سرباره و جمع آوری و انتقال سایت قراضه.

 

س- با توجه به سابقه خوب و تعهد شرکت فولاد خوزستان به ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، از قبیل احداث پل فولاد یا همان پروژه معروف به پل ششم کلانشهر اهواز بر روی رودخانه کارون، چه پروژه‌ها و برنامه‌های دیگری برای تداوم این روند در حال انجام هستند؟

ج- علاوه بر آنچه اشاره شد، شرکت فولاد خوزستان در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، نسبت به احداث مجموعه فرهنگی ورزشی فولاد خوزستان شامل استادیوم بزرگ و مدرن30 هزار نفری با سرمایه‌گذاری بالغ بر١٤٠٠ میلیارد ریال اقدام نموده است. همچنین پروژه‌های دیگری به شرح آتی با سرمایه‌گذاری بیش از 235 میلیارد ریال، از طریق مشارکت با شهرداری کلانشهر اهواز و اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در دست اقدام می‌باشند:

١- احداث پارکینگ استادیوم  فولاد و ایجاد دسترسی‌های آن

٢- احداث خط دوم جاده روبروی منطقه ٣٠٠ دستگاه از طریق دو بانده کردن جاده قدیمی موجود

٣- احداث  باند دوم جاده دسترسی از محل تقاطع بلوار شهدای فولاد در حد فاصل ورودی شماره 2 سایت صنعتی تا فلکه فولاد در مسیر موازی با ضلع شمالی شرکت

٤- احداث تقاطع غیر هم سطح خیابان امام خمینی(ره) با ریل راه آهن و بازار آهن در منتهی الیه اضلاع شمال و غربی سایت صنعتی

٥ - احداث جاده دور برگردان جاده کمربندی اهواز بمنظور تسهیل دسترسی به ورودی شماره پنج شرکت که به تردد محموله های سنگین مواد اولیه و محصوات شرکت اختصاص دارد.

درباره اهمیت اجرای طرح‌های اخیر کافیست توجه داشته باشیم که اجرای این پروژه‌ها علاوه بر افزایش ظرفیت و کمک به ایمنی حمل و نقل سنگین، روان‌سازی و کاهش‌بخش اعظمی از بار ترافیکی کلانشهر اهواز، بطور همزمان خواهیم توانست مسایل لجستیکی جاده‌های پیرامونی سایت صنعتی فولاد خوزستان را نیز تا حد بسیار زیادی مرتفع ساخته و ایمنی قابل قبول‌تری را در حوزه تردد کارکنان ارجمند نیز فراهم آوریم.

باید تاکید کنم که تمامی اهداف یاد شده در بخش ایمنی و توسعه ظرفیت حمل و نقل پیرامونی شرکت هر چند بظاهر از حوزه‌های اصلی تولید فاصله داشته و به پشتیبانی نزدیک‌تر هستند، اما بلحاظ مسئولیت‌های اجتماعی و تاثیر آنها در ایمنی و سلامت کارکنان و شهروندان، مدیریت عالی شرکت اولویت خاصی برای این دست طرح‌ها قائل بوده و بالطبع با جدیت بیشتری در شرکت دنبال خواهند شد.

 

س- و سخن آخر مهندس خرم نیا با مخاطبان رسانه روابط عمومی شرکت فولاد خوزستان؟

ج- در پایان ضمن تشکر از فرصتی که فراهم نمودید تا مطالبی را با همکاران ارجمند و مخاطبان فرهیخته و عزیز در میان بگذاریم، لازم می‌دانم یادآوری نمایم تمامی موفقیت‌های حاصله و درخشش نام بزرگ شرکت فولاد خوزستان، در درجه نخست مرهون لطف خداوند متعال، برکت نام شهدای فولاد، تلاش و همدلی آحاد سازمان و همچنین درایت و حمایت بی‌دریغ مدیریت محترم عامل و هیات مدیره ارجمند شرکت می‌باشد.

بی‌تردید همه آنچه داریم و پیشرفت‌هایی که شاهد آن هستیم، دستاورد همین تلاش یکپارچه، همدلی و توکل تک تک عناصر و نیروهای توانمند شرکت چه در تولید و بهره‌برداری و چه در تامین و پشتیبانی در تمامی رده‌ها و حوزه‌ها بوده و به امید حق، با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و استمرار هم افزایی‌های موجود، همگی شاهد آینده‌ای روشن‌تر از پیش برای گروه فولاد خوزستان باشیم، ان شاءالله.

 


۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ۱۲:۴۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۶۷۹
کد خبر : ۲۵۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید