اخبار

مدیرعامل در گفتگو با اخبار فلزات :آغاز طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان از ابتدای سال 1397

مدیرعامل در گفتگو با اخبار فلزات :آغاز طرح‌های توسعه‌ای فولاد خوزستان از ابتدای سال 1397
شرکت فولاد خوزستان یکی از قدیمی‌ترین فولادسازان کشور بوده که در حال حاضر بزرگترین عرضه‌کننده و صادرکننده شمش فولاد کشور است، از برنامه‌های این شرکت، تکمیل زنجیره تولید در حلقه‌های بالا دست و پایین دست است، محمد کشانی مدیرعامل شرکت فولاد خوزستان در این گفت‌وگو به بیان استراتژی‌های سال آتی فولاد خوزستان پرداخت

شرکت فولاد خوزستان چه استراتژی‌هایی را برای سال‌های آتی خود دنبال می‌کند؟

شرکت فولاد خوزستان تدوین استراتژی سال آتی خود را از حدود 3 ماه پیش آغاز کرده و بنا دارد که به تکمیل چرخه تولید فولاد در حلقه‌های بالای زنجیره و حلقه‌های پایین زنجیره بپردازد. فولاد خوزستان برای تکمیل حلقه‌های زنجیره تولید در صنایع بالادست برنامه خرید معدن و همچنین خرید یا مشارکت در واحدهای کنسانتره‌سازی را دارد.

در حال حاضر شرکت فولاد خوزستان تولیدکننده فولاد میانی است، اما این شرکت جهت افزایش ارزش افزوده خود قصد تکمیل زنجیره تولید و دستیابی به صنایع پایین دستی را دارد؛ ازهمین‌رو این شرکت به‌دنبال احداث صنایع پایین‌دستی ازجمله نورد ورق و میلگرد است. درحال حاضر در استان خوزستان شرکت‌هایی در زمینه صنایع پایین دست وجود دارند که امکان تولید محصولات با ارزش افزوده بالا مانند ورق‌های خاص را دارند اما به‌دلیل نداشتن نقدینگی و استراتژی تنها به تولید ورق معمولی اکتفا می‌کنند. خرید این واحدها توسط فولاد خوزستان یا ادغام این شرکت‌ها با فولاد خوزستان مسلما باعث رفع این مشکلات و ایجاد ارزش افزوده بالایی در سطح استان خواهد شد.

به‌نظر جنابعالی تکمیل زنجیره تولید از معدن تا محصول نهایی که درحال حاضر بسیاری از شرکت‌های بزرگ معدنی بر روی آن تاکید دارند، استراتژی درستی است؟

امروزه در دنیا هر دو مدل زنجیره تولید فولاد از معدن تا محصول و جدا بودن حلقه‌های زنجیره وجود دارد، اما هریک از این موارد بر اساس سیاست‌های کلی هر کشوری پیش گرفته می‌شود، در برخی از کشورها حلقه‌های زنجیره تولید فولاد به‌صورت جدا از هم هستند و در برخی زنجیره تولید از معدن تا فولاد در کنار یکدیگر بنا شده‌اند و هر دو مدل نیز موفق عمل کرده‌اند؛ زیرا تمام واحدها بر اساس یک استراتژی واحد پیش رفته‌اند.

بر اساس سیاست‌گذاری‌های اولیه در زنجیره تامین فولاد کشور بنا بوده‌ است که معدن‌دار به‌طور تخصصی به فعالیت استخراج معادن بپردازند و نیاز واحدهای فولادساز کشور را تامین کنند و فولادسازان نیز به‌طور تخصصی فولاد تولید کنند. اما این روند اینگونه پیش نرفت و امروزه بسیاری از معدن‌داران به سمت فولادسازی رفته‌اند و فولادسازان نیز خود معدن‌دار شده‌اند. همین عدم حرکت در مسیر تعریف شده بسیار مشکل‌زا بوده است و باعث جا ماندن واحدهایی شده که از استراتژی کلی کشورتبعیت کرده‌اند.  اگر هر واحدی به فعالیتی می‌پرداخت که در آن تخصص دارد و برای آن واحد تعریف شده می‌توانست موجب کاهش هزینه و کاهش دغدغه شود و از موازی‌کاری نیز جلوگیری به‌عمل آید اما از زمانی معدن‌داران وارد فولادسازی شدند و فولادسازان به‌دنبال خرید معدن افتادند توازن زنجیره فولاد ازمیان رفت.

درحال حاضر در میان شرکت‌های بزرگ فولادی کشور، فولاد خوزستان و ذوب آهن که هر دو از شرکت‌های بزرگ و قدیمی فولادی کشور هستند، معدن ندارند، اما مابقی شرکت‌های فولادساز بزرگ دارای معدن هستند، حتی بسیاری از بانک‌ها نیز جزو سهامداران معادن شده‌اند و همین امر موجب تضعیف این دو شرکت، در رقابت تامین ماده اولیه نسبت به‌سایر رقبا است.

چرا باوجود دسترسی مناسب شرکت فولاد خوزستان به آب‌های آزاد، این شرکت ماده اولیه مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین نمی‌کند؟

درحال حاضر بنا به دلایلی که به آن‌ها اشاره خواهد شد امکان تامین ماده اولیه واحدهای فولادساز از طریق واردات وجود ندارد. تامین ماده اولیه از طریق واردات موجب افزایش قیمت تمام شده تولید خواهد شد، این درحالی است که با همین قیمت تمام شده نیز بسیاری از خریداران داخلی معترض به بالا بودن قیمت هستند، اگر فولاد خوزستان بخواهد ماده اولیه خود را از طریق واردات تامین کند، باتوجه به افزایش قیمت تمام شده محصول مسلما بازارهای داخل را از دست خواهد داد. مشکل بعدی تامین ماده اولیه از طریق واردات عدم ثبات در روابط اقتصادی و تجاری کشور با دنیاست که موجب عدم امکان برنامه‌ریزی بلندمدت خواهد شد.

الکترود گرافیتی یکی از مواد اولیه موردنیاز واحدهای فولادساز کشور است که از طریق واردات تامین می‌شود، میزان مصرف الکترود گرافیتی در فولادسازی پایین بوده اما جزو مواد اولیه کلیدی برای فولادسازانی که ز کوره‌های قوس استفاده می‌کنند محسوب می‌شود، در هر برهه‌ای از زمان که واردات این محصول با مشکل مواجه شود، تولید فولاد در احدها تحت شعاع قرار خواهد گرفت.  همین امر لزوم وجود کل تولید را در داخل کشور نشان می‌دهد.

به‌نظر جنابعالی تولیدکنندگان فولاد و محصولات فولادی برای افزایش صادرات باید چه نکاتی را مدنظر قرار دهند؟

اهمیت توجه به صادرات در حفظ و پیشرفت صنعت فولاد هر روز افزایش پیدا می‌کند. در حال حاضر با افزایش تعداد تولیدکنندگان، رقابت برای به‌دست آوردن بازارها هر روز بیشتر و عرصه تنگ‌تر شده است. بازار محصولات فولادی نیز از این امر مستثنی نبوده و فضای رقابتی چه در بازارهای داخلی و چه در بازارهای بین‌المللی حاکم است. در این میان تولیدکنندگان فولاد و محصولات فولادی کشور درتلاش هستند تا سهم بیشتری از بازارهای دنیا به‌دست آورند. تولیدکنندگان محصولات فولادی کشور که قصد ورود به بازارهای صادراتی را دارند باید به این مساله توجه کنند که ورود به عرصه صادرات نیازمند ادبیات خاصی است و بایستی ابتدا هزینه‌هایی را برای امر بازاریابی صرف کنند. متاسفانه بسیاری از افراد که وارد امر صادرات می‌شوند با ادبیات صادرات آشنا نیستند و همین امر موجب ایجاد لطمه به برند ایران می‌شود.

شرکت فولاد خوزستان یکی از نمونه‌های موفق کشور در امر صادرات است، این شرکت توانسته است که با حفظ کیفیت مداوم محصولات تولیدی خود به‌عنوان برندی شناخته شده در دنیا مطرح شود و همه خریداران، کیفیت محصولات خوزستان را باور کرده‌اند، این امر به‌علت تداوم کیفیت محصولات تولیدی فولاد خوزستان بوده است. بسیاری از صادرکنندگان کشور در مرتبه‌های ابتدایی صادرات محصول با کیفیتی ارائه می‌دهند، اما در ادامه به‌ نیت کسب سود بیشتر از کیفیت محصول تولیدی خود می‌کاهند. این تولیدکنندگان باید توجه کنند که مصرف‌کنندگان هوشمند هستند و متوجه این کاهش کیفیت می‌شوند؛ در صحنه رقابت تنگاتنگ بین‌المللی همواره سایر رقبا حضور دارند و چنین غفلت‌هایی موجب می‌شود که بازار را به دست گیرند. درواقع یکی از اولین الزامات صادرات، حفظ کیفیت محصولات است.

شرکت فولاد خوزستان چه طرح‌های توسعه‌ای را برای سال آتی خود دنبال می‌کند؟

شرکت فولاد خوزستان به دنبال ایجاد ارزش افزوده بالاتری است، در حال حاضر این شرکت سالانه 7/3 میلیون تن  فولاد میانی تولید می‌کند اما بنا دارد با حرکت به‌سمت تولید محصولات نهایی مانند ورق، میلگرد و... به ارزش افزوده انتهای زنجیره نیز دست پیدا کند و به‌جای صادرات محصولات میانی در سال‌های آتی تبدیل به یکی از صادرکنندگان محصول نهایی فولادی در کشور تبدیل شود. طرح‌های توسعه فولاد خوزستان از 7/3 میلیون تن به 2/5 میلیون تن از ابتدای سال 1397 آغاز خواهد شد. 

۹ بهمن ۱۳۹۶ ۱۰:۰۳
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۷۱۸
کد خبر : ۲۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید