اخبار

خاورمیانه اصلی‌ترین مشتری فولاد خوزستان

خاورمیانه اصلی‌ترین مشتری فولاد خوزستان
در سلسله گزارش‌های کارشناسان ایرانی در چهارمین کنفرانس بیلت و مواد خام فولادساز منطقه مِنا (خاورمیانه و شمال افریقا)، مجید عبیات مدیر تحقیقات بازاریابی شرکت فولاد خوزستان به جایگاه فولاد ایران در دنیای امروز پرداخت. او از ویژگی‌ها و توانمندی‌های شرکت فولاد خوزستان گفت، نقشه راهبردی فولاد خوزستان را تشریح کرد، ارقام و آمار مربوط به تولید و صادرات فولاد خوزستان را ارائه داد و محصولات فولاد خوزستان را معرفی کرد.

 

جایگاه فولاد ایران

به گزاش صمت مجید عبیات در توصیف جایگاه ایران در این کنفرانس گفت: در میان کشورهای منطقه منا ایران پس از عربستان سعودی بزرگترین اقتصاد را دارد. تولید ناخالص ملی آن در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) به ۴۰۰ میلیارد دلار رسید. صنعت، کشاورزی و خدمات برجسته‌ترین ارکان اقتصادی این کشور هستند. در همین سال 6/10 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور از کشاورزی، 9/44 درصد از بخش صنعت و 5/44 درصد از بخش خدمات تامین شد. این کشور همچنین در میان کشورهای منطقه منا دومین کشور پرجمعیت پس از مصر است و شمار جمعیت آن به ۸۰ میلیون نفر می‌رسد.

وی درباره دیدگاه دولت ایران برای آینده و برنامه اصلاحاتی که در پیش دارد، توضیح داد: مقامات ایران راهکاری جامع را در این زمینه تصویب کرده‌اند. این راهکار شامل اصلاحات مبتنی بر بازار می‌شود و متاثر از آنچه است که در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله دولت و ششمین طرح توسعه ۵ساله برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱ میلادی (۱۳۹۵ تا ۱۴۰۰ خورشیدی) آمده است.

او درباره چشم‌انداز اقتصادی ایران توضیح داد: در ژانویه ۲۰۱۶ (دی ۱۳۹۵) با رفع تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای در ایران رونق و شکوفایی کوتاه‌مدتی در اقتصاد کشور ایجاد شد و برای اینکه این اوضاع رو به بهبود ادامه یابد، نیاز به اصلاحات ساختاری طولانی‌مدت است و انتظار می‌رود به دنبال رفع تحریم‌ها و ایجاد فضایی که کسب‌وکارگراتر باشد، رشد واقعی تولید ناخالص ملی ایران در امسال میلادی به 8/4 درصد برسد.

چشم‌انداز اقتصاد ایران

 عبیات در چشم‌اندازی که از اقتصاد ایران به نقل از بانک جهانی ترسیم کرده، توضیح می‌دهد: انتظار می‌رود اقتصاد ایران بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ میلادی (۱۳۹۵ تا ۱۳۹۸ خورشیدی) به طور متوسط سالانه 6/4 درصد رشد کند. در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۱۸ میلادی (امسال و آینده میلادی) به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاری نقش بسیار موثری در رشد تولید داشته باشد و ارتباطات مالی با سایر نقاط جهان از سر گرفته خواهد شد.

معرفی فولاد خوزستان

 عبیات در ادامه سخنرانی خود به معرفی شرکت فولاد خوزستان پرداخت و توضیح داد: شرکت فولاد خوزستان یکی از تولیدکنندگان فولاد خام در جمهوری اسلامی ایران و یکی از پیشتازترین نهادهای اقتصادی کشور است که در منافع ملی و منطقه‌ای کشور نقش مهمی دارد.

این شرکت در سال ۱۹۷۳ میلادی (۱۳۵۲خورشیدی) در اهواز و با مساحت 8/3 کیلومتر مربع احداث شد. فولاد خوزستان نخستین تولیدکننده آهن و فولاد ایران است که بر مبنای فناوری روش کاهش مستقیم و کوره‌های قوس الکتریکی کار می‌کند، به طور رسمی در سال ۱۹۸۹ میلادی (۱۳۶۸ خورشیدی) راه‌اندازی شد و به ظرفیت اسمی 5/1 میلیون تن در سال رسید. سپس با اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، این ظرفیت افزایش پیدا کرد و به 4/2 در فاز نخست و 6/3 میلیون تن در فاز دوم رسید و در طول این سال‌ها موفق به دریافت نشان‌های افتخار شد.

وی در تشریح بیشتر فعالیت‌های فولاد خوزستان اظهار کرد: این مجتمع شامل ۳ کارخانه اصلی تولیدی است که در واحد نخست شامل دو واحد گندله‌سازی می‌شود و ظرفیت اسمی هر یک از این دو به 1/3 میلیون تن گندله در سال می‌رسد. در این واحدها گندله سنگ آهن از پودر تغلیظ شده تولید می‌شود. دومین قسمت، کارخانه‌های احیای مستقیم است. در این کارخانه گندله‌های سنگ آهن به آهن اسفنجی تبدیل می‌شوند. این کارخانه شامل ۴ ماژول میدرِکس است که ظرفیت کلی آن به بیش از 7/3 میلیون تن در سال می‌رسد. سومین قسمت مجتمع، بخش فولادسازی است که در این بخش آهن اسفنجی به اسلب، بلوم و بیلت تبدیل می‌شود و ظرفیت سالانه آن به 8/3 میلیون تن می‌رسد.

مدیر تحقیقات بازاریابی فولاد خوزستان در توضیح مقصد استراتژیک این شرکت گفت: در سال گذشته میلادی فولاد خوزستان 7/3 میلیون تن تولید داشت و انتظار دارد ظرفیت تولید خود را در سال آینده میلادی به ۵ میلیون تن برساند و در ادامه، این رقم در سال‌های ۲۰۲۰ میلادی (۱۳۹۹ خورشیدی) به ۸/۸ میلیون تن و ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) به 6/13 میلیون تن برسد. این شرکت انتظار دارد در سال ۲۰۲۵ میلادی (۱۴۰۴ خورشیدی) سهم ۲۵ درصدی از چشم‌اندازی که ایران در تولید فولاد در ۱۴۰۴ خورشیدی ترسیم کرده را داشته باشد.

این کارشناس درباره حجم تولید فولاد خوزستان گفت: در سال ۲۰۱۴ میلادی (۱۳۹۳ خورشیدی) ۴۱ درصد از تولیدات فولاد خوزستان شامل محصولات اسلب و ۵۹ درصد از نوع بیلت و بلوم بود. در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) ۳۱ درصد اسلب و ۶۹ درصد بیلت و بلوم بود و در سال گذشته نیز ۳۹ درصد اسلب و ۶۱ درصد بلوم بود. در سال ۲۰۱۴ میلادی ۴۷ درصد از صادرات فولاد خوزستان به اسلب اختصاص داشت و ۵۳ درصد به بیلت و بلوم.

در سال ۲۰۱۵ میلادی ۹۸ درصد از حجم صادرات فولاد خوزستان را بیلت و بلوم تشکیل می‌داد و تنها ۲ درصد به اسلب اختصاص یافت و در سال گذشته میلادی نیز ۳۷ درصد از صادرات فولاد خوزستان ویژه اسلب و ۶۳ درصد دیگر شامل بیلت و بلوم بود. همچنین حجم کل صادرات فولاد خوزستان در سال ۲۰۱۵ میلادی نسبت به سال ۲۰۱۴ میلادی ۱۱۸ درصد رشد داشت و از ۶۲۷ هزار و ۳۶۵ تن در سال ۲۰۱۴م به ۱ میلیون و ۳۶۴ هزار و ۹۲۲ تن در سال ۲۰۱۵ میلادی رسید. در سال گذشته میلادی نیز صادرات فولاد خوزستان نسبت به سال ۲۰۱۵ میلادی ۳۹ درصد رشد کرد و از رقم یادشده به ۱ میلیون و ۸۹۹ هزار و ۳۵ تن

 صعود کرد. همچنین در سال گذشته میلادی کل فروش فولاد خوزستان ۳ میلیون و ۶۳۰ هزار و ۳۷۰ تن بود که ۵۳ درصد از این رقم به صادرات اختصاص یافت و ۴۷ درصد آن به مصرف داخلی رسید. همچنین از این حجم فروش ۲۱ درصد بیلت، ۳۷ درصد بلوم و ۴۲ درصد اسلب بود.

 عبیات ادامه داد: صادرات فولاد خوزستان در سال گذشته میلادی به کشورهای خاورمیانه، جنوب شرق آسیا، شمال افریقا، امریکای جنوبی و امریکای شمالی بود. از کل ۱ میلیون و ۸۸۹ هزار و ۳۵ تن فولادی که فولاد خوزستان در سال گذشته میلادی صادر کرد، ۱۰ درصد برابر با ۱۸۹ هزار و ۵۰۵ تن به امریکای جنوبی، ۸ درصد برابر با ۱۵۳ هزار و ۳۷۰ تن به افریقای شمالی، ۴۰ درصد برابر با ۷۵۸ هزار و ۱۸۰ تن به آسیای جنوب شرقی، ۴۱ درصد برابر با ۷۸۰ هزار و ۴۷۳ تن به خاورمیانه و ۱ درصد برابر با ۱۷ هزار و ۵۰۷ تن به امریکای شمالی صادر شد.

همچنین ارزش فروش فولاد خوزستان در سال ۲۰۱۵ میلادی (۱۳۹۴ خورشیدی) ۱ هزار و ۸۶ میلیون دلار و در سال ۲۰۱۶ میلادی (۱۳۹۵ خورشیدی) با ۲۴ درصد رشد به ۱ هزار و ۳۴۵ دلار رسید.

 

۱۹ مهر ۱۳۹۶ ۱۵:۲۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۳۶۵
کد خبر : ۱۳۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید