اخبار

مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت‌وگو با ایران:فولاد ایران را به برزیل و کانادا رساندیم

مدیرعامل فولاد خوزستان در گفت‌وگو با ایران:فولاد ایران را به برزیل و کانادا رساندیم
گسترش صادرات غیر نفتی یکی از اصلی ترین اولویت های دولت محترم علی الخصوص طی سال های اخیر بوده و در صورت بالا رفتن ارقام آن می توان انتظار داشت دغدغه چندین دهه ای حذف درآمد نفت از بودجه جاری کشور محقق شود.
در بین صنایع غیر نفتی کشور که توان تاثیرگذاری در این فضا را دارند، فولاد یکی از مهمترین حوزه هاست و آمارهای ارائه شده از سوی محمدرضا مدرس خیابانی مدیرعامل فولاد خوزستان بخوبی تغییر در عملکرد این بخش را نشان می دهد.
بر اساس گفته های وی، فولاد خوزستان در سال های گذشته توانسته است صادرات خود را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. در صورتی که دغدغه هایی چون تامین مالی ارزان از بانک های داخلی و ضمانت های لازم برای دریافت فاینانس خارجی برطرف شود، می توان انتظار داشت این آمار در آینده نزدیک قله های جدیدتری را نیز فتح کند.

فولاد خوزستان یکی از اصلی ترین بخش هایی است که می تواند در برنامه راهبردی افزایش صادرات غیر نفتی، نقشی حیاتی ایفا کند. در طول سال های گذشته رشد صادرات در فولاد خوزستان چقدر محسوس بوده است؟

 

افزایش صادرات در فولاد خوزستان مطابق برنامه ای صورت گرفت که در قالب سند و برنامه راهبردی ترسیم شده صادرات محصولات شرکت  به یک میلیون و 900 هزار تن افزایش یافت باید بگویم که در آینده نیز  قطعا این مسیر را با قدرت بیشتری دنبال می کنیم.

اجازه دهید اندکی به عقب بازگردیم، آمار صادرات ما در سال ۹۲، تنها معادل 6 درصد از محصول یعنی 21 هزار تن، بود. این رقم در سال ۹۳، به  627 هزار تن یعنی معادل هجده درصد رسید، سپس درسال ۹۴ با یک جهش دو برابری به یک میلیون و 364 هزار تن بالغ گشت که تقریباً چهل درصد از محصولات را تشکیل می داد. در نهایت همانطور که قبلا هم اعلام شد، در سال گذشته یک میلیون و 900 هزار تن معادل 53 درصد از تولید خود را صادر کرده ایم. صرف توجه به این آمار و تفاوت های ایجاد شده به خوبی نشان می دهد وضعیت عملکرد فولاد خوزستان تا چه میزان رشد صادرات داشته است. خوب است بدانیم که در کنار آن، آمار صادرات به برزیل حدود 180 هزار تن و کانادا هم حدود40  هزار تن بوده، از این رو  می توان  گفت، از جمله موفقیت های ویژه ی فولاد خوزستان همین است که توانسته برای نخستین بار محصولی را به قاره ی آمریکا صادرنماید.

البته باید این نکته را نیز در نظر داشت که ما و همه همکاران فولاد ساز  در سال ۹۴ با بحران جهانی فولاد مواجه بودیم به نحوی که در سه ماهه ی چهارم سال 94 به ناچار، محصولاتمان را با زیان فروختیم. اگر راهبرد صادرات و امکان صادر کردن محصولاتمان نبود، شاید امروز ما هم مثل خیلی از شرکت های دیگر با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم.

در حقیقت، یکی از عللی که باعث شد به سمت توسعه صادرات برویم، این بود که بخاطر ادامه رکود و عدم تقاضا و کشش در فروش محصولات فولادی، ما را به این سمت هدایت کرد. امسال هم همین رویه در شرکت دنبال می شود و امیدواریم رکورد بالاتری در صادرات بدست آوریم.

این را هم بگویم که در حوزه  تولید نیز در سال ۹۵ توانستیم رکورد تاریخی فولاد خوزستان را بشکنیم. در این سال سه میلیون و 600  هزار تن شمش فولاد تولید کردیم که هیچ سالی تولید فولاد خوزستان به این میزان نرسیده بود و امیدواریم امسال هم این رکورد را مجدداً ارتقا دهیم.

 

یکی از انتقادهایی که به فولاد خوزستان می شود این است که چندان به سمت توسعه نمی رود و بخش قابل توجهی از سود خود را توزیع می کند بدون آنکه  برنامه ای برای توسعه داشته باشد، آیا این موضوع  را تأیید می کنید؟

 

یکی از کارهایی که اخیرا در شرکت فولاد خوزستان دنبال شده، توجه به توسعه از طریق مشارکت در فولاد شادگان است که با توجه به افزایش سرمایه صورت گرفته در شرکت فولاد خوزستان از طریق آورده و مطالبات سهامداران از 800 میلیارد به 1447 میلیارد و 200 میلیون تومان، این امر محقق شد.

فولاد شادگان یکی از هفت طرح استانی فولاد کشور بود که در سال های گذشته تعریف شدند و در سال ۸۸ قرار گذاشته شد ظرف چهار سال به بهره برداری برسند. در واقع ما طی مشارکت با مجموعه ی ایمیدرو ،  ۶۵ درصد سهام این شرکت را خریداری کردیم و امیدواریم در هفته های آینده با حضور مسئولین محترم دولتی، افتتاح رسمی آن انجام شود.

تاریخچه طرح های توسعه در فولاد خوزستان نشان می دهد یکی از موضوعات توسعه ای و کمبودهایی که همیشه وجود داشته، نیاز به تأمین آهن اسفنجی به عنوان خوراک اصلی کوره های ذوب بوده است. حال دو مسیر در برابر ما وجود داشت. یک راه این بود که خودمان یک کارخانه ی آهن اسفنجی در سایت مان بسازیم، دیگر اینکه در یکی از این هفت طرح یاد شده مشارکت کنیم.

بنا براین با توجه به اینکه منطقه شادگان به عنوان یک منطقه ی محروم در نزدیکی فولاد خوزستان بود، و با بررسی هایی که انجام شد و در راستای همراهی با دولت محترم برای اتمام پروژه های نیمه تمام و در راستای مسئولیت های اجتماعی و توسعه ی منطقه در این طرح سرمایه گذاری کردیم. خوشبختانه با محاسبه ای که بر روی توان فنی نیروهای مجرب مان در بخش تکنولوژی احیا انجام شده بود، می بینید که بخش تولید آهن اسفنجی به بهره برداری رسیده و تقریباً با تولید  ۷۰ تن در ساعت کار می‌کند و بزودی به ظرفیت کامل می رسد.

البته در بحث توسعه باید گفت امروزه قیمت تسهیلات داخلی بسیار گران است و هیچ کارخانه ای در داخل کشور نمی تواند با منابع بانکی داخلی توسعه پیدا کند. آنچه مسلم است هدف گذاری صورت گرفته برای فولاد خوزستان در افق ۱۴۰۴ بگونه ای است که باید به 13.5 میلیون تن برسد. امیدواریم در دولت جدید بحث صندوق توسعه ی ملی و توسعه ی فولاد در دستور کار قرار گیرد.

 

در فولاد خوزستان برای تأمین مالی در بحث فایناس و بازار سرمایه چه برنامه‌ریزی صورت گرفته است؟

 

اتفاقا، یکی از بحث هایی که امروزه با آن مواجه هستیم همین است. شرکت فولاد خوزستان به عنوان یک شرکت سهامی عام، امکان دریافت تسهیلات بدون داشتن ضمانت دولت را ندارد و با کسانی که می توانند به ما تسهیلات خارجی بدهند مذاکراتی صورت داده ایم، اما یکی از اسناد مورد نیاز داشتن ضمانت دولتی است. ولی چون این امکان برای ما فراهم نبود، هنوز این مسیر  باز نشده است. نرخ بازار سرمایه هم بالاست و بایستی اصلاح شود تا نهایتاً تولید بتواند رونق بگیرد. اگر سودها اصلاح نشود این اتفاق نمی افتد.

 

سیاست‌های دولت یازدهم در خروج از رکود اقتصادی را چقدر موثر می‌دانید؟ چه اشکالاتی به این سیاست ها وارد می‌شود؟

 

آنچه مسلم است عموم بنگاه های تولیدی از استانداردهای مناسبی برای تولید رقابت پذیر برخوردار نیستند. البته مجموعه های فولادساز، شاید کمترین مشکلات را در مواجهه با بازارهای بین المللی داشته باشند.

ما توان خود را در صادرات به برزیل و کانادا ثابت کردیم. پس در بخش فولادسازها، نشان داده ایم این توانایی را داریم. اما امروزه صنعت ما به جهات مختلف، مثلا قدیمی بودن آن و یا بسیاری از قوانین دست و پا گیر که با آن مواجه می شود، نمی تواند به راحتی وارد عرصه رقابت شود و حتماً باید به او کمک کرد.

ما معتقدیم یکی از جاهایی که می شود در بحث توسعه ی بنگاه ها، در جایگاه دولت کمک کرد، نرخ ارز است. بنا به جهات مختلف همه روی نرخ ارز خارجی و برابری ارز، حساسیت هایی دارند و خیلی موافق افزایش قیمت ارز نیستند.

اگر واقعا در کشور دولت ها بخواهند به توسعه ی صادرات کمک کنند، باید درخصوص این موضوع یک برنامه ریزی راهبردی وجود داشته باشد.

همانطور که می بینید در چهار سال گذشته، رشد نرخ ارز از نرخ تورم کمتر بوده و لذا اگر بخواهیم صادرات را توسعه دهیم و به تولید در داخل کشور کمک کنیم، حتماً باید راجع به سیاست های ارزی تجدید نظر اساسی بعمل آید تا تولید هم بتواند نگاه صادرات محور خود را توسعه دهد. همچنین نرخ سود بانکی که بنظر تبدیل به یک سراب شده و سپرده گذاران را نیز گرفتار تعدادی از بانک های بحران زده نموده ضد تولید است. و در این مورد نیز بایستی اقدام فوری و انقلابی صورت پذیرد تا نگاه سرمایه گذاری بجای واسطه گری به سمت بنگاه های مولد از طریق بازارهای اولیه و ثانویه تغییر مسیر دهد.

موضوع دیگری که بسیار می تواند موثر باشد، بحث معافیت های مالیاتی است. برخی از دستورالعمل ها و یا معافیت های مالیاتی در جهت کمک به بنگاه ها پیش بینی شده اما بعضی اوقات همین دستورالعمل ها محل سوء استفاده قرار می گیرند.

در مورد تامین مواد اولیه و سنگ آهن نیز در کشور بایستی سرعت اکتشاف و استخراج و تهیه کنسانتره افزایش یابد و دولت در جهت جلوگیری از ایجاد انحصار و مدیریت تامین، بصورت جدی تر ورود نماید.

 

فولاد خوزستان در بحث موضوعات زیست محیطی در این چهار سال چه عملکردی داشته است؟

 

شرکت فولاد خوزستان از سال های گذشته تلاش وافری داشته تا در جهت حفظ مسائل زیست محیطی از هیچ اقدامی کوتاهی نکند.

ایجاد و نگهداری نزدیک به پانصد هکتار فضای سبز ، نصب غبارگیرهای متعدد و بسیاری اقدامات موثر دیگر در همین راستا بوده است.

یکی از پروژه های مهم کنترل آلودگی یعنی نصب غبارگیر در یکی دیگر از کوره های فولاد سازی نیز در شرف اتمام است و بزودی به بهره برداری می رسد.

توجه داشته باشید که مسئولیت های اجتماعی، از حوزه هایی است که بعضاً تعبیر اشتباهی از آن می شود. آنچه که مسلم است، فولاد خوزستان بلحاظ مسئولیت های اجتماعی، در قبال همه ی افراد جامعه متعهد و پاسخگوست.

اما اخیرا باب جدیدی باز شده که بحث باشگاه های فوتبال در آن مطرح است. اینجا ما با یک باشگاه مواجه هستیم که هر سال تقریبا بیست میلیارد تومان هزینه به شرکت تحمیل می کند. در حالی که اگر بخواهیم بلند مدت برنامه ریزی کنیم حتماً می توانیم با این مبالغ خدمات پایدارتری ارائه کنیم. از این رو فولاد خوزستان چند سالی است که راهبردهای نوینی را در این زمینه دنبال می کند. یکی این که در کنار  باشگاه فولاد، آکادمی باشگاهی هم ایجاد شد و تمام تلاش ها و برنامه ریزی ها بر این قرار گرفت که بتدریج تا سال های آتی بازیکنان از خطه ی خوزستان جذب شوند. البته در این فصل نیز علیرغم فشار واسطه های فوتبال بازیکن خارجی جذب نکرده ایم و این رویکردی است که در فولاد خوزستان دنبال می شود.

امیدوار هستیم که در سال های آینده هم بتوانیم در عرصه های ملی موفقیتهای درخشان تری کسب کنیم. البته در ورزش حرفه ای ممکن است یکی دو دوره در رده بندی های لیگ برتر امتیازات تیم پایین و بالا داشته باشد، ولی با توجه به منشور اخلاقی و منشور راهبردی که در باشگاه فولاد تدوین شده، به دنبال این هستیم که حتما زیر ساخت های نظام باشگاه داری دنبال شود.

علاوه بر اینها ، به همین زودی در حال راه اندازی یک استادیوم هستیم که تا به امروز حدود ۱۳۰ میلیارد تومان در آن سرمایه گذاری شده و امیدواریم در ماه های آینده به بهره برداری برسد و تلاش می کنیم در شأن مردم عزیز، شهید پرور و ورزش دوست استان خوزستان باشد.

از موضوعات دیگری  که درحوزه مسئولیت های اجتماعی فولاد خوزستان در آن حضور دارد ارائه خدمات درمانی به همکاران بازنشسته می باشد چرا که متاسفانه صندوق بازنشستگی فولاد به جهت مشکلات عدیده ای که دارد امکان خدمات رسانی را ندارد و از این رو فولاد خوزستان این خددمات را ارائه می کند. افزایش سطح توانمندی کارکنان و خانواده ی کارکنان از حوزه های دیگری است  که مد نظر بوده و در این حوزه هم تلاشمان را کرده ایم.


فولاد خوزستان در  سال 96 چه برنامه هایی را در دست پیگیری دارد؟

 

امیدواریم در سال ۹۶ این توفیق را داشته باشیم که به رکورد تولید سه میلیون و 700  هزار تن برسیم و صادراتمان را باز هم گسترش دهیم و موفق شویم بیش از دو میلیون و 200 هزار تن از محصولات را صادر کنیم. برنامه ریزی دیگر ما، اجرای پروژه ی فولادسازی در طرح شادگان است که امیدواریم که آن هم طبق برنامه ی پیش بینی شده به بهره برداری برسد.

ما در سال ۹۵ بالاترین سطح تعالی سازمانی کشور را کسب کرده ایم و در رعایت حقوق مصرف کننده برای پنجمین سال متوالی تندیس طلایی را دریافت کردیم که جناب آقای دکتر جهانگیری معاون اول محترم ریاست جمهور، این تندیس را به فولاد خوزستان اهدا کردند. امیدواریم این روند مثبت در سال جاری نیز ادامه یابد و فولاد خوزستان به جایگاه های بالاتری در اقتصاد ایران برسد.

۲۲ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۳:۰۱
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۲۰۷
کد خبر : ۱۰۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید