مقالات

سواد رسانه ای( MEDIA LITERACY )

محمود اکابر  ۱۳۹۶/۱۱/۰۹
سواد رسانه ای( MEDIA LITERACY )
امروزه رسانه ها عنصر جدایی ناپذیر زندگی انسانها شده اند. آنها با احاطه بر تولید و توزیع اطلاعات و حضور فراگیر در میان جوامع، مخاطبان را در معرض حجم وسیع اطلاعات قرار می دهند. برای اینکه بتوان مخاطبانی داشت که در کنار بهره گیری آگاهانه و فعالانه از این رسانه ها بتوانند خود را در برابر چالش ها و پیامدهای مخرب آنها در زندگی محافظت کنند. باید سواد جدیدی ایجاد کرد که از آن با نام "سواد رسانه ای" یاد می شود.
امروزه رسانه ها عنصر جدایی ناپذیر زندگی انسانها شده اند. آنها با احاطه بر تولید و توزیع اطلاعات و حضور فراگیر در میان جوامع، مخاطبان را در معرض حجم وسیع اطلاعات قرار می دهند. برای اینکه بتوان مخاطبانی داشت که در کنار بهره گیری آگاهانه و فعالانه از این رسانه ها بتوانند خود را در برابر چالش ها و پیامدهای مخرب آنها در زندگی محافظت کنند. باید سواد جدیدی ایجاد کرد که از آن با نام "سواد رسانه ای" یاد می شود.
اساسا" انسانها خواسته یا ناخواسته، در معرض تأثیر اقیانوس بیکرانی از اخبار، اطلاعات و گزارش های مختلف از طریق منابع متعدد قرارگرفته اند.
محصول نهایی یک رسانه ممکن است بی طرف و عادلانه در اختیار قرار گیرد باشد، یا می تواند در خدمت یک فرد یا جریان، گروه و یا دسته و یا طبقه خاص باشد؛ که این نه تنها ممکن است پیامد مثبتی در بر نداشته باشد، بلکه می تواند نقطه مقابل آرمان ها و اهداف فردی، سازمانی و یا ملی باشد.
بنابراین ما که تا این حد در معرفی اثرات رسانه تأثیرات مستقیم داریم، این سؤالات در ذهن مان متبادر می شود: 
1)  آیا به آنچه که از طریق رسانه ها دریافت میکنیم(به تفکیک نوع رسانه)، با این محتوا، حجم و کیفیت نیاز داریم؟
2)  تولید کنندگان محتوای رسانه چه جریاناتی هستند و چه اهدافی را دنبال می کنند؟
3)  چه جریاناتی از محصولات رسانه (به تفکیک نوع رسانه) ، سود می برند و محصولات رسانه برای چه کسانی ایجاد خطر می کند؟
عمده رسانه ها بدون فعال کردن خودآگاهی بر مخاطب خود اثر گذاشته و حتی قادرند مدل های ارزشی و رفتاری پر قدرتی خلق کنند و این امر بیش از پیش اهمیت سواد رسانه ای را به عنوان یک رابطه انفعالی و یکسویه در جهت تحقق اهداف در نظر گرفته و به یک رابطه فعال و دوسویه تبدیل میکند و هویت فردی، اجتماعی، فرهنگی، سازمانی و یا ملی را بهبود می بخشد. 
📚بر اساس پژوهش های انجام شده، بطور متوسط 70 درصد از زمان روزانه افراد در معرض تأثیر رسانه ها قرار دارد و قاعدتاً عمده تصویرهای ذهنی ما، محصول بازنمایی رسانه هاست. 
غالبا" رسانه ها این قدرت را دارند که ضمن آشکار ساختن انواع خاصی از باورها و شکل دادن به رفتارها اشکال خاصی از دانش را به صورت صدق و یا کذب دسته بندی کنند که قطعاً این باورها و رفتارها، بر همه جریانات و احوالات روزمره ی جامعه اثرگزار است. در نتیجه بسته به اهدافی که مدیریت هر رسانه دنبال می کند می تواند پیامدهای مطلوب یا نامطلوبی در برداشته باشد.
بر این اساس، همانگونه که در جهت توسعه سلامت و بهداشت فردی نیازمند کسب دانش و توجه به تجربیات در زمینه مصرف مواد غذایی و یا استفاده از لوازم بهداشتی و توجه به استاندارد های مربوطه هستیم، ضروری است سطح دانش، معرفت و به نوعی مهارت خود را بمنظور استفاده بهینه و درست از فضای رسانه ای گسترش دهیم؛ که این امر در اصطلاح "سواد رسانه ای یا "Media literacy می باشد.
📚سواد رسانه ای( media literacy )
نوعی درک متکی بر مهارت است که بر اساس آن می توان انواع رسانه ها و محصولات آنها را شناخت و از یکدیگر تفکیک نمود.
درک مفهوم سواد رسانه ای باعث می شود که توان و مهارت ما در خصوص جذب عوامل مطلوب و مثبت در تحقق اهدافی که دنبال آن هستیم تقویت شده و همزمان تأثیر عوامل نامطلوب حذف و یا به شدت کاهش یابد و ما را در سطح مناسبی از هوشیاری انتخاب قرار دهد. 
به عبارتی دیگر، سواد رسانه ای به معنای مدیریت کاهش اثرات سوء رسانه ای و افزایش ارزش های مثبت در کار با رسانه های مختلفی است که ما را بطور مداوم تحت تاثیر قرار میدهد.
تنها راه کاهش تاثیر برنامه سازی رسانه ای، افزایش سطح آگاهی و مهارت ما درباره پردازش آمار و اطلاعات و اهداف و ساخت دقیق ساختارهای دانشی ما به جای پذیرش سطحی ورودی ها از رسانه می باشد.
💬به طور خلاصه می توان گفت سواد رسانه ای یعنی مدیریت کاهش اثرات سوء رسانه ای و افزایش های ارزش های مثبت در کار با رسانه های مختلفی است که مارا بطور مداوم تحت تاثیر قرار می دهند. لذا باید تلاش کنیم که سطح آگاهی و مهارت مان را درباره پردازش آمار و اطلاعات و ورودی های رسانه افزایش دهیم و بروز شویم.
🖋ارائه دهنده مقاله: محمود اکابر؛ مدیرتضمین کیفیت

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم اینجا کلیک کنید.